Topman PlayStation: "Spider-Man belangrijkste system-seller"

Shawn Layden, de directeur van Sony's gameafdeling SIEA, heeft in een interview met The Telegraph gezegd dat de aankomende Spider-Man-game de grootste kanshebber is om zoveel mogelijk mensen naar het PlayStation-ecosysteem te lokken. Door een nieuwe schare gamers aan te spreken hoopt Layden het snelst bij de beoogde honderd miljoen verkochte current-gen PlayStations te komen.

De PlayStation 4 is sinds zijn release in 2013 wereldwijd al ruim 60 miljoen keer over de toonbank gegaan. In het gesprek met The Telegraph komt de volgende doelstelling ter sprake: 100 miljoen verkochte exemplaren. "Zoals ik ook tegen mijn sales-mensen zeg: de eerste 60 miljoen zijn makkelijk, het gaat erom wat er daarna gebeurt, namelijk het uitbreiden van het publiek. Het gaat niet om het wegjatten van gamers bij andere platforms, maar om het aantrekken van nieuwe gamers", zo legt Layden uit tegenover de Britse krant. Hij gelooft dat de PS4-exclusive Spider-Man daar een grote rol in kan spelen.

"Onze Europese studio's werken momenteel aan meer multiplayer/sociaal-georienteerde games, omdat die daar het beste in de smaak vallen. Ik denk dat we in de Verenigde Staten juist moeten inzetten op Spider-Man om nieuwe gamers te werven. Spider-Man is waarschijnlijk de meest bekende stripheld ter wereld, en samen met (gamestudio) Insomniac hebben we eindelijk een manier gevonden om deze fan-favoriet te vertalen naar een gamepersonage dat precies speelt zoals je zou willen".

Spider-Man was tijdens de E3-gamebeurs in 2016 de revue al even gepasseerd maar werd tamelijk ondergesneeuwd door andere mega-titels zoals Horizon Zero Dawn en God of War. Toch viel de trailer die toen getoond werd bij de meeste mensen in goede aarde, en ook vorige week kwam er weer Spider-Man-gameplay langs die overwegend positief ontvangen werd. Het is alleen te hopen dat Insonmiac Games een beetje zuinig is met de quick-time events...

 

De tijd zal het leren of met Spider-Man een nieuwe groep gamers wordt aangezogen. Sony gaat nog steeds buitengewoon lekker met PlayStation 4, en dat is maar goed ook want de gameconsole is belangrijker dan ooit voor de Japanse elektronicagigant. Terwijl de console het uitstekend doet, gaat het dramatisch met veel andere branches van Sony, zoals de mobiele divisie die vorig jaar miljarden verlies leed. De PlayStation 4 is wat dat betreft de ster van de show, met maar liefst twintig miljoen verkochte consoles in het afgelopen fiscale jaar.