Ryanair wil vetbelasting
Als het aan de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair ligt gaan dikke mensen meer betalen voor hun ticket, zodat dunnere medepassagiers goedkoper kunnen vliegen. Het idee kwam tot stand na een enquête waaruit bleek dat bijna dertig procent van de Ryanair-klanten voor een 'vetbelasting' is.
In de enquête werd aan ruim honderdduizend passagiers gevraagd wat hun favoriete kostenbesparing was. De vetbelasting kwam daaruit als grote winnaar, gevolgd door een toeslag van één Britse pond voor het gebruik van toiletpapier met daarop het gezicht van Ryanair-baas Michael O'Leary.
Hoewel bovenstaande als een verlate 1-aprilgrap van Ryanair klinkt, wordt deze vetbelasting al doorberekend in de Verenigde Staten. United Airlines maakte vorige week nog bekend dat te zware passagiers extra moeten betalen als zij niet in de normale economyclassstoelen passen. Volgens de luchtvaartmaatschappij past iemand in zo'n stoel wanneer de armsteunen van de stoelen naar beneden kunnen de gordel dicht gemaakt kan worden. Wanneer dit niet lukt heeft de passagier een aantal opties: betalen voor een tweede stoel, een andere vlucht nemen of een upgrade naar businessklas kopen, waar de stoelen wat ruimer zijn.
Via een nieuwe enquête wil Ryanair er nu achter komen wat passagiers de beste manier vinden om de vetbelasting in te voeren. Tot 27 april kunnen bezoekers van de website van de luchtvaartmaatschappij stemmen of reizigers meer moeten betalen voor iedere kilo die ze teveel wegen of voor ieder punt dat zij hoger scoren op de Body Mass Index (BMI). Het gewicht is hierbij vastgesteld op 130 kilogram voor mannen en 100 kilogram voor vrouwen of een BMI van 40.
Ryanair-topman O'Leary kwam al eerder in opspraak nadat hij suggereerde een muntslot op de toiletten in vliegtuigen te doen. Momenteel rekent de prijsvechter al dertig pond extra voor wie meer dan een stuk bagage meeneemt en zestig pond voor wie een muziekinstrument mee wil nemen. Of O'Leary zo pinnig is dat reizigers extra moeten betalen voor een zuurstofmasker of reddingsvest zal de tijd uitwijzen.
Met dank aan Nathalietjuh voor de submit
gr
WT1
Moeten die faties maar niet zoveel hamburgers wegsnatsen
En wat is dik? Als ik een normaal gezond gewicht heb weeg ik al rond de 110 kilo.
Edit ja ik heb momenteel een buikje.
Gewoonik
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
En inderdaad is het discriminatie, je gaat toch ook geen zwarte weigeren?
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
gr
WT1
En dat is het hele punt.
***Levi was here***
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
en dikke mensen betalen meer ?
dan moeten joden ook meer betalen (want die hebben pijpen krullen
moslims betalen meer want die zijn procentueel gevaarlijker voor kapingen
blanke betalen meer om dat ze god me nemen (virtuele pasagier)
enz enz
en nog een mooie vrouw ook
foto
foto
laat die die dikke mensen meer betalen...
en zeg vooral "afslanken of meer betalen!"
dikke mensen veroorzaken overlast in openbaar vervoer of het nu bus, trein of vliegtuig is.
Epic fail to be honest.
Mensen die een echte ziekte hebben (dus geen McDonaldsverslaving), moeten gewoon een pas krijgen dat ze niet extra hoeven te betalen. Verder een paar extra ruime stoelen inbouwen tegen een iets hoger tarief (bvb ipv 3 stoelen 2 ruime), dan is iedereen tevreden.
4844 4479 7710 3249
Moeten nu straks lange mensen ook een toeslag gaan betalen omdat de mensen die naast ze zitten niet fatsoenlijk het gangpad op kunnen omdat hun benen in de weg zitten?
Ik kan me trouwens niet herinneren dat Ryanair Business seats heeft (iig niet op de vluchten naar Londen Stansted, Dublin en Shannon).
Overigens moet dit ook maar weer met een "Dikke" korrel zout worden genomen, die O'Leary is gewoon een ouderwetse geldwolf.
Scotty: Aye, and if my grandmother had wheels, she'd be a wagon!
Kirk: Come, come, Mr. Scott. Young minds, fresh ideas. Be tolerant!
Wel zo ver mogelijk van de nooduitgangen natuurlijk, want ze houden de boel alleen maar op ;-)
Tenzij je zo dun bent dat je een stoel met iemand anders kan delen, dan kun je wat mij betreft voor de halve prijs.
Geen slecht initiatief hoor, maar er zitten veel haken en ogen aan.
Hoe zit het als je zwanger bent?
En als je ondergewicht hebt betaal je dan minder? Op mag je dan een partner ofzo meenemen met overgewicht zodat je toch nog hetzelfde tarief betaald?
Ik vind het beetje raar hoor,die vliegtuigen beginnen gewoon op kippenhokjes te lijken,prop er zo veel mogenlijk in een hok ofzo.
Moet je je voorstellen bij het inchecken, een hele rij achter je, en je wordt publiekelijk op de weegschaal gezet " aah mevrouw, u bent veeeel te dik, dat wordt bijbetalen" .. schaamrood op de kaken etc. etc. best wel aso eigenlijk.
Dus, f*ck die RyanAir en vlieg met een andere maatschappij.. kijken hoe ze dan piepen om ook die dikke mensen met respect weer te willen vervoeren tegen tarieven die voor iedereen gelijk zijn.
Ben zelf niet dik overigens, ben gewoon tegen deze vorm van classificeren.. Die enquete zal ook wel beperkt aantal keuzes hebben gehad, en zal zijn toegespitst op de verwachtte en verkregen uitkomst (a, a of a?)
foto
(Dominic Filiou)
In jensen was een tijd geleden 1 van de langste mannen ter wereld..
Hij zei ik kreeg een plaats in de cockpit, zonder extra kosten..
dat is toch ook service?
En als je te zwaar bent, hoe kun je dan nog extra betalen voor een tweede stoel? Dat doe je alleen maar als die stoel ook daadwerkelijk voor jou beschikbaar is, lijkt me. Maar die stoel is al lang verkocht aan iemand anders.....
Praktisch niet uitvoerbaar, dit allemaal.
Een vetbelasting is echt _hele_ grote onzin. Heeft iemand een tweede stoel nodig? Prima, dan betaal je daar natuurlijk ook voor, maar elke passagier meten vind ik echt te belachelijk voor woorden.
Dus:
pas je fatsoenlijk in je stoel? [ja/nee]
weeg je meer dan x kg? [ja/nee]
Bij 1 of meer negatieve antwoorden betaal je meer. Niets onrechtvaardigs aan. En FWIW: ik heb vroeger 140 gewogen, en ook toen zou ik dat gewoon hebben geaccepteerd.
Per km kan ook niet want; hoe bereken je dat dan? de lengte van de vluchtroute of de daadwerkelijke km als je een rechte lijn op een landkaart zet? En wat doe je als een vliegtuig om brandstof redenen op een lange vlucht een tussenstop moet maken, waardoor er de logische extra kilometers bijkomen? Of als er geen baan vrij is en het vliegtuig lekker loopt te cirkelen? Wie betaalt die extra kilometers?
Betalen we ook meer als er tegenwind is? Of juist minder als we de wind mee hebben?
Wil jij enkel en puur voorzelf betalen? Prima, maar dan is het hek vd dam: ik wil helemaal geen film, dus betaal ik daar ook niet voor. Ik wil helemaal geen toilet aan boord, dus betaal ik daarook niet voor. Ik zit in het middenpad, dus waarom zou ik extra betalen voor het uitzicht wat een medereiziger wel heeft door het raampje? Of, ik wil helemaal geen eten of drinken, het extra gewicht van deze voorraden kost me goud geld! Even terugvorderen aub!
Dit soort ideen zijn gewoon kansloos en onuitvoerbaar. Dus het past perfect by Ryanair! Succes ermee jongens, ik vloog toch al nooit met jullie rommelmaatschappij!
Wat groot
1. Of je in je stoel past. Pas je niet in je stoel, dan moet je sowieso 2 stoelen kopen of businessclass (mits je daar wel in past). Of dit nu komt doordat je teveel vreet of een ziekte hebt maakt niet uit: JIJ past niet in je stoel.
2. De hoeveelheid kilos die je meesleept. Hier wordt bij bagage al rekening meegehouden, maar doordat gewicht zo'n grote rol speelt bij de kosten van vliegen, lijkt me lichaamsgewicht ook zeker te limiteren. Ze zouden dit kunnen doen door een heffing / kilo boven een aanvaardbaar minimum (laten we zeggen 120 kg). Ja, dat is vette pech voor lange mensen, maar goed, die wegen meer en kosten dus ook meer.
http://www.garagetv.be/vi(...)rouw_ter_wereld.aspx
Helemaal als je zo dik bent dat de buurman het vet in zijn zij voelt. Dan moet je meer betalen. Ik pas me ook aan de ruimte aan (ik heb lange benen) zodat mensen voor mij geen knietje in de rug voelen.
Maar de eeuwige vraag blijft: waar stel je de grens? En hoe pas je het toe.
Wachtrij bij de incheckbalie. Klant 1: Vrouw 60kg, koffer 30kg, totaal 90kg. Vriendelijke dame achter de balie vertelt de vrouw dat zij 10kg overgewicht heeft en moet bijbetalen. Klant 2: Man 140kg, koffer 20kg, totaal 160kg. Vriendelijke dame achter de balie handelt alles netjes af, spreekt niet over overgewicht en de man mag gewoon doorlopen.
Is dit logisch? Is dit eerlijk?
En Twijfelaars voor mensen die om wat voor reden dan ook breder zijn.
Maar ja om nou voor het inchecken in een stoel plaats te moeten nemen om te kijken of je past is ook zoiets, maar zou me niet verbazen
Ik kan me er overigens wel wat bij voorstellen. Hoe vind iedereen het hier om langs iemand te moeten zitten die enkel in de stoel past met de armleuning omhoog, vervolgens 1/3 van jou stoel opneemt en dan ook nog eens flink over je heen gaat zweten omdat het vaak warm is in een vliegtuig wat nog niet in de lucht is.
Ik vind gewoon dat als je niet fatsoenlijk tussen de armleuningen past en je krijgt je riem niet dicht dat je dan maar 2 stoelen moet nemen. Mocht je het er niet mee eens zijn, vlieg dan maar met een andere maatschappij.
Is dat niet gewoon discriminatie?
Ik ben namelijk procentueel dikker dan iemand van 1.60 omdat ik als ik mijn BMI ga aanhouden ik een magere lat ben.
Op de Ryanair site staat trouwens letterlijk dat ze de prijzen voor andere mensen goedkoper willen maken door dikke mensen meer geld te laten betalen. Als dat geen discriminatie is weet ik het ook niet meer; zolang je dus binnen Ryanair's belachelijke regels voor vetzakken past (die bovendien ook op toepassing kunnen zijn voor bijv. sporters, zwangere vrouwen, bodybuilders, etc) kan jij dus betalen voor iemand anders z'n vlucht! Wat een onzin. Lijkt me ook heel sterk dat ze deze regel echt doorvoeren...
Daar erger ik me ook met enige regelmaat aan bij de HTM. Ik pas niet normaal in die tweezitters, ik ben genoodzaakt breed te zitten met als gevolg ge-irriteerde blikken van medepassagiers die kennelijk niet inzien dat ik daar niets aan kan doen en het niet doe om de aso uit te hangen.
Het feit dat je met een beetje lengte eigenlijk al gewoon benadeeld word vind ik iets waar es naar gekeken moet worden.
3 CM meer been ruimte tussen de stoelen zou dit al voor een heel groep mensen oplossen.
Iedereen betaald voor een stoel in dat vliegtuig. Als je er niet inpast omdat je iedere dag lunched bij de mac dan moet je maar 2 stoelen betalen.
Bodybuilders passen meestal wel met hun kont tussen de armleuningen, hoogzwangere vrouwen horen niet te vliegen vanwege wel bekende redenen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken