CD: Oz, The Soundtrack

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de serie niet echt goed ken, dus ik bespaar jullie een standaard samenvatting, ergens van het internet geplukt. Uit nieuwsgierigheid heb ik misschien 2 of 3 afleveringen bekeken en toegegeven, ik heb me best vermaakt, maar ik ben geen type dat iedere avond voor de buis hangt en thuisblijft voor een tv-uitzending. Gelukkig is het ook niet echt van belang bij het bespreken van deze cd.

De line-up is indrukwekkend te noemen. Wat te denken van namen als Wu-Tang, Snoop Dogg of Cypress Hill. Op het oog zit er voor iedere hiphop liefhebber wel wat tussen. Van Lord Jamar, tot Master P en Three 6 Maffia. Met goede moed gooi ik dus de cd in de cd-speler en ga er eens goed voor zitten.

Na een weinig zeggende intro komt de cd goed op gang met “Behind The Walls” van Kurupt en Nate Dogg. Deze heren hebben al vaak samengewerkt en dat hoor je terug op deze track. Kurupt heeft eindelijk weer eens de goede flow te pakken en de hook van Nate Dogg is vertrouwd. Eindelijk weer een typisch “West-Coast” nummer dat goed in elkaar zit. Ook “What You In Fo’” van de Wu-Tang Clan is aardig. Vooral de flow van Method Man doet denken aan vroegere tijden. Rauw, hard en in een goed ritme gaat hij tekeer op de beat. Ook Raekwon laat horen z’n skills niet verloren te hebben. Producer RZA heeft de strijkinstrumenten deze keer thuisgelaten en laat ons genieten van een hele rauwe beat.

Wu-Tang
Wu-Tang Clan

Snoop Dogg is de volgende en zijn “Land Of Oz” zit aardig in elkaar.De beat is funky en Snoop komt weg met de vals gezongen hook. Hij mag dan verkondigen dat hij zijn leven gebeterd heeft, zijn teksten zijn nog altijd ‘gangsta’, maar op een cd over het zware gevangenisleven kan dat natuurlijk perfect. Pharoahe Monch levert met “What Is The Law” het hoogtepunt op deze cd af. Zijn typische manier van rappen in combinatie met een intelligente beat maken dit nummer tot een juweeltje.

Krayzie Bone, lid van Bone Thugs-N-Harmony is een rapper die je geweldig vind of helemaal niet. De zangerige manier van rappen heeft ze een hoop fans opgelverd, maar mij heeft het nooit echt kunnen bekoren. “Shackled Up” is voor zijn doen een aardig nummer en ik denk dat Bone-fans hier heel tevreden mee zijn. Helaas voor mij staat ook Master P op deze verzamelaar. “Locked Up” bevat een standaard beat en mist het gevoel dat een hoop andere rappers wel in hun nummers kunnen leggen, snel door naar het volgende nummer dus.

Tot mijn grote verrassing levert Devin The Dude met “Can’t Wait” een uitstekende track af. Het is sloom, maar funky en automatisch zet ik dit nummer op repeat. Over zijn eerdere werk ben ik niet echt te spreken, maar dit nummer is dik in orde. Ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen over “Oz Theme 2000” van Kool G Rap, Lord Jamar en Talib Kweli, maar dit nummer is veel te vlak. Drie van de meest getalenteerde rappers die er rondlopen worden jammerlijk tegengehouden door een matige beat en dat is heel jammer. Deze heren gedijen beter op een rustige jazzbeat.

“Ain’t No Sunshine” van de mij compleet onbekende East Side Cult is een echte opvuller. Er straalt niks van uit en het kan niet boeien. De heren doen echt wel hun best, maar ze komen duidelijk talent tekort. Cypress Hill is daarentegen in topvorm op “Can I Live”. Producer Muggs heeft de melodie van Rockwell’s “Somebody’s Watching Me” op een aardige manier gesampeld en B-Real flowt fantastisch over de beat. Styles & Jadakiss, vroeger samen in The Lox mogen hun kunstje vertonen op “Some Niggas” maar als ze het niet gedaan zouden hebben hadden we er niets aan gemist. Ongeïnspireerd en vlak typeren deze poging het beste.

Pharoahe_Monch Nate_Dogg

Pharoahe Monch & Nate Dogg

“Thug Niggas Don’t Live That Long” van Trick Daddy is ook niet zo bijzonder. De beat is gelikt en de flow kan er mee door, maar het nummer gaat keer op keer aan me voorbij, de prikkel om te blijven luisteren ontbreekt. Drag On met “Tonight” is wederom een matig nummer, de beat is ronduit zwak en de flow van de beste man is een belediging voor de oren. Magic, Blaxuede en Fiend zijn allen afkomstig uit de No Limit-stal van Master P en dit zijn de minder getalenteerde soldaten. “Incarcerated” is een nummer dat je een aantal malen moet luisteren en daarna waardeer je je andere cd’s een stuk meer. Dit nummer is echt heel slecht.

Three 6 Maffia doet erg zijn best het vorige nummer te benaderen, maar ze zijn iets minder slecht. De compleet verkeerd gebruikte sample uit de film “Scarface” is irritant en de flows van de heren zijn erg matig. Tez en Tajiee mogen de cd afsluiten met “What Ya Gonna Do” en het is goed dat dit het laatste nummer is, want het niveau is de laatste nummers tot een bedroevend peil gedaald. Ook deze track heeft nauwelijks inhoud.