Topdrukte internetshops maar niet voor levensmiddelen

Internetwinkels beleven krap een week voor Kerstmis gouden tijden. Grote marktpartijen als Bol.com en Coolblue spraken maandag over de drukste dag in hun bestaan. Op het piekmoment gaat bij Coolblue een pakket per seconde de deur uit. Bol.com verwacht dit etmaal een record van circa 500.000 artikelen te verwerken. Maar voor levensmiddelen blijft het hoofdzakelijk bij offline shoppen.

Traditiegetrouw liggen vooral parfum en cadeaubonnen onder de boom. Ook bestsellers als het boek Judas en het nieuwste boek uit de Harry Potter-reeks zijn populair. Daarnaast vinden fitnesstrackers en Chromecasts, een apparaat dat wordt gebruikt bij mediastreaming, gretig aftrek. Ook is het nieuwe album van de Rolling Stones gewild.

Om de drukte het hoofd te bieden, zetten Bol.com en Coolblue fors meer personeel in. Bij Bol.com wordt het distributiecentra bemand door circa 1400 man personeel. Op een 'normale' dag is dit 400 tot 800 man. Bij Coolblue doen ze het met 30 tot 40 procent meer mankracht, wat neerkomt op 2550 werknemers.

Groei
Coolblue-baas Pieter Zwart kijkt niet op van de huidige topdrukte. "De drukte van nu is het normaal van morgen", wees hij op de aanhoudend sterke groei van zijn bedrijf.  Iedere achttien maanden weten wij te verdubbelen en ik verwacht dat de groei nog wel even aanhoudt. Voor ons is het vooral zaak om te kijken hoe we onze dienstverlening verder kunnen verbeteren."

Ook bij Bol.com zijn ze drukte wel gewend. Het bedrijf is jaarlijks goed voor 30 tot 35 procent omzetgroei. Rond de feestdagen in november en december liggen de verkopen van artikelen fors boven het niveau van een jaar eerder. Onlangs werd voor het eerst de omzetgrens van 1 miljard euro geslecht.

Supermarkten
De opkomst van e-commerce heeft echter nog geen gevolgen voor de dagelijkse boodschappen. Die blijven we in de supermarkten doen. Supermarkten verdienen per jaar 35 miljard euro, aan onlinebestellingen geven we 441 miljoen euro uit, oftewel ongeveer 90 euro per bestelling, meldt online techmagazine Emerce.

Het kennisplatform Supermarkt & Ruimte, onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastGoed hebben onderzoek gedaan. Daaruit bleek dat mensen hun boodschappen niet bijzonder vaak online kopen. De meeste ondervraagden hebben dat langer dan twee weken ervoor voor het laatst gedaan.

Mensen van 35 tot 50 jaar doen het meest online boodschappen. Het is vooral populair in het westen van het land, en het minst in het noorden.

Topdrukte bij kerstinkopen online
Topdrukte internetshops maar niet voor levensmiddelen (Foto: ANP)