Vliegende auto's en losrakend stuur in spectaculaire NASCAR-race

Zondagavond streek de NASCAR neer op de Talladega Superspeedway, de snelste oval van allemaal. Net als op Daytona rijdt men hier met een speciale restrictor op de auto om zo de snelheid wat in te dammen en het op een kilometer of 310 per uur te houden in plaats van zo'n 375 kilometer per uur.

Dat dat niet onverstandig is bleek zondag maar weer, want het werden 188 spectaculaire rondjes - het aantal wat nodig is om aan 500 mijl te komen. Er vielen bij elkaar misschien drie druppels regen in de race van drie en een half uur, maar toch zorgde juist de dreiging van de regen voor constante spanning. In de regen is het rijden op dergelijke ovals namelijk volledig onverantwoord en dus zou de race afgevlagd worden als het na 94 ronden - de helft - zou gaan regenen. Het gevolg? Iedereen wilde constant voorin rijden.

De eerste caution - of safety carsituatie - kwam nadat Dale Earnhardt Jr de controle kwijtraakte en zijn auto de muur raakte, waarin hij ook teamgenoot Kasey Kahne meenam. Veteraan Michael Waltrip zorgde niet veel later voor nog een caution, maar na 96 ronden was het pas echt raak. Jimmy Johnson werd van de baan geduwd, wat ook achter hem voor de nodige paniek zorgde. Michael Annett werd daarbij tegen Chris Buescher geduwd, die op zijn beurt het luchtruim in vloog en meerdere malen over de kop sloeg. Annett zelf had er ook flink last van, want hij ramde zijn auto hard tegen de muur. 

Buescher koprolt door de lucht van Talladega (Bron: YouTube)

Niet lang na de caution die volgde op Buescher's crash was het weer de beurt aan Earnhardt Jr, die net weer terug de baan op was gekomen na zijn eerdere crash. Bij de auto van Carl Edwards brak iets af, waardoor hij omhoog schoot en Earnhardt mee de muur in nam - einde race voor beiden. Kahne was ook teruggekomen, maar reed nog een keer hard de muur in, waarna met 28 ronden te rijden The Big One volgde.

Edwards crasht en neemt Earnhardt Jr mee (Bron: YouTube)

Johnson reed rond de vijfde positie, maar werd van achteren aangetikt door Kurt Busch en sloeg rechtsaf richting de muur. Daar reed Paul Menard echter al en dus was hij ook de pineut. Drie seconden later waren er al gauw vijftien andere auto's die op een of andere manier schade hadden: van het tegen elkaar aan beuken tot het over het gras hobbelen in een uitwijkmanoeuvre. 

De crash die de nodige auto's definitief uit de race haalde (Bron: YouTube)

Het opruimen van de puinhoop duurde uiteraard even, maar toch kon men weer verder racen. Acht ronden voor het einde ging het echter opnieuw fout. Danica Patrick kreeg een duwtje van Michael McDowell, waarna ze de controle kwijtraakte en Matt Kenseth aantikte. Patrick knalde hard in de muur, terwijl Kenseth meters door de lucht vloog en op zijn kop terechtkwam.

Patrick en Kenseth gaan er hard af met acht ronden te gaan (Bron: YouTube)

Om de race nog maar eens te typeren ging het ook in de allerlaatste bocht nog fout. Cole Whitt tikte Landon Cassill aan, die op zijn beurt Kevin Harvick niet meer kon ontwijken. Harvick schoof omhoog en knalde hard de muur in, waar nog een aantal anderen in mee werden gesleept. 

Een paar meter verderop was het Brad Keselowski die als één van de zeven - van de veertig gestarte auto's - volledig ongehavende auto's als winnaar werd afgevlagd. Voor de man die 46 ronden aan de leiding leed, meer dan wie dan ook, was het in elk geval een dikverdiende zege. Kyle Busch werd tweede door Austin Dillon nog net van zich af te houden. 

Ook de finish moest natuurlijk nog even fout gaan (Bron: YouTube)

Overigens was er toch nog iets opmerkelijks te melden over de race wat niet direct met een crash te maken had. Earnhardt Jr had tijdens de race namelijk een ietwat beangstigend momentje: zijn stuur schoot los, waardoor hij heel even met zijn hand aan de stuurstang moest draaien om de auto uit de muur te houden, alvorens hij het stuurtje er weer op kon klikken.