Playsystem, TES64, grApple, Ninvento

In plaats van u te vervelen met nóg een column over het Weekersoproer, de Koningkroning of de Damarrestatie, deze week een stuk over computerspelletjes. Inmiddels zijn er twee generaties mee grootgebracht en hebben we stuk voor stuk unieke (en gedeelde) herinneringen aan alles van Pong tot Doom en van Space Invaders tot Keen. 

Hoewel vele klassiekers (de CoD-, NFS-, Battlefield-, Tekken- en Halo-series, bijvoorbeeld) niet licht vergeten worden, heb ik altijd een klein beetje extra gehouden van Tycoon-games. Ze zijn altijd leuk, of je nou de scepter zwaait over een eiland, een volk, een spoorweg, een kantoor, een ziekenhuis of een pretpark.

Daarnaast zijn tegenwoordig tweedimensionale point-and-click-games, ooit populair maar sindsdien vrijwel uitgestorven geraakt, weer helemaal hip. Een mooie combinatie van dit alles – games, het Tycoon-genre en tweedimensionaal plezier – is onlangs uitgekomen en werd door mijn broer aangeraden: Game Dev Tycoon.

U raadt het al: in dit spel staat u in de schoenen van Jobs en Gates. U begint, zoals zij, ergens in een vieze garage in de jaren zeventig, met een enkel idioot eenvoudig spelletje dat een paarhonderd keer verkoopt en u een handvol fans oplevert. Met verkoop en ontwikkeling van een spel krijg je geld en researchpunten, die je weer kunt gebruiken om jezelf bij te scholen, personeel aan te nemen of extra mogelijkheden voor in je spellen, te onderzoeken.

Gaandeweg verstrijken de maanden en jaren, en komt er allerlei nieuwe hardware beschikbaar: eerst 'Mirconoft' en 'grApple', vervolgens consoles met allemaal herkenbare namen: Ninvento GS, Gameling, Master V, Vonny Playsystem, TES/Super TES/TES 64, Oasis. Met elke nieuwe golf aan consoles komen uitgebreidere opties beschikbaar. Zo ontwikkel je je spellen langzaam van text-based seventiescult, tot volwaardige 3D-juwelen van MMORPG's en miljoenen keren verkopende gPhonespelletjes.

Ironisch genoeg is dit simpele, maar verslavende spelletje gemaakt door een beginnende developer: het is hun eerste spel. Ze hebben de bètaversie zelf 'gehackt' en via torrents beschikbaar gemaakt en moedigen je in het gedownloade spel (één of twee keer) aan, het spel te kopen indien je het leuk vindt.

Met een aanstekelijk muziekje en vrijwel onbeperkte mogelijkheden qua combinaties tussen genres, onderwerpen, engines, hardware en details, breng je voor je er erg in hebt een gros spellen uit en zit je op een Grebbeberg van dollars, vier je je vijfentwintigjarige bestaan met het uitgeven van een eigen console, en ga zo maar door.

Geen politiek, geen monarchie, maar heerlijk leeg tijdverdrijf: dat is mijn credo en tip van deze week. Ik raad, indien u tot hier gelezen hebt en dus hopelijk liefhebber van Tycoon-games bent, u (niet geheel verrassend) dan ook van harte aan het spel een kans te geven en zelf games te maken voor de Govodore 64 en alles wat erop volgt.