De gemeente Opmeer moet niets hebben van het PVV-meldpunt voor overlast van Midden- en Oost-Europeanen. De gemeenteraad keerde zich donderdagavond unaniem tegen de klachtenlijn na een voorstel hierover van burgemeester GertJan Nijpels (VVD).
Nijpels wil alle klachten die vanuit het Noord-Hollandse Opmeer komen 'niet van toepassing verklaren'. De gemeente zit volgens hem niet te wachten op 'dit soort verwerpelijke initiatieven'. Het meldpunt gaat voorbij aan de grondwet over gelijke behandeling, aldus Nijpels.
Het bestuur roept andere gemeenten in Nederland op om ook een dergelijk voorstel aan te nemen. In Opmeer wonen zo'n 250 mensen uit Midden- en Oost-Europa. Bij de plaatselijke voetbalclub hebben zij zelfs een eigen team.
De PVV zette het meldpunt woensdag op voor klachten over overlast, vervuiling en verdringing op de arbeidsmarkt. Dat leidde direct tot veel consternatie. Zo vond de Poolse ambassade het initiatief 'schadelijk en beledigend'. Donderdag meldde de PVV dat er na een dag al veertienduizend klachten waren binnengekomen.
Premier Mark Rutte wilde donderdag niets zeggen over het meldpunt. Hij levert naar eigen zeggen nooit commentaar 'op het doen en laten van specifieke partijen'.
quote:ja ho wacht even... ondanks het feit dat ik zo m'n twijfels heb bij het nut van dat PVV-meldpunt, snap ik even niet wat voor toegevoegde waarde zo'n opmerking over 'gelijke behandeling' eigenlijk heeft...De gemeente zit volgens hem niet te wachten op 'dit soort verwerpelijke initiatieven'. Het meldpunt gaat voorbij aan de grondwet over gelijke behandeling, aldus Nijpels.
quote:Rare trekjes? Veel mensen ervaren problemen na de massale instroom van oostblokkers, wat is er op tegen om dit alleen maar in kaart te brengen? Waarom liggen dit soort zaken zo gevoelig, wat probeert men achter te houden?Op vrijdag 10 februari 2012 @ 12:52 schreef SolidArt het volgende:
PVV heeft wel rare trekjes zeg.
Mensen hebben recht op gelijke behandeling in Nederland, dat is een grondrecht. De PVV heeft hiermee een belachelijk standpunt ingenomen.
Je zou wel andere sancties kunnen bedenken zoals een uitlevering naar Polen en een 'landverbod', wanneer je als buitenlander zware criminele activiteiten uitvoert hier.
Maar dat is weer een ander verhaal, dat is voorlopig nog een utopie, als je weet dat de justitiële organen in beide landen niet eens kunnen samenwerken door kentekens uit te wisselen, en boetes te controleren na een snelheidsovertreding of zo...
Ferdo (Eindredactie Frontpage) 10-02-2012 @ 12:56
quote:Oftewel de klagers monddood maken?Nijpels wil alle klachten die vanuit het Noord-Hollandse Opmeer komen 'niet van toepassing verklaren'.
quote:Weet je wat schadelijk is ?
Zo vond de Poolse ambassade het initiatief 'schadelijk en beledigend'.
quote:Dit is discriminatie op voorhand, hoe zou jij je voelen als je in een ander land komt en men verdenkt je meteen van allerlei zaken waar jij niets mee te maken hebt?Op vrijdag 10 februari 2012 @ 12:54 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
Rare trekjes? Veel mensen ervaren problemen na de massale instroom van oostblokkers, wat is er op tegen om dit alleen maar in kaart te brengen? Waarom liggen dit soort zaken zo gevoelig, wat probeert men achter te houden?
quote:hey hey hey we hebben hier gelijke behandeling in Nederland!!!Op vrijdag 10 februari 2012 @ 12:56 schreef gammapooka het volgende:
[..]
Weet je wat schadelijk is ?
8 van de 10 drankrijders/veroorzakers van ongelukken is POOL.
8 van de 10 inbraken worden gepleegt door een POOL.
quote:Maar gisteravond wel weer de vloer aanvegen met SP en PVV over hun anti-Europabeleid!Premier Mark Rutte wilde donderdag niets zeggen over het meldpunt. Hij levert naar eigen zeggen nooit commentaar 'op het doen en laten van specifieke partijen'.
quote:Helaas hebben dat soort gemeentes een grote doofpot.Op vrijdag 10 februari 2012 @ 12:56 schreef wiers het volgende:
Kijk
Deze gemeente snapt het.
Als burgers klachten hebben ,kunnen ze daarvoor bij de gemeente terecht,en hoeven niet uit te wijken naar een meldpunt.
Zo zou het in elke gemeente moeten zijn.
Dan is zo'n meldpunt niet nodig.
quote:Men wordt nergens op voorhand van verdacht..Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:00 schreef SolidArt het volgende:
[..]
Dit is discriminatie op voorhand, hoe zou jij je voelen als je in een ander land komt en men verdenkt je meteen van allerlei zaken waar jij niets mee te maken hebt?
quote:http://meldpuntirritantelimburgers.nl is beter, anders zet je die blonde op een voetstukje.Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:04 schreef GalaxyAss het volgende:
Anders melden we Wilders even aan bij http://meldpuntpolitici.nl/ !
quote:Geleuter uit jouw eigen duim.Op vrijdag 10 februari 2012 @ 12:56 schreef gammapooka het volgende:
[..]
Weet je wat schadelijk is ?
8 van de 10 drankrijders/veroorzakers van ongelukken is POOL.
8 van de 10 inbraken worden gepleegt door een POOL.
quote:Genaaid door mijn voorgangersOp vrijdag 10 februari 2012 @ 13:00 schreef SolidArt het volgende:
[..]
Dit is discriminatie op voorhand, hoe zou jij je voelen als je in een ander land komt en men verdenkt je meteen van allerlei zaken waar jij niets mee te maken hebt?
quote:Exact mijn mening.Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:12 schreef schaakstuk het volgende:
[..]
Kijk, dit soort gebral is precies wat de PVV probeert te bereiken met hun actie. Dat meer en meer Henken en Ingrids 'zelfverzekerd' de anderen overal de schuld van gaan geven.
Het is helemaal niet bedoeld om constructief iets op te lossen. Daar is de PVV niet voor bedoeld en dat kunnen ze ook helemaal niet.
En daarom is deze actie zo verwerpelijk.
quote:ondanks de PVV is toch niemand verbaasd als er een nieuwsbericht is waarin 'Polen', 'dronken' en 'overlast' in voorkomen.Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:15 schreef SolidArt het volgende:
[..]
Exact mijn mening.
Maar net als Henk en Kees van de 2e etage wordt half Nederland gevoed met deze vooroordelen waar geen enkel gegrond argument of feit over bekend is.
quote:Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:19 schreef Skull-splitter het volgende:
Het meldpunt bestaat al jaren en heet Politie. Als zij er niets mee kunnen dan is het niet
strafbaar.
Basta.
quote:Gebaseerd door linkse partijen jaOp vrijdag 10 februari 2012 @ 13:12 schreef SolidArt het volgende:
[..]
Geleuter uit jouw eigen duim.
Ze zuipen wel vaak, en zijn daarom ook vaak niet nuchter achter het stuur daar ben ik het wel met je eens, maar als je hier kijkt:
Landelijk vonden er in 2009 37.754 verkeersongelukken plaats volgens de cijfers van SWOV. Bij een klein deel (0,64 procent) hiervan was een Poolse bestuurder betrokken. Opmerkelijk is echter dat een Pool betrokken is bij vier procent van het aantal ongevallen waarbij sprake is van een te hoog promillage.
Dus 0.64 procent, en geen 80%......
Het aantal ongelukken neemt af, maar tegelijkertijd neemt het aantal ongelukken waarbij Poolse bestuurders bij betrokken zijn toe.
http://www.parool.nl/paro(...)-dronken-polen.dhtml
De oplossing ligt in ieder geval ergens anders dan een meldpunt, een samenwerking tussen beide landen zou een stuk efficiënter en kostenbesparend zijn.
quote:Een trend ja, niets meer en niets minder.Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:18 schreef ansitermiet het volgende:
[..]
ondanks de PVV is toch niemand verbaasd als er een nieuwsbericht is waarin 'Polen', 'dronken' en 'overlast' in voorkomen.
Blijkbaar is het TOCH ergens op gebaseerd...
Dat elke bevolkingsgroep wel dronken kan zijn, Nederlanders en Engelsen kunnen dat ook heel goed, wil nog niet zeggen dat de associatie 'Polen zijn dronken' niet uit de lucht gegrepen is door de PVV.
Net zoals 'kotsende Engelsen in Amsterdam' ook geen wereldvreemde term is.
Of dat de veerboot tussen Noorwegen en Denemarken overdag vol zit met bezopen Noren.
Sommige dingen zijn gewoon waar.
Maar helaas raakt het daadwerkelijke probleem ondergesneeuwd door het populisme van de PVV. En op dat punt ben ik het ermee eens. Het gaat de PVV niet per definitie om de oplossing. Want als het probleem is opgelost, hebben zij geen achterban en bestaansrecht meer
quote:Sterk tegenargument zeg.Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:20 schreef gammapooka het volgende:
[..]
Gebaseerd door linkse partijen ja
quote:maar de politie kan toch de meldingen aan elkaar koppelen? een strafblad ofzo geven na herhaaldelijk in de fout gaan?Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:21 schreef SolidArt het volgende:
[..]
Een trend ja, niets meer en niets minder.
Wanneer er voldoende opgetreden wordt, en Poolse mensen beseffen dat er hier strenge regels gelden met harde consequenties, dan wordt dit vanzelf minder.
Probleem is dat in Nederland geen goede registratie is voor deze mensen, en er keer op keer dezelfde overtredingen als nieuw aangezien worden waardoor er geen goede straf op volgt.
quote:Nee, want deze mensen hebben geen Nederlands registratie, en daarom zeg ik voor de derde keer dat een samenwerking tussen Polen en Nederland de enige echte oplossing is, zoals dat nu eindelijk met Nederland en Belgie ook het geval is.Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:23 schreef ansitermiet het volgende:
[..]
maar de politie kan toch de meldingen aan elkaar koppelen? een strafblad ofzo geven na herhaaldelijk in de fout gaan?
quote:Goed tegenargument ookOp vrijdag 10 februari 2012 @ 13:20 schreef gammapooka het volgende:
[..]
Gebaseerd door linkse partijen ja
quote:ok, maar het moet niet zo zijn dat als Wilders 'weg' is er vervolgens ook niets aan het probleem wordt gedaan.Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:22 schreef robke99 het volgende:
Helemaal eens met Solid Art. De PVV creëert zijn eigen werkelijkheid en bralt andersdenkenden weg. Ik vind dat goed geanalyseerd op deze site: http://stophetgevaarwilders.blogspot.com/
quote:ok dan, prima oplossing.Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:25 schreef SolidArt het volgende:
[..]
Nee, want deze mensen hebben geen Nederlands registratie, en daarom zeg ik voor de derde keer dat een samenwerking tussen Polen en Nederland de enige echte oplossing is, zoals dat nu eindelijk met Nederland en Belgie ook het geval is.
JeMoeder (Moderator / Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 13:30
quote:Kom op zeg. Je weet ook wel dat de gemiddelde xenofoob al belt zodra hij een Pool in het donker over straat ziet lopen. Een dergelijk kliklijntje is gewoon te sneu voor woorden.Op vrijdag 10 februari 2012 @ 12:50 schreef Schepseltje het volgende:
Terug naar de jaren 80 waarin kritiek op immigranten taboe was? Die Nijpels is een beetje de weg kwijt zo te zien..
Maargoed hij is van de partij die zo voor de EU is, dus dan is het niet leuk als een partij de schaduwzijde van dat beleid aan het licht brengt..
quote:Daar zouden ze wel aan moeten werken. Sterker nog, het zou een absoluut vereiste moeten zijn van de EU om daar een positie in te bekleden, en een uniforme oplossing te bedenken waarin alle landen aan mee zouden moeten werken.Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:30 schreef ansitermiet het volgende:
[..]
ok dan, prima oplossing.
Gaat onze overheid dat nu vervolgens ook doen?
quote:Ah net zoals geweld binnenshuis, beroving, inbraak, diefstal...Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:19 schreef Skull-splitter het volgende:
Het meldpunt bestaat al jaren en heet Politie. Als zij er niets mee kunnen dan is het niet
strafbaar.
Basta.
quote:En dat was precies de argumentatie die de geitenwollensokkenbrigade gebruikte om de meldingen van overlast door Marokkanen of Antillianen onder het tapijt te vegen. De ellende die dat heeft veroorzaakt in Nederland is de reden van bestaan van de PVV.Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:30 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Kom op zeg. Je weet ook wel dat de gemiddelde xenofoob al belt zodra hij een Pool in het donker over straat ziet lopen.
quote:en dat is ook de enige reden waarom de PVV zoveel zetels heeft kunnen behalen: onvrede in de samenleving.Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:39 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Ah net zoals geweld binnenshuis, beroving, inbraak, diefstal...
Maar als Karel een paar plantjes op zolder heeft, dan grijpen ze wel in.
harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 13:49
harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 13:53
quote:Ja, al dat Wo2 gebral omdat er geen recente argumenten zijn....Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:22 schreef robke99 het volgende:
Helemaal eens met Solid Art. De PVV creëert zijn eigen werkelijkheid en bralt andersdenkenden weg. Ik vind dat goed geanalyseerd op deze site: http://stophetgevaarwilders.blogspot.com/
harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 13:57
quote:Dan hebben ze wel een meevaller. Bij opsporingverzocht is een Pool veel moeilijker te onderscheiden van een Nederlander qua uiterlijke kenmerken.Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:49 schreef Frank_Peters het volgende:
Oogkleppen op, snaveltje toe en alle problemen onder het vloerkleed.
Net zoals met de Marokkanenproblematiek.
20 jaar lang.
Tot de ellende zo enorm groot is geworden dat het vloerkleed boller staat dan een siliconentiet van Pamela Anderson en iemand toch maar eens besluit om het taboe van de linkse kerk te doorbreken een onderzoek te houden.
Waar dan, net zoals bij die Marokkanen, 'ineens en volkomen onverwacht' uit blijkt dat 65% van alle Oostblokkers tussen de 12 en 23 jaar met de politie in aanraking is gekomen, toch hele woonwijken door Oostblokkers worden geterroriseerd en Oostblokkers verantwoordelijk blijken te zijn voor het gros van alle gepleegde zware misdrijven.
quote:Op vrijdag 10 februari 2012 @ 12:56 schreef gammapooka het volgende:
[..]
Weet je wat schadelijk is ?
8 van de 10 drankrijders/veroorzakers van ongelukken is POOL.
8 van de 10 inbraken worden gepleegt door een POOL.
quote:Bron?Op vrijdag 10 februari 2012 @ 12:56 schreef gammapooka het volgende:
[..]
Weet je wat schadelijk is ?
8 van de 10 drankrijders/veroorzakers van ongelukken is POOL.
8 van de 10 inbraken worden gepleegt door een POOL.
quote:Leuk die statistiek, maar deze 0.64% geldt dus voor een kleine groep polen (50.000 man?) t.o.v. de gehele Nederlandse bevolking (16 mln)Op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:12 schreef SolidArt het volgende:
[..]
Geleuter uit jouw eigen duim.
Ze zuipen wel vaak, en zijn daarom ook vaak niet nuchter achter het stuur daar ben ik het wel met je eens, maar als je hier kijkt:
Landelijk vonden er in 2009 37.754 verkeersongelukken plaats volgens de cijfers van SWOV. Bij een klein deel (0,64 procent) hiervan was een Poolse bestuurder betrokken. Opmerkelijk is echter dat een Pool betrokken is bij vier procent van het aantal ongevallen waarbij sprake is van een te hoog promillage.
Dus 0.64 procent, en geen 80%......
Het aantal ongelukken neemt af, maar tegelijkertijd neemt het aantal ongelukken waarbij Poolse bestuurders bij betrokken zijn toe.
http://www.parool.nl/paro(...)-dronken-polen.dhtml
De oplossing ligt in ieder geval ergens anders dan een meldpunt, een samenwerking tussen beide landen zou een stuk efficiënter en kostenbesparend zijn.