Grosjean: "Haas richtte zich voor GP-debuut al op 2017"

Nog voordat Haas een meter gereden had in een grandprixweekend in de Formule 1 had de renstal haar focus al op 2017 gelegd. De start van het team in de sport was desondanks veelbelovend, want bij de eerste vier races van het jaar werd tot driemaal toe door Romain Grosjean punten gepakt. In de zestien races die volgden eindigde de Fransman nog maar twee keer in de top tien.

De reden hiervoor moet gezocht worden in het gebrek aan ontwikkeling. Omdat volgens Autosport teams maar 65 runs per week in de windtunnel mogen maken heeft Haas ervoor gekozen om nog voor de eerste race in maart in Australië te gaan testen voor 2017 wanneer een volledig nieuw reglement in werking treedt. Met de huidige VF-16 zijn tot mei nog zeer sporadisch dingen getest in de windtunnel, waarna de focus in zijn geheel op volgend jaar kwam te liggen.

Dit onthulde Grosjean: "Onze prestaties gingen achteruit, omdat we de 2016-auto nauwelijks in de windtunnel getest hebben. Hierdoor konden wij een andere auto in de windtunnel testen en ons voorbereiden op de toekomst. Toen ik bij het team kwam was het plan al om in de jaren twee en drie steeds beter voor de dag te komen. We hebben nog veel werk te verzetten, maar wij zijn er druk mee aan de slag, zijn gefocust, betalen de rekeningen op tijd, wij racen en doen het bepaald niet slecht. Er komen steeds meer mensen bij, het team groeit en ik denk dat wij volgend jaar beter voor de dag komen dan dit seizoen."

Wel heeft de Fransman een punt waarop het team in 2017 moet verbeteren. Het team moet de data sneller verwerken, zodat de zwakke punten eerder aangepakt kunnen worden. Volgens Grosjean hoort dat bij het leerproces van een nieuw team. "Er zijn 21 races en je racet iedere anderhalve week, dus is er geen tijd om te treuzelen. Wij hebben veel onderdelen van Ferrari en die moeten in het jasje van Haas passen. Dat kost tijd en op dat punt moeten wij ons verbeteren. Wij kunnen niet pas op zaterdagavond beseffen dat er tussen FP1 en FP2 iets met de auto gebeurd is. Dat moeten wij tijdens FP2 of vlak erna zien."