Onderzoek bonnenregen Waalre
Het Openbaar Ministerie stuurt informatie over een nieuwe flitspaal in Waalre die sommige mensen een flink aantal keer heeft geflitst door naar de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM). Dat meldt een woordvoerder van het OM donderdagavond.
De informatie die wordt doorgespeeld, betreft gegevens die de verkeersofficier van justitie bij een gesprek met burgemeester van Waalre Henri de Wijkerslooth heeft gekregen. Dit gesprek vond plaats nadat De Wijkerslooth twitterde dat hij over de kwestie graag wilde praten met het OM.
De kwestie draait om de vervanging van een analoge flitspaal op de N69 in Waalre door een digitale variant. De oude flitspaal deed het een tijd niet. De nieuwe digitale paal doet dit echter wel, altijd. De communicatie rondom de vervanging van de paal is niet helemaal goed gegaan, erkent het OM. "Hoewel we er niet per se over hoeven te communiceren, iedereen hoort zich gewoon te gedragen. Maar communicatie over een flitspaal kan corrigerend werken", aldus de zegsvrouw.
Volgens Omroep Brabant zorgde de nieuwe flitspaal de afgelopen tijd voor een ware bonnenregen. Sommige mensen zouden al voor duizenden euro's aan boetes hebben ontvangen. Zo zou een vrachtwagenchauffeur uit Lommel voor in totaal vijftienduizend euro zijn beboet.
Of het CVOM met de kwestie aan de slag gaat, kan een woordvoerder van dat OM-onderdeel donderdagavond niet direct zeggen.
Dat zal ze leren.
Het doet er ook helemaal niet toe. Er geldt een maximumsnelheid en als je je daar niet aan houdt kun je een boete krijgen. Belachelijk als mensen dan gaan zeiken dat ze niet wisten dat er een werkende flistpaal stond. Als je je gewoon aan de snelheid houdt, krijg je ook geen boete. Daar ben je toch helemaal zelf bij?
Daarbij is er niemand die gedwongen wordt om te hard te rijden.
Het is geen burgertje pesten, het is gewoon wetshandhaving
En ik zou het niet eens zo erg vinden als dat zou gebeuren, soms worden we letterlijk opgejaagd door een vrachtwagen(van A-ware food ofzo) die lichtsignalen geeft en zit te drukken terwijl we netjes de toegestane snelheid rijden. En halen hardrijders soms ook op de meest idiote punten in(bv onoverzichtelijke bochten)...
Zolang de hermandad praktisch geen crimineel achter slot en grendel weet te krijgen, maar wel een speciale bonnenfabriek heeft neergezet die jaarlijks miljoenen brieven stuurt voor een paar kilometer overschrijding zullen ze nooit respect krijgen. Dat verdienen ze namelijk ook helemaal niet.
Gelul, ze zullen van jou alleen respect krijgen als ze anderen pakken. Wetten gelden immers alleen voor alle anderen en niet voor jou.
Sinds ik daar geflitst ben en netjes 50 rijd is het er trouwens niet veel veiliger op geworden, aangezien m'n medeweggebruikers nog steeds harder rijden.
Het verschil tussen een overtreding en een misdaad is je onbekend?
Wederom zit je er compleet naast. Ik ontvang bijna nooit bonnen. Sterker, ik kan me de laatste keer niet heugen.
Een tijdje terug bleek dat de politie de gegevens die uit kentekenscanners komt veel te lang bewaard. Dat is per wet verboden. Is daar iemand voor veroordeeld? Wel nee, de minister heeft een wetsvoorstel ingediend om de bewaartermijn te verlengen.
Nederland, hoge boetes land.
Ok, blijkbaar is het raar dat ik me druk maak over het feit dat de politie criminelen laat lopen, inbraken niet oplost, zelf de wet met voeten treedt, maar ondertussen wel altijd de burger weet te pakken op een kleine overtreding.
So be it. Dan noem je mij maar raar.
En helaas kan je vermoeidheid niet meten voor zover het een gewone bestuurder betreft (zonder tachograaf), zelfs niet met een blaaspijpje en al helemaal niet met een onbemande flitspaal of camera. Kon dat wel, dan zou ik er helemaal voor zijn oververmoeide automobilisten te bekeuren, maar dan naast hardrijders en niet in plaats van.
Naar mijn mening, gebaseerd op mijn ervaring als weggebruiker, is te hard rijden gevaarlijk genoeg dat er voor bekeurd mag worden, onafhankelijk van andere overtredingen en dergelijke. Het is duidelijk dat jij er anders over denkt.
Als er iets gevaarlijk is in het verkeer, dan is het wel onduidelijkheid (lees: geen regels).
Structureel op dezelfde soort wegen dezelfde snelheid aanhouden, zorgt voor duidelijkheid. Structureel op dezelfde manier voorrang geven, zorgt voor duidelijkheid.
Maar leuke afleidingsmanouvre. Ga vooral niet in op het gegeven dat de politie voor zichzelf niet die strenge naleving van regels hanteert die ze wel van de burger verwacht.
Dat blijkt wel weer.
En zoals ik ook al zei, er zijn naar mijn mening maar weinig plekken waar de maximum snelheid door de eenheid van regels te laag uitkomt, eerder te hoog; naar mijn mening zit je naar schatting zo'n 95% van de tijd gewoon fout als je te hard rijdt. Dat is mijn mening/ervaring, auto's gaan best hard als je bijvoorbeeld lopend een weg oversteekt, en al helemaal als je een kind of oudere bent, die moeten ook veilig gebruik kunnen maken van de wegen.
Die laatste paragraaf slaat niet op mij, zie ook m'n postje over toeteren (was misschien nog niet gepost toen jij dit antwoord intype'te, hoewel ik daarvoor ook al gezegd heb dat het mij NIET om de regeltjes gaat, maar gewoon mijn mening over snelheid/veiligheid is).
Dat is allemaal niet in regeltjes te vatten.
[ Bericht gewijzigd door budha op vrijdag 5 april 2013 @ 00:31 ]
Verder, ik rijd nooit over de N69, ik ontvang zelden een bon, als ik wel een bon krijg geef ik de schuld niet aan een ander. Wat ik wel heb is kritiek op gevoerd beleid en degenen die dit zo slaafs verdedigen.
Buitengebieden zijn trouwens wel mooi, als 't ooit nog eens lente wordt, zou ik je aanraden de stad eens te verlaten. ;-)
Kortom al die boetes moeten worden geschrapt en de maximum snelheid moet omhoog.
Dan staat er ook nog eens een flitspaal, iedereen weet dat en ze weten ook dat die schijnbaar niet zou werken, dan moeten ze zich aan de snelheid houden.
Een kapotte flitspaal is geen vrijbrief om te hard te rijden!
En of de weg een hogere snelheid aan zou kunnen of dat er andere excuses zijn, als er aangegeven wordt dat je niet harder dan een bepaalde snelheid gereden mag worden dan moet je niet gek opkijken als je elke keer geflist wordt als je toch te hard rijdt, eigen schuld...
Bovendien, als de maximum snelheid daar te laag is dan kun je als burger actie ondernemen door een handtekeningenactie te starten en indienen. Wellicht nemen ze het in behandeling en herzien ze de maximum snelheid daar.
Tot die tijd is het gewoon botte pech voor de mensen die daar te hard rijden. Ze weten het, ze doen het en klagen achteraf over de boete. Tja, dat hebben ze zelf in de hand.
Hier bij ons in de buurt stond ooit een flitspaal omdat er een geasfalteerde weg als snelweg werd gebruikt terwijl er nog een oversteekplaats is. Op die bewuste weg mag je 50 maar 90 is daar geen uitzondering. De flitspaal is in de loop der tijd weggehaald waardoor het hek van de dam is.
De maatregel om het voor de voetgangers en fietsers nu nog veiliger te maken was het plaatsen van verkeerslichten. Nu rijden veel mensen daar te hard en door rood. Leuk, iedere dag fiets ik daar met mijn dochter van 5 om haar naar school te brengen.
Waar maak jij de dan nog druk om? Wordt jij dagelijks geconfronteerd met mensen die het niet zo nauw nemen met de snelheid? Wanneer was de laatste keer dat jij op een zebrapad opzij moest springen omdat er iemand te hard reed en daardoor niet op tijd kon stoppen?
Of is het echt burgertje pesten wat ze doen met die flitspalen? Zoals iemand het hier eerder heeft gezegd, die palen dienen ter handhaving. Wat moeten ze anders doen, niet handhaven en de weg maar vrijgeven ofzo?
Stel dat je hond niet op de bank mag. Gedurende twee weken turf je het aantal keren dat de hond op de bank springt. Maar je zegt er niks van. Na twee weken schop je het beest 14 keer van de bank af.
Dat is wat hier gebeurt. ja, je moet je aan de wet houden en nee, je mag niet te hard rijden. Maar als een boete geen corrigerend effect beoogt is het alleen maar centen harken.
Je moet mensen staande houden, toespreken en dan een boete uitdelen. Dat werkt. Geautomatiseerd na weken 15000 euro in rekening brengen werkt niet.
Van vreemde smetten vrij,
Te hard rijden en dan gaan janken over een bekeuring... Hoe sneu ben je dan?
Boetes worden automatisch aangemaakt... Waarom duurt het dan zo lang voordat ze binnen komen? Lijkt mij dat je na een dag of 4-5 de boete al in huis kan hebben toch?
(En waarom betaal je 7 euro administratiekosten terwijl alles via computers gaat...?)
-Jeremy Clarkson-
Kortom, boetes gaan primair over inkomsten genereren en secundair over verkeersveiligheid.
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
Welnu, ik ben op zoek geweest naar de situaties op de volgende wegen (want die zijn bekend).
Burgermeester Mollaan
Eindhovenseweg
Voorbeeklaan
Je kunt ze bekijken via Google Maps.
Burgermeester Mollaan:
Inhaalverbod, rotonde waar de fietsers en of voetgangers voorrang hebben, diverse zebrapaden en een drempel (meer een verhoogd vlak trouwens).
Voorbeeklaan:
"50" op het wegdek geschreven en een paar oversteekplaatsen waar de automobilist voorrang heeft.
Eindhovenseweg (N69):
Loopt door de bebouwde kom, pas bij het viaduct bij de A2/A67 staat een bord dat je de bebouwde kom verlaat.
Uit de hele verkeerssituatie blijkt dat je daar 50 mag, toch heeft die meneer deze gedachte gehad dus een opfrissingscursus had beter op zijn plaats geweest want met 80 door de bebouwde kom is ook 's nachts van de zotte.
Hoewel niemand moet piepen over een terechte boete zit er wel één duidelijke maar aan dit verhaal. Als je structureel te hard rijdt dan ben je fout, heel simpel maar er is genoeg ruimte voor discussie. Waarom flitsen die palen niet? Als een paal flitst dan weet je het en zul je een volgende keer opletten (nouja, zoals veel mensen op dat punt op de rem staan om vervolgens weer gas te geven). In deze gevallen flitste de paal niet en heeft het kunnen gebeuren dat er een bonnenregen neerdaalde over vele automobilisten.
Wie de straten bekijkt zal zien dat het voor de bestuurders daar overduidelijk is wat de maximum snelheid is. Een opmerking als "Ik wist het niet" is gewoon niet op zijn plaats. Je wordt niet beboet voor 1KM te hard want dat is na correctie dus op de teller hebben de mensen een stukje sneller gereden.
Maar goed, dat is de wijze les voor deze mensen. Maar wat is nu de verantwoordelijkheid van de politie in dit verhaal? De snelheid waarmee de boetes worden verwerkt mag wel omhoog, dat levert alweer sneller duidelijkheid bij de mensen die deze ontvangen.
Moeten er niet borden worden geplaatst waardoor de mensen weten dat er permanente snelheidscontroles staan?
Als je ergens doodmoe van wordt is het wel dat gezeur van dat opgefokte volk dat vindt dat je moet laagvliegen om de tijd woon-werk zo kort mogelijk te houden...
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
http://www.youtube.com/watch?v=Ax_YxBnLA3U
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Dat die kasten opvallen boeit natuurlijk niet, aangezien je op dat moment niet weet wat je fout doet.
Toegegeven, bij twijfel kun je beter gewoon het beste 50 gaan rijden, maar aangezien het overige verkeer over het algemeen stevig doorrijd is dat ook niet altijd de meest veilige optie.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken