Studie 3x zo duur? Tijd voor revolutie!

Geschreven door Bert (superworm) op 29-11-2010 @ 06:00
print 

Goedendag. Om meteen met de deur in huis te vallen door middel van een no-brainer: het onderwijs in dit land is al twintig jaar tanende, jaar na jaar, maand na maand, dag na dag. Elk jaar weer worden de verwachtingen teruggeschroefd, lesmethodes vervangen, regelingen afgeschaft, de studenten elk jaar ettelijke procenten boven de inflatie extra belast en de instellingen gekort. En elk jaar heeft welke regering dan ook geroepen dat het helemaal goed ging komen met de 'kennis'-economie. Er werd steevast meer bezuinigd dan geïnvesteerd, maar wegens de wonderen van marktwerking, reorganisatie en het elke drie jaar opnieuw het ei van Columbus denken te moeten ontdekken met een vanzelfsprekend nóg griezeliger vermagerd onderwijs.
    Daarbij wordt voortdurend het wél beschikbare geld ontzettend slecht besteed, alsof bestuurders elk besluit schouderophalend nemen met de woorden “ach, het geld is toch niet van ons.” Het U-Blad afgeschaft en overal – ook bij mijn studie Engels – de beste (en dus duurste) hoogleraren vervangen voor pas (lokaal) afgestudeerde student-leraren met een salarisje van tweeduizend netto, maar wel in alle binnenstadpanden prachtige nieuwe flatscreen-monitoren om studenten stupide dingen duidelijk te maken die heel goed gratis uitgeprint hadden kunnen worden op maagdelijk witte A4'tjes. Een megalomaan en kostbaar complex op de Uithof, maar voor studentenflats geen geld na de bouw van de nieuwe bieb. Meer woningschaarste dan ooit.  Huisjesmelkers drijven de prijzen op tot vaak meer dan 25 euro per vierkante meter per maand, maar er wordt geen geld beschikbaar gemaakt voor (voor mijn part in Bijlmerflat-achtige Sovjet-prefab-stijl) studentenflats, ondertussen gaat de bouwsector aan de crisis ten onder en is er in veel steden massale en onoirbare leegstand, maar wordt kraken rigoureus verboden, met deze week de eerste veroordelingen (40 uur werkstraf per aangetroffen kraker).

Dommer en dommer en dommer, armer en armer en armer
Jaar na jaar wordt ook de norm van het CEVO, die bepaalt hoeveel punten je nodig hebt om je eindexamen VMBO/HAVO/VWO te halen, omlaag bijgesteld. De dommer wordende kliek ex-scholieren stroomt het dommer en magerder wordende hoger onderwijs in, met als gevolg dommere managers, economen, psychologen, leraren, politici, journalisten, militairen, luchtverkeersleiders, noem het maar op – een vicieuze cirkel van verval en degeneratie ontstaat binnen een paar decennia. Als je de cijfers erbij pakt en ook de HBO'ers meetelt als 'universitair geschoolden', dan nóg scoort Nederland heden ten dage in de lagere middenmoot van Europa. Laat ik het zo zeggen: qua onderwijs-IQ scoren we Europa-wijd tussen de 80 en de 90. Niet eens gemiddeld. Zéker niet excellerend. En al helemáál geen kenniseconomie. We beknibbelen op de kosten en de kwaliteit, en dat heeft effect. We staan ondertussen onder Slovenië. Nou is dat een prachtig land met mooie vrouwen, maar kom óp, mensen. Om campingzender SBS aan te halen: Dat dit kan in Nederland!
    In 1990, schreef ik al eerder, was de studiefinanciering bijna een half arbeidersloon en de prijzen van huur, levensonderhoud en collegegeld ettelijke malen gunstiger. Die norm – de helft van een gemiddeld loon – zou de stufi nu op ruim duizend euro moeten stellen. Maar nee – 265 nog, als je op kamers woont. Bij je ouders is het 90. Dat is voor 90 procent van de studenten niet eens genoeg voor de kamerhuur. Laat staan boeken, collegegeld, eten, kledij, gas, licht, water, zorg, telefoon, internet et cetera. De vooroordelen en stereotyperingen die nog altijd heersen over studenten –  zuipen, niks doen, de hele dag lanterfanten – zijn in de werkelijkheid alleen weggelegd voor korpsballen wiens pappie en mammie alles betalen. Studenten werken inmiddels een halve voltijdbaan naast hun voltijdstudie, een getal dat elk jaar met een uur of wat per maand oploopt. Een kwart maakt volgens onderzoek tijdens de studententijd een mental breakdown mee, een langdurige en diepe depressie die door prestatie- en werkdruk veroorzaakt wordt. En elk jaar wordt alles duurder. Een schamele helft van de studenten studeert in de daarvoor nominaal gestelde tijd af.

Collegegeld naar 5000 euro: regelrechte verdriedubbeling

En nu komt onze kersverse regering met een maatregel die ze snel in januari door de Kamer willen jassen zodat de studenten met de winter en december voor de boeg niet genoeg tijd hebben om te protesteren. Men wil alle studenten die langer dan een jaar uitloop hebben, ongeacht uitzonderingsgevallen als een bestuursjaar, ziekte, overmacht of wat dan ook, al met al bijna honderdduizend studenten, een collegegeld laten betalen van 4700 euro per jaar. De universiteiten worden met 3000 euro beboet voor elke student die een jaar te lang studeert en dienen dit door te berekenen. Deze 'bezuiniging' levert al in het eerste schooljaar, 2011-2012, 150 miljoen op.
    Bezuiniging tussen haakjes, want het is niet meer dan het schaamteloos doorberekenen van de kosten van de casinokapitalisme-crisis op de volledig onschuldige jongvolwassen studenten. Terwijl de HRA nog steeds joviaal gehandhaafd wordt voor huizen boven een half miljoen en de rijken dus elk jaar maanden op vakantie kunnen in Monaco, alwaar ze met hun HRA in nieuw-gekochte Bentleys kaviaar, truffels en zeiljachten aanschaffen, mogen de studenten die al onder enorme tijd-, werk- en financiële druk staan letterlijk 200 procent meer gaan betalen voor hun opleiding. De AOW naar een belachelijk lage 66 en natúúrlijk niet voor de babyboomers, de HRA gehandhaafd, maar de studenten gaan DRIE keer zo veel betalen.
    Óók met terugwerkende kracht. Ikzelf zal volgend jaar daarom, begonnen in 2007, hoogstwaarschijnlijk 5000 euro bij elkaar gesprokkeld moeten hebben in september. Dat is een ruime kamerhuur erbij en dat gaat niet lukken. Ik googelde even rond: in Duitsland, Oostenrijk, Taiwan, Spanje en Italië betaal je rond de duizend, België 600, Frankrijk 200, in Ierland, Luxemburg en Scandinavië is er geen collegegeld, in Zweden levert de regering zelfs gratis woonruimte. De redenen van mijn uitloop zijn deels van persoonlijke aard, maar het langer over de studie doen, had ook te maken met het bestuursjaar dat ik heb gedaan voor de studievereniging van het departement Engels, proberende de Uni een klein beetje beter te maken waar ik daar de mogelijkheid en kennis toe had. Had ik dit alles in 2007 geweten, dan had ik een zulks vanzelfsprekend niet opgepakt en slaafs op mijn 22e de arbeidsmarkt ingestroomd. Naast de 25-30 uur per week die ik al werk.

Surrealistisch en ongrondwettelijk
Het voelt als de bank die je dwingt om de overwaarde van je huis bij je hypotheekschuld op te tellen, “anders zoekt de Bank iemand die dat bedrag er wel voor over heeft”, als T-Mobile die hun nieuwe tarieven tot je eerste rekening in 2008 doorrekenen en met een deurwaarder dreigen. Het voelt onwerkelijk, onecht, oneerlijk, onjuist, onrechtvaardig, onaardig, onintelligent, contraproductief, mensonwaardig, en bóvenal ONgrondwettelijk. Toen wij donderdag het blije nieuws van de Website Van Het Jaar 2010 FOK! vernamen, schoten beiden vriendin en ik in een dusdanige mini-depressie, dat wij alleen door mijn moeders boerenkool en geruststellende woorden (“de soep wordt nooit zo heet gegeten”, enz.) getroost konden worden. Maar deze soep is niet heet. Deze soep is lava, en stroomt als rechtgeaard gesmolten Indonesisch gesteente mijn huiskamer binnen.
    Het levert mij drie opties op: na dit jaar een tussenjaar, waarin ik fulltime ga werken in het callcenter om het geld voor een studiejaar bij elkaar te sparen; emigreren naar welk Westers land dan ook met inbegrip van de VS (15.000 euro collegegeld) en het VK (3.000); of op de één of andere manier bij vrienden, familie of de IB-groep het bedrag lenen. Bovenop de duizenden die er al staan. Gemiddeld studeren wij nu al af met vijftien- tot vijfentwintigduizend euro schuld; tel daar voor zeker een kwart van de studenten dus maar drie-, zes- of negenduizend euro bij op. Jolijt. Welkom in de wereld.

Maxime en Mark deden er 13 en 8 jaar over   
En Mark en Maxime? Die hebben acht respectievelijk dertien jaar over hun studie geschiedenis (nominaal vier jaar) gedaan, in de tijd dat dat nog kon. Ze zouden met hun voorgestelde regel negen- en vierentwintig duizend euro extra hebben moeten betalen. Maar ja, de happy eighties hè, toen de lucht schoon was, seks vies, en studeren voor iedereen weggelegd. Zíj zijn in het pluche terechtgekomen en geven nu geen zier meer om redelijkheid of doordachtheid, slechts nog hun eigenbelang en zucht naar macht telt nog. Studenten mogen creperen.
    Dus is het wederom tijd voor actie. Balkenende II, III en IV mutileerden het (hoger) onderwijs al als een Fritzl met een heggenschaar door de harde knip in te stellen, de stufi te verlagen en het collegegeld weer te verhogen, Rutte doet daar een schepje bovenop door het voor een derde van de Uni- en HBO-studenten praktisch onmogelijk te maken door te studeren door alles eenvoudigweg dríe keer zo duur te maken. Actie! Niet zoals de vorige keer, laffe tweeduizend man op een oninteressant pleintje in een nietszeggende stad. Of zoals nu, met wel honderdduizend digitale handtekeningen. Zoals ik het op mijn werk verwoordde: “Wat denk je wat er mee wordt gedaan? Ze zullen wel bang zijn voor zo'n stapeltje papier. Nee, ik denk dat het op de wc van het Ministerie komt te liggen, zodat het nog nut heeft als er weer eens chili con carne in de kantine wordt geserveerd.”

Tijd voor onoirbaar rigoureuze acties!
Handtekeningen, pfuh. Mijne staat ertussen hoor, maar het is niet genoeg. Zolang er niet op geweld of vrijheidsberoving teruggegrepen wordt, mag van mij alles. Vorig jaar liep ik als journalist door de bezette burelen van de Utrechtse Raad van Bestuur. That was peanuts. We zijn met miljoenen, alle scholieren tezamen. This. Is. Hollaaaaand! Vandaag (maandag de 29e) is er in Den Haag al een manifestatie, (LINK), die ik zelf niet bij kan wonen vanwege, jawel, college en werk. Toch is het de moeite waard om te gaan als je kunt; verschillende hoogleraren hebben in heel het land hun studenten al permissie gegeven de demonstratie bij te wonen, maar laat het hier niet bij.
    Nogmaals: deze maatregel beoogt snel geld binnensprokkelen, maar heeft bijzonder grote effecten. Studenten maken hun studie niet af en/of stromen nóg sneller de toch al overspannen arbeidsmarkt op, ze vertrekken naar het buitenland, zijn minder gespecialiseerd en oppervlakkiger opgeleid terwijl met de opkomst van Henk, Ingrid, China en India ons land schrééuwt om goede specialisten, ze kiezen voor nog makkelijkere en nietszeggendere alfa-studies in plaats van broodnodige bètastudenten te worden, steken zich in een land dat op enkele andere na de hoogste persoonlijke schuld in de wereld heeft zich nóg dieper in de schulden – volstrekt averechts gaat dit alles werken, volstrekt contraproductief. Behalve als het heimelijke doel van de regering is, het zo dom, arm en volgzaam mogelijk houden van haar bevolking.

Teken niet slechts één keer een online petitie.
Sta niet slechts één keer op straat met een spandoek.
Hou het niet op een post op Facebook of een boze Tweet.
Denk aan wat je met 3-, 6-, 9-, 12- of 15 duizend euro kunt doen.
Vertel iedereen in je omgeving hoe ver het helaas is gekomen.
Negeer radicalere acties dan je gewend bent niet langer.
Laat Rutte weten dat het volstrékt menens is,
En dat 'patatgeneratie' jou NIET beschrijft.

Hij wil achter onze rug om en zo stilletjes mogelijk het studeren drie keer duurder maken. Dan zullen wij, níet achter zijn rug om, en zo luidruchtig mogelijk het hem drie keer zo lastig te maken. |De decennia van jongeren laten opdraaien voor de excessen van zelfverrijkende babyboomers moeten over zijn; deze maatregel is daar een pijnlijk duidelijk voorbeeld van. Geweld keur ik af, maar alle andere (ludieke of harde) vormen van protest zal ik een warm hart toedragen. We betalen allemaal een beetje mee aan het ABN/ING/Fortis-debacle. Maar 200 procent erbovenop out of the blue? No way in fuckin' goddamn ConservaGristBruinRijkRechts-1 hell. Hier móet een halt toe geroepen worden. By any means possible. Suggesties hieronder. Samenwerken idem. GO!

Een greep uit de eigen zondagavond-suggesties:

-Een permanente wake (of, indien illegaal, een plotselinge interesse) van duizenden studenten rondom het Binnenhof
-Een emailbombardement aan de Tweede Kamerleden van regerings- en gedoogpartijen; klachten, sollicitatie voor bijbaantjes en klusjes, smeekbedes, dit stuk, wat dan ook
-Een oude studieboeken, bakstenen, straattegels en wat ook-bombardement aan alle antwoordnummers die met onderwijs van doen hebben
-'Vegan Streaker'-achtige incidenten in zo veel mogelijk tv-programma's, journaaluitzendingen, Nieuwspoort-bijeenkomsten etc. usw. enz.
-Een ware affiche- en postercampagne (iedereen heeft een printer) door heel het land die Loesjes en concertbeplakkingen doet verbleken
-Het door frequent ontregelen van het OV en andere noodzakelijke infrastructurele voorzieningen, door plots met veel te veel mensen tegelijk erheen te gaan – massa-flashmobs, zo je wil
–...




Lees ook:

» 21/05 Mohammed & De Moskeeplassers29
» 07/05 Duitsers zijn Untermenschen29
» 30/04 Wiens dood herdenken we?27
» 14/04 100.000+ doden; held of schurk?18


delen | eKudos nujij

6168 views / 62 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 62 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
-Het door frequent ontregelen van het OV en andere noodzakelijke infrastructurele voorzieningen, door plots met veel te veel mensen tegelijk erheen te gaan - massa-flashmobs, zo je wil
-

wat je ook doet, ik vind dat je niet-studenten (als in normaal werkende mens) er niet mee lastig moet vallen. Zo kweek je weinig Goodwill. En ja, ik ben zelf ook student. En ja, ik vind het ook een bizarre maatregel.
man Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 29-11-2010 @ 09:04 fotoboek homepage
userIcon
quote:
-Een ware affiche- en postercampagne (iedereen heeft een printer) door heel het land die Loesjes en concertbeplakkingen doet verbleken
De vraag is of een ludieke actie gaat werken, en om je eigen woorden te parafraseren "ze zullen wel bang worden van zoveel aangeplakte papiertjes".
quote:
-Het door frequent ontregelen van het OV en andere noodzakelijke infrastructurele voorzieningen, door plots met veel te veel mensen tegelijk erheen te gaan - massa-flashmobs, zo je wil
Dat kan werken, maar dan wel daarheen gaan waar de politici er last van hebben. Ga massaal daarheen waar de politici spreken en protesteer daar. Laat daar horen keer op keer dat je het er niet mee eens bent.

Ben het verder helemaal met je eens, het onderwijs wordt al jaren uitgehold en stelt niets meer voor en ondertussen maar blaten over de kenniseconomie die ons land zou zijn. Tijd voor een nieuwe Maagdenhuisbezetting. De laatste keer dat dat gebeurde was overigens voor eenzelfde soort reden:
quote:
In februari 2005 werd het Maagdenhuis voor de tiende maal bezet; ditmaal door de studenten (en enkele scholieren) van actiegroep MHBZ, als protest tegen de plannen van staatssecretaris Mark Rutte om het wettelijke collegegeld na vijfeneenhalf jaar studie te verhogen en zijn plannen om de medezeggenschap op hogescholen en universiteit verder in te perken.
man superworm (Redactie Frontpage) 29-11-2010 @ 09:48 fotoboek homepage
userIcon
@ D-O-W: Inderdaad een goed idee. Ergens hier een Hagenees die weet waar ze eten, zuipen, in de bieb zitten, en wat niet al?

Oud-columnist Petertjeprik kwam overigens ook met een lumineus idee: een brandbrief met (bijv.) 95 stellingen schrijven en die op de deuren van het Binnenhof spijkeren. Dat is immers ook alweer 493 jaar niet gedaan.
userIcon
Volksinitiatief en proberen er een raadgevend referendum uit te slepen. Het liefst bindend natuurlijk.
man superjojo (Redactie Frontpage) 29-11-2010 @ 10:05 fotoboek homepage
userIcon
Goed betoog! Ik ben alleen bang dat die demonstraties van vandaag een beetje in het niet gaan vallen bij al die cultuurprotesten, die uiteindelijk ook niets opleverden. Er is echter wel genoeg reden om de straat op te gaan. Het afschaffen van de beurs voor masterstudenten heb je nog niet eens genoemd. Veel mensen zullen nu waarschijnlijk besluiten niet te gaan specialiseren.
Overigens, in het VK is het collegegeld onlangs ook omhoog geschoten. En daar zijn de protesten enorm. Niet zo gek als je bedenkt dat de libdems in de regering vooraf beloofden het collegegeld geheel af te schaffen.
userIcon
Mooi stukje.

Baal ervan dat ik vandaag toch echt aan de stage moet, anders was ik er ook bij in D-H.
Helemaal mee eens, het onderwijs is naar mijn mening wel het laatste waar je op wilt korten als kennisland.
userIcon
Dat is elk jaar 12x391euro?! No way dat ik dan een gokje naar de universiteit ga wagen na mijn hbo. School en werk kosten mij nu al 51uur per week + de koopzondagen.

Helaas heb ik stage anders was ik er graag bij in den haag.
Dit kabinet is er nou eenmaal niet voor de jongeren en de toekomst. De bange babyboomers op het platteland en in de buitenwijken moeten tevreden gehouden worden. Ze hebben zelf gebruik gemaakt van de mooiste regelingen en er is geen maatregel die ze nu treft. Ze hebben alles al en dat willen ze graag zo houden. Het volk wat het iets minder heeft wordt bang gemaakt voor hoofddoekjes en lekker gemaakt met wat hogere snelheden op de wegen. En ondertussen wijzen de regeringspartijen naar de andere partijen, die zelf vaak zelden tot nooit geregeerd hebben, dat hun het land kapot gemaakt hebben.
userIcon
quote:
Op maandag 29 november 2010 @ 11:15 schreef I-Did-It het volgende:
Het wordt tijd voor een massale volksoproer tegen deze regering.
Men vergeet dat er nog gewonen arbeiders moeten zijn, want een land heeft niets aan tienduizenden afgestudeerde mensen, maar meer aan vuilnismannen, bakkers in ieder geval beroepen waar men de handen moet gebruiken. Dat is gewoon 1 van de redenen om eens flink te snoeien in al die studerende mensen waar toch geen werk voor is. Eigenlijk een goed idee, aan 5% hoogopgeleidenen heeft men genoeg, dan kan de rest met zijn handen werken om de boel uit het slop te halen.

P.S. Ik kies inderdaad VVD en mijn ouders hadden geld genoeg, maar ik ben gewoon het grafische vak ingegaan.
userIcon
quote:
Op maandag 29 november 2010 @ 11:23 schreef ph4ge het volgende:
Dit kabinet is er nou eenmaal niet voor de jongeren en de toekomst. De bange babyboomers op het platteland en in de buitenwijken moeten tevreden gehouden worden. Ze hebben zelf gebruik gemaakt van de mooiste regelingen en er is geen maatregel die ze nu treft. Ze hebben alles al en dat willen ze graag zo houden. Het volk wat het iets minder heeft wordt bang gemaakt voor hoofddoekjes en lekker gemaakt met wat hogere snelheden op de wegen. En ondertussen wijzen de regeringspartijen naar de andere partijen, die zelf vaak zelden tot nooit geregeerd hebben, dat hun het land kapot gemaakt hebben.
Misschien is het tijd dat de jongeren eens met een hamer en een zaag aan de slag kunnen gaan en niet met opleidingen beginnen waar niemand iets aan heeft, 200 ICTérs bij een bakker heeft weinig zin, wel 190 bakkers en 1 ICTer.
userIcon
quote:
Op maandag 29 november 2010 @ 10:05 schreef superjojo het volgende:
Goed betoog! Ik ben alleen bang dat die demonstraties van vandaag een beetje in het niet gaan vallen bij al die cultuurprotesten, die uiteindelijk ook niets opleverden. Er is echter wel genoeg reden om de straat op te gaan. Het afschaffen van de beurs voor masterstudenten heb je nog niet eens genoemd. Veel mensen zullen nu waarschijnlijk besluiten niet te gaan specialiseren.
Overigens, in het VK is het collegegeld onlangs ook omhoog geschoten. En daar zijn de protesten enorm. Niet zo gek als je bedenkt dat de libdems in de regering vooraf beloofden het collegegeld geheel af te schaffen.
Niet stom bedoelt, maar deze demonstratie is ook nogal slordig opgezet (2 dagen van tevoren pas massaal bekend). Als wij als studenten nou eens samen met het LAKS en de universiteiten/hogescholen (zij zijn hier immers ook de dupe van) iets opzetten kan dit veel grootschaliger en heeft het ook een grotere impact.
userIcon
quote:
Op maandag 29 november 2010 @ 11:48 schreef Athalon1951 het volgende:
[..]


Men vergeet dat er nog gewonen arbeiders moeten zijn, want een land heeft niets aan tienduizenden afgestudeerde mensen, maar meer aan vuilnismannen, bakkers in ieder geval beroepen waar men de handen moet gebruiken. Dat is gewoon 1 van de redenen om eens flink te snoeien in al die studerende mensen waar toch geen werk voor is. Eigenlijk een goed idee, aan 5% hoogopgeleidenen heeft men genoeg, dan kan de rest met zijn handen werken om de boel uit het slop te halen.

P.S. Ik kies inderdaad VVD en mijn ouders hadden geld genoeg, maar ik ben gewoon het grafische vak ingegaan.
In welk land woon jij precies? Hier in Nederland hebben wij op wat aardgas na vrijwel geen grondstoffen dus moeten we het wel van onze kennis/handel hebben, die bakkers en timmermannen zijn allemaal wel leuk een aardig maar om Nederland een beetje economisch gezond te houden heb je toch echt een hoop slimme mensen nodig.
quote:
Op maandag 29 november 2010 @ 11:48 schreef Athalon1951 het volgende:
[..]


Men vergeet dat er nog gewonen arbeiders moeten zijn, want een land heeft niets aan tienduizenden afgestudeerde mensen, maar meer aan vuilnismannen, bakkers in ieder geval beroepen waar men de handen moet gebruiken. Dat is gewoon 1 van de redenen om eens flink te snoeien in al die studerende mensen waar toch geen werk voor is. Eigenlijk een goed idee, aan 5% hoogopgeleidenen heeft men genoeg, dan kan de rest met zijn handen werken om de boel uit het slop te halen.

P.S. Ik kies inderdaad VVD en mijn ouders hadden geld genoeg, maar ik ben gewoon het grafische vak ingegaan.
Ben je aan het trollen? Of onder invloed?
quote:
Op maandag 29 november 2010 @ 11:50 schreef Athalon1951 het volgende:
Misschien is het tijd dat de jongeren eens met een hamer en een zaag aan de slag kunnen gaan en niet met opleidingen beginnen waar niemand iets aan heeft, 200 ICTérs bij een bakker heeft weinig zin, wel 190 bakkers en 1 ICTer.
Obvious troll? Of meen je het serieus? Nederland kan onmogelijk concurreren met lage lonen landen voor laag opgeleid werk en we hebben geen natuurlijke hulpbronnen. Onze enige hulpbron zijn de Nederlanders zelf en dat zijn er ook niet zoveel.

Hoogopgeleiden zijn keihard nodig, kennis is waar ons land al eeuwen op drijft en het enige waarmee we in de toekomst een top land kunnen blijven. Het is pertinent onwaar dat er geen vraag is naar hoogopgeleiden, die vraag neemt alleen maar toe, terwijl productiewerk en dergelijke uit het land verdwijnt. Ja, er zijn specifieke studies waar weinig vraag naar is, maar dat geldt niet voor het gros van de studies. Overigens is het opleidingsniveau inderdaad piramidevormig en zijn er veel minder hoogopgeleiden dan laagopgeleiden.

Natuurlijk hebben we ook loodgieters e.d. hard nodig, maar ook voor hun is een betaalbaar en goed onderwijssysteem belangrijk om er te komen. Iedereen moet gewoon het maximale uit zn talenten kunnen halen. Hoogopgeleiden hebben lageropgeleiden nodig en andersom.

Overigens ben ik het er in zoverre wel met de bezuinigingen eens dat het geld naar het onderwijs moet gaan, dat iedereen in staat moet zijn om een studie naar zijn mogelijkheden te doen. Echter hoeft wat mij betreft ook geen subsidie meer te worden gegeven voor de leuke kanten van het studentenleven, op kamers als het nergens voor nodig is en bestuursbaantjes financier je maar zelf. Stop dat geld dan in de kwaliteit, in excellentie programma's en in programma's voor leerlingen met een nadeel.

@Hieronder, ja dat weet ik. Voor de duidelijkheid, dat is de belangrijkste reden dat ik het niet met de maatregel eens ben.

[ Bericht gewijzigd door ph4ge op maandag 29 november 2010 @ 14:11 ]
man superworm (Redactie Frontpage) 29-11-2010 @ 12:36 fotoboek homepage
userIcon
@ post hierboven: geld gaat NIET naar onderwijs. Geld gaat direct de schatkist in, voor wanneer ABN weer eens 100 miljard hier en daar nodig heeft.
@Athalon: volgens zo ongeveer elke denktank die Nederland rijk is, is de enige manier dat Nederland in de toekomst net zo'n hoog niveau van leven heeft als nu door een "kennis" economie te hebben. Dat is onze kennis op het gebied van waterbeheer en andere technische gebieden. Investeren in biotech en andere beta gebieden om ons niveau hierin op mondiaal niveau te krijgen en deze kennis te verkopen (Philips, Unilever en Shell zijn bijvoorbeeld Nederlandse bedrijven die dit verdomd goed doen).

Dit is het geld dat nodig is om bakkers, vuilnismannen en simpele arbeiders te betalen? Vooral die "simpele arbeiders" hebben we minder en minder nodig, omdat ze in Azië/Afrika/Z.Amerika net zo simpel zijn en voor 1/10 maandloon werken.

Investeren in opleidingen is dus essentieel voor een fatsoenlijk langetermijn plan voor Nederland. We lopen al enigszins achter op het Europees gemiddelde en Azië loopt héél hard in op het westen.

Bovendien is dit een uiterst stompzinnig plan van de overheid: studenten hebben echt niet vantevoren het plan om hun studie uit te laten lopen, maar er zijn heel veel omstandigheden waardoor dit gewoon niet uit te sluiten is. Als je er dus voor zorgt dat de studie in de uitgelopen jaren niet te betalen is, loop je grote kans dat mensen wel beginnen met studeren (en de overheid dus heel veel geld kosten), maar hun studie niet afmaken als ze erachter komen dat ze achter komen te lopen (ook al is het maar een paar maanden). Hierdoor halen ze hun papiertje niet, worden ze geen pharmaceut, ingenieur of andere hoog-opgeleide en verdient de overheid nooit het geinvesteerde geld terug.

[ Bericht gewijzigd door andrew.koster op maandag 29 november 2010 @ 12:42 ]
man superjojo (Redactie Frontpage) 29-11-2010 @ 12:41 fotoboek homepage
userIcon
Daarbij, onder bakkers is er een grote concurrentie om de laatste klanten die hun brood nog niet bij de supermarkt halen. Nieuwe bakkers zijn bepaald niet gewenst.
userIcon
Amen. Het is inderdaad weer tijd om de straat op te gaan en ik zal volgende keer (want vandaag inderdaad werk en stage ) zeker van de partij zijn. Het is toch te bizar dat ik, omdat ik wegens ziekte uit ga lopen, straks nog meer moet gaan betalen?! Alsof het jaar vertraging en de eeuwige strijd met mijn eigen gezondheid niet al straf genoeg is
userIcon
Het ergste hiervan is dat de opleidingen die vakmensen afleveren die het hardst nodig zijn (biotech en andere technici) hier het hardst door getroffen worden omdat de opleidingen nou net de grootste kans op uitlopen hebben. Maar Nederland blijft een wereldleider op het gebied van innovatie hoor ___!
Hoho Superworm, de UU doet wel wat om de bouw te stimuleren. Waarom denk je dat we in oktober de Trans uit zijn gegooid, mits je daar hoor/werkcollege had? Theologie komt kennelijk bij Geesteswetenschappen en verhuist van de Uithof naar de Trans. Or so I've been told, and I wasn't exactly impressed.

Je haalt aan dat de krap de helft van de studenten nominaal afstudeert. Dat nummer heb ik vaker rondgegooid zien/horen worden, maar wat ik me afvraag is hoe de verdeling is tussen de verschillende studies. Volgens mij hangt de studie Engels wel boven dat nummer, maar ik kan niet zeggen dat ik heel erg veel me binnen de groep begeef. Tegelijkertijd het is volgens mij ook zo dat een willekeurige TU studie misschien de helft van de helft niet eens haalt. I could be wrong, maar dat soort cijfers lijken mij wel interessant.

Onderwijs kwam er volgens mij netto behoorlijk goed vanaf in de kaasschaafbezuinigingen die Rutte et al. invoeren in een poging het land de das om te doen. Ik geloof iets van -0.4 % ofzo. Maar daar zat inderdaad niet deze maatregel bij. Ik geloof wel dat het geld dat wordt vrijgemaakt inzake de stufi voor Master-studenten richting onderwijs gaat, maar dat gaat nog eventjes duren. (Minimaal 2 jaar, n'est pas?). Niet dat het beter zou zijn geweest als het gehele stufi-stelsel op de hort zou zijn gegaan... Zelfde verhaal - dat geld komt niet nu terug.

Dat, en ik heb zo m'n twijfels over de toewijzing van dat geld. Sprekende als LIO: We don't need more fucking overhead. Ik hoorde een paar weken terug ook het idee van Ton Elias (Onderwijswoordvoerder VVD in de 2e kamer) inzake het middelbaar onderwijs: Prestatieloon voor leraren ( ) en nog een paar van dat soort briljantjes.

Ik hoorde vanmorgen pas van die plannen, dus kan er ook niet bij zijn. Slechte PR it is. Still, 1500 of 150000, ik denk niet dat de heren in hun ivoren torens gaan luisteren naar een simpele demonstratie. 't zal een stap verder moeten gaan.
userIcon
Waarom wordt er zoveel afgeschoven op de jongere generatie? Het lijstje stapelt zich op..


- Studeren wordt ontzettend duur,- zo blijkt. De stufi is 3 jaar, een 2e studie is bijna onbetaalbaar. Haal je dit niet snel genoeg dan mag je nog eens 3000 p/j extra lappen.

- De woningmarkt blijft onbetaalbaar want we morrelen niet aan de HRA.

- Echte daadkracht in een zorgbeleid is er niet. Geen plan voor de 4miljoen bejaarden in 2020. Geen plan voor de duizenden tekorten handen aan bed.

- De pensioenleeftijdverhoging start pas in 2020.

- Duurzaamheid? Dat is van het agenda.

Ondertussen verpaupert de jeugd en willen we daar stadscommando's en het leger opsturen.


Staat dit nou in verhouding met wat de babyboomgeneratie lijdt onder de kredietcrisis?
userIcon
Waarom hoor ik nu pas over de voorgenomen demonstratie in Den Haag?
Als ik dat eerder had geweten, was ik nu in Den Haag geweest en niet op school. De voorgenomen maatregelen van dit kabinet lijken me reden genoeg om te demonstreren
userIcon
Wat hierboven al werd gezegd: er moet samen met universiteiten en hogescholen worden gedacht over wat er gedaan kan worden en dan ook op tijd aankondigen wat de bedoeling is, want ik hoor nu pas dat er een demonstratie is, lekker op tijd. In de tussentijd zoveel mogelijk mailbommetjes sturen, vragen of Rutte nog gezelschap nodig heeft in de nacht zodat je een plekje hebt om te slapen, dat soort grappen. Er moet druk worden gezet en die moet blijven, want de mensen in het pluche zullen zich niet zo snel wat aantrekken van een paar duizend studenten.
userIcon
Voorlopig worden er nog zat studies aangeboden die niet nodig zijn in de maatschappij, en is er een tekort aan juist gespecialiseerde vakmensen doordat het juist die studies zijn die als moeilijk of onaantrekkelijk bekend staan.
Wat grappig dat jet het lesmateriaal aanhaalt. Ik denk dat vele oudere doctorandussen je zullen vertellen dat het vroeger allemaal veel saaier, robuuster en degelijk onderwijs was vergeleken met nu. Als je echt terug wilt naar een meer sobere invulling van het universiteitswezen, moet je dus genoegen nemen met minder feesten, en meer studie.

Een andere maatregel die van nut kan zijn is het koppelen van prestaties in het onderwijs van de student aan de hoogte van de studiebeurs, waarbij aansluitend de excellente studenten vrijgesteld worden van het betalen van collegegeld zodat er dus beleid gerealiseerd wordt die zich richt op kwaliteit in plaats van kwantiteit zoals nu het geval is.

Studenten die te lang studeren mogen zeker daarop aangesproken en voor verantwoordelijk gehouden worden.
Voorlopig feest men er maar op los op deze leeftijd, mede mogelijk gemaakt door de te slappe houding van zowel universiteiten en de overheid.
Het lijkt mij een prima ontwikkeling dat dit ingeperkt gaat worden en het onderwijs efficiënter gaat worden.
@Lekiamh: ik wil het toch wel een keertje zwart op wit zien dat studerende 19-jarigen meer uitgaan dan werkende 19-jarigen, want dat "feesten" wordt constant aangehaald, terwijl ik er niets van merkte op mijn studie (4 jaar geleden afgestudeerd informatica) of onder het merendeel van mijn vrienden. Donderdag is toevallig uitgaansavond voor studenten, maar daar staat tegenover dat er in het weekend vaak gewerkt wordt. Ofwel aan de studie, ofwel aan geld verdienen.

Overigens haalden diegenen die wél veel feestten überhaupt hun studie niet en stopten er vroegtijdig mee.

Ik ben het met je eens dat studenten verantwoording af moeten leggen en een prestatiegerichtte beurs lijkt me op zich ook geen slecht plan, maar extra kosten voor uitloop is idioot, want veel uitloop komt niet door slecht presteren. Een bestuursjaar hoor je volgens de universiteit "naast je studie" te doen, maar neemt in de praktijk gewoon je volle week in beslag. Dan kun je wel zeggen dat je dat niet moet doen, maar besturen van allerlei studentenorganisaties zijn gewoon nodig en zijn overigens ook goed voor de ontwikkeling: teamwerk, verantwoordelijkheid en management zijn toch dingen die je in meer of mindere mate moet leren en ontwikkelen.
Buitenlandstages zijn dan meer in de trant "pret", maar ik heb er ontzettend veel aan gehad om een half jaar in Australië te studeren (en ben mijn IBgroep lening hiervoor aan het afbetalen).

Wat veel mensen hier blijkbaar over het hoofd zien is dat onderwijs niet alleen vak-gericht is, maar ook een kwestie is van persoonlijke ontwikkeling, welke gewoon nodig is. Je mag best vewachten dat iemand hiervoor betaalt, maar het is idioot om enerszijds te zeggen dat je wilt dat zoveel mogelijk mensen dit traject volgen (aka kenniseconomie) en het anderszijds onbetaalbaar te maken.

EDIT: oh, en over "overbodige" studies. Welke dan? Theologie komt in me op, maar er zijn nog wel kerkgangers en theologie is de opleiding hiervoor. Filosofie is in de praktijk overigens wél zinnig: het leert je namelijk kritische vragen stellen en tot de essentie van een dilemma doordringen. Ook valt logica onder filosofie, welke haast onmisbaar is in de theoretische informatica. Verder kan ik er niet zo snel eentje noemen.

[ Bericht gewijzigd door andrew.koster op maandag 29 november 2010 @ 18:15 ]
nu heb ik vanochtend naar radio 1 geluisterd in de auto. Maar als je dan 2 figuren op de radio hoort die een jaar zeer weinig gedaan hebben, omdat ze het te druk hadden met de studentenvereniging. Dan denk. Tsja, dan moet je maar betalen.

Maar voor mensen die door omstandigheden het niet in de gestelde tijd halen. Die moet men ontzien. Ook degene die echt werken maar simpelweg meer tijd nodig hebben, die mogen ook ontzien worden. Maar ja, hoe gaat men dat controleren.
@Bert, ik weet niet waar je gelezen hebt dat de studenten in Zweden gratis woningen krijgen, maar dat is niet waar.

Ze hebben dan wel weer de Bijlmerflat-achtige Sovjet-prefab (hufhaus ftw!)-stijl waar jij het over hebt, dat is niet al te duur, maar gatis is het zeker niet...
Ik heb niets tegen studeren en kenniseconomie. Studenten bij onnodig langer studeren dan noodzakelijk meer laten betalen is een goede maatregel. Ik herinner me nog goed m'n HBO studie: maanden Juli+Augustus vakantie, 2 weken vrij met kerst, standaard roostervrije dag elke week. (Her)tentamen weken vrij. Kortom: 6-8 maanden per jaar effectief studeren, waarvan 12 maanden studiefinanciering door de overheid. En dan nog naar 4 jaar durven klagen dat je als student te weinig geld krijgt en het te duur is.

Kortom studeer gewoon in 48 maanden af, waarvan maximaal 32 maanden effectief studeren en 16 maanden tijd voor vakanties en eventueel leren voor je herkansingen. Een andere maatregel om studenten sneller te kunnen laten afstuderen is het aantal vakanties inkorten. weken zomervakantie, 1 week kerst, herfst en mei-vakantie en daarmee gelijktrekken met het wettelijke verplichte aantal vakantiedagen bij werknemers (25).

Kijk eens naar de kosten van particulierHBO (vb: http://www.ncoi.nl/HBO-Bachelor.html ) en besef dan dat voltijd studeren eigenlijk nauwelijks iets kost en dat de overheid er enorm veel geld bijlegt.

Studenten, neem je verantwoordelijkheid vanaf dag 1 dat je studeert, los persoonlijke omstandigheden in je eigen vrije tijd op of begin indien er omstandigheden zijn die je studeren zouden kunnen belemmeren gewoon niet studeren. Als je een tentamen meerdere keren niet haalt en daardoor niet naar een volgend jaar en 4-6 maanden weinig kunt doen, zet dan ook je studiefinanciering voor 4-6 maanden stop en ga via een UZB werken.

[ Bericht gewijzigd door krn176 op maandag 29 november 2010 @ 21:10 ]
@krn176:

Studenten bij onnodig lang studeren meer zelf laten betalen: ik denk dat niemand het daarmee oneens is. De vraag is alleen: wat is onnodig lang studeren?
De meeste studies hebben een 3 jarige Bachelor en een 1 of 2 jarige Master.
Nu wil dit kabinet de studiefinanciering voor Master-studenten laten vervallen. Erg fijn, aangezien in Europa een Bachelor diploma nauwelijks iets waard is, wat er dus op neer komt dat een uitwonende student er voor een 2 jarige master al 6000 euro op achteruit gaat met de huidige situatie (24 maanden x270 euro).

Inderdaad, je hebt studies waarvoor je wellicht niet veel hoeft te doen, veel vrije tijd hebt door tentamenvrije weken, roostervrije dagen, etc.
Er zijn alleen ook een hoop studies waar dat niet het geval is.
Om een voorbeeld te geven: de betastudies.

Ik ben nu zelf 4e jaars student Astronomy (Master) en heb tot nu toe alles nominaal afgerond. Doordat ik heb gekozen voor een verbreding in mijn Master (een zijstroming, waardoor ik later meer kans heb op de arbeidsmarkt), en de roosters niet goed op elkaar afgesteld zijn, weet ik nu al dat ik minstens 3 maanden vertraging op ga lopen, en daarin ben ik vast niet de enige . Dit zou, bovenop de 6000 door stufi-afschaffing nog eens in ieder geval 3 maanden hoger collegegeld zijn (3x 250 euro).. Zit je al gauw op 7000 euro.

En dat voor een beta-student die praktisch nominaal loopt..
Tentamenvrije weken heb ik nog nooit meegemaakt. Ik heb geluk als ik de dag van het tentamen zelf niet eerst nog een college heb

Dus met dat luizenleventje wat je schildert.. dat valt nogal tegen.
userIcon
Deze column bestaat voor mij uit twee delen. Ten eerste de stelling dat onderwijs-instellingen geld verknoeien met wanbeleid, wat niet te ontkennen valt en ten tweede dat de voorgestelde bezuinigings-maatregelen schadelijk zijn voor het toch al tanende onderwijs. Dit tweede lijkt echter pertinente onzin.

Dat het onderwijs tanende is, is waarschijnlijk waar. De vraag is echter of dit een kwestie van geld is, of simpelweg een kwestie van te lage eisen en diploma-inflatie resulterend uit het verlangen om steeds grotere percentages van steeds minder gemotiveerde jongeren aan een WO diploma te helpen. Op zichzelf heeft deze kwestie echter weinig te maken met de voorgestelde bezuinigingen.

Pertinent is enkel de vraag of de voorgestelde strafmaatregel voor langstudeerders negatief uitpakt op het onderwijs of schadelijk is voor de toegangelijkheid van het onderwijs voor minder bedeelden. Geen van beiden is mijns inziens waarschijnlijk.

Voor het eerste is het zo dat wie die boete niet wil betalen, gewoon beter gemotiveerd zal zijn om zijn opleiding binnen de norm plus een jaar af te ronden. Daar zullen de bestuurs-functies, het feesten en allerlei niet ter zaken doende hobbies voor moeten wijken, maar verder is dit in alle onderwijs-richtingen voor een student met gemiddelde intelligentie goed mogelijk.
Dit betekent trouwens ook dat studenten zo sneller doorstromen naar de arbeidsmarkt, wat goed is voor de economie.

Natuurlijk heeft zo'n regeling ook slachtoffers in chronisch zieke studenten, die volledig buiten hun schuld vertraging kunnen oplopen, maar pogingen daarmee rekening te houden geven helaas te veel aanleiding tot misbruik.

Voor het tweede lijkt het mij dat dat een investering in onderwijs in de orde van de huidige bedragen zich zeer snel terugverdient voor iemand afgestudeerd in een richting met economische relevantie. En dan hebben we het voor het terugverdienen van die investering niet over jaren, maar hoogstens over maanden. Gegeven dat het voor ieder mogelijk is voor een studie te lenen valt dan ook moeilijk te beweren dat de voorgestelde kosten studeren buiten het budget van minderbedeelden plaatst. Bertje zijn 25k schulden lijken mij buitensporig en Engels inderdaad geen al te aantrekkelijk vooruitzicht, maar laat ik niet flauw op de man spelen.

Bijkomend positief effect is ook dat een investerings-vereiste er toe zal bijdragen dat mensen minder voor parkeer-studies en pret-studies zullen kiezen, aangezien het rendement daarvan veel minder aantrekkelijk is. Een aankomend student zal zich niet enkel zoals nu moeten afvragen wat hij of zij leuk vind, maar ook of zo'n studie ook een goed betaalde baan in het vooruitzicht stelt en dus of het economisch nuttig is. Ook dat kan niet slecht zijn voor de economie noch voor de kwaliteit van het onderwijs.

Dat het niet prettig is voor studenten om een relatief kleine schuld te moeten maken om te kunnen studeren en onderhevig te zijn aan een stevige financiele prestatie-dwang om binnen de norm plus een jaar af te studeren kan ik me voorstellen. Dat het zo draconisch is en zo negatief uitpakt als Bertje uit financieel eigenbelang hier doet voorkomen lijkt mij echter onzin. Dat Bertje na zoveel jaar studeren nog zulke onzin durft ophangen dat een beetje betalen voor studeren mensonwaardig en ongrondwettelijk zou zijn is te triest voor woorden.

Overigens zal het kabinet wel de controle op het onderwijs flink moeten opvoeren wanneer men ook de onderwijs-instellingen financieel wil afstraffen voor langstudeerders. De InHolland affaire laten maar al te goed zien dat onderwijs-instellingen geen zelf-controlerend vermogen hebben om de kwaliteit op peil te houden. Het afstraffen van de studenten zelf schept niet zulke problemen.
man superworm (Redactie Frontpage) 30-11-2010 @ 07:12 fotoboek homepage
userIcon
E Legging, ik ga jouw naam ook niet verbasteren dus het hoeft met de mijne ook niet.

Alles leuk en wel joh, die 3000 per jaar. Maar dat het met terugwerkende kracht gebeurt is ronduit misdadig. Ik kan niet drie jaar terug in de tijd om andere keuzes te maken, hein?
quote:
Op dinsdag 30 november 2010 @ 01:02 schreef killer10000 het volgende:
[..]
Je hebt wel een interessante opleiding als ik eerlijk mag zijn
Maar ik vraag me af, je leert al 4 jaar in deze vak terwijl je nooit echt een ster of een ander planeet hebt gezien of gevoelt is dat niet een beetje overdreven iets leren over iets wat je nooit in praktijk kan uitvoeren en alleen maar gissen naar theorieën?

Ik heb ook wel interesse in Astronomie, maar ik zie alleen maar beelden van planeten en sterrenstelsels en enz: ik kijk ook vaak programma's en is best wel interessant en beseffen we eigenlijk hoe groot het heelal is

Ik hoop dat je iets van bakt
Ik heb zeer zeker wel een ster gezien.. Sterker nog, ik heb in mijn 2e studiejaar op La Palma een botsend sterrenstelsel zelf mogen waarnemen en daar berekeningen aan mogen doen. Mijn conclusie was dat de ontsnappingssnelheid van individuele sterren niet groot genoeg is om aan dit botsende sterrenstelsel te ontsnappen.
Dat is weliswaar met behulp van theorieen, maar die theorieen zijn al duizenden malen bewezen door waarnemingen.

Voor mijn Bachelor Onderzoek heb ik met behulp van computersimulaties (inderdaad, weer theorieen ) berekeningen aan een dubbelster mogen uitvoeren. Dat dit computersimulaties waren, is simpelweg om het feit dat de technologie nog niet ver genoeg is om dit systeem zo gedetailleerd waar te nemen als mogelijk is.

Door dit alles waar te nemen en te simuleren ontstaan nieuwe theorieen, waardoor we een betere kijk krijgen op ons Zonnestelsel en het heelal an sich.

Ik denk dus niet dat onderzoek doen aan sterren nu echt nutteloos is . En mocht ik zelf later niet in het onderzoek terecht komen, is er vanwege het grote wiskundige en natuurkundige aspect van de studie zeker een baan voor mij in het bedrijfsleven door het analytische, probleemoplossend denkvermogen wat je aangeleerd krijgt.

Dat zou ik nu niet nutteloos noemen .
userIcon
Ik ben wel erg benieuwd hoeveel van de mensen die nu over deze rotzooi klagen, in april nog riepen dat het "tijd voor een RECHTS kabinet" was en de "linkse kerk" verfoeiden. En daarna fijn op vvd, pvv en cda gestemd hebben.

Welkom in de rechtse staat "waar hard werken beloond wordt"... je krijgt wat je gestemd hebt: een land waar mensen met geld makkelijk meer geld krijgen en mensen die het niet hebben uitgeknepen en klein gehouden worden.. en waar mensen die vwo hebben spelfouten maken . enjoy!
Het is tijd voor keiharde acties. Maar wie gaat dat organiseren? Die suffe studentenbonden waar ik nooit wat van hoor? Ik wist niet eens dat er een protest was! Kijk in Engeland. Wat een bende was het daar. Of in Frankrijk als ze protesteren. Internationale media worden er mee gehaald. Wij studenten laten ons toch niet zomaar, zo hard naaien???
quote:
Op maandag 29 november 2010 @ 21:00 schreef krn176 het volgende:
Ik heb niets tegen studeren en kenniseconomie. Studenten bij onnodig langer studeren dan noodzakelijk meer laten betalen is een goede maatregel. Ik herinner me nog goed m'n HBO studie: maanden Juli+Augustus vakantie, 2 weken vrij met kerst, standaard roostervrije dag elke week. (Her)tentamen weken vrij. Kortom: 6-8 maanden per jaar effectief studeren, waarvan 12 maanden studiefinanciering door de overheid. En dan nog naar 4 jaar durven klagen dat je als student te weinig geld krijgt en het te duur is.

Kortom studeer gewoon in 48 maanden af, waarvan maximaal 32 maanden effectief studeren en 16 maanden tijd voor vakanties en eventueel leren voor je herkansingen. Een andere maatregel om studenten sneller te kunnen laten afstuderen is het aantal vakanties inkorten. weken zomervakantie, 1 week kerst, herfst en mei-vakantie en daarmee gelijktrekken met het wettelijke verplichte aantal vakantiedagen bij werknemers (25).

Kijk eens naar de kosten van particulierHBO (vb: http://www.ncoi.nl/HBO-Bachelor.html ) en besef dan dat voltijd studeren eigenlijk nauwelijks iets kost en dat de overheid er enorm veel geld bijlegt.

Studenten, neem je verantwoordelijkheid vanaf dag 1 dat je studeert, los persoonlijke omstandigheden in je eigen vrije tijd op of begin indien er omstandigheden zijn die je studeren zouden kunnen belemmeren gewoon niet studeren. Als je een tentamen meerdere keren niet haalt en daardoor niet naar een volgend jaar en 4-6 maanden weinig kunt doen, zet dan ook je studiefinanciering voor 4-6 maanden stop en ga via een UZB werken.
En wat nou als in die studietijd je vader was overleden, je psychische problemen zou hebben misschien wel depressief.. misschien zelf een ziekte ik noem maar wat een tumor waardoor de studie even niet vlot? Of moet je bij elk probleem meteen je studie stil zetten?
Oja, en een Universitaire studie gedaan had en geen H(ahahaha)BO?!
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 november 2010 @ 11:56 schreef SugarEvans het volgende:
[..]


En wat nou als in die studietijd je vader was overleden, je psychische problemen zou hebben misschien wel depressief.. misschien zelf een ziekte ik noem maar wat een tumor waardoor de studie even niet vlot? Of moet je bij elk probleem meteen je studie stil zetten?
Oja, en een Universitaire studie gedaan had en geen H(ahahaha)BO?!
En als je vader niet is overleden? Je geen psychische problemen hebt? Geen ziekte, tumor, of anderssoortige ellende? Dus eigenlijk gewoon zoals 99% van de studenten? Of moet het beleid tegenwoordig aangepast worden aan de uitzonderingen?
quote:
Op dinsdag 30 november 2010 @ 12:22 schreef Xessive het volgende:
[..]


En als je vader niet is overleden? Je geen psychische problemen hebt? Geen ziekte, tumor, of anderssoortige ellende? Dus eigenlijk gewoon zoals 99% van de studenten? Of moet het beleid tegenwoordig aangepast worden aan de uitzonderingen?
Dat is nog geen antwoord op mijn vraag. Wat zal je antwoord daarop zijn? Wat dan namelijk? Vooral tijdens adolescentie krijg je vaak te maken met minder leuke kanten van het leven. Ik noem het overlijden van naasten of bijv. pfeiffer (waardoor je al minstens 1 jaar studievertraging oploopt als je het goed te pakken hebt).

[ Bericht gewijzigd door SugarEvans op dinsdag 30 november 2010 @ 12:51 ]
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 november 2010 @ 12:40 schreef SugarEvans het volgende:
[..]


Dat is nog geen antwoord op mijn vraag. Wat zal je antwoord daarop zijn? Wat dan namelijk? Vooral tijdens adolescentie krijg je vaak te maken met minder leuke kanten van het leven. Ik noem het overlijden van naasten of bijv. pfeiffer (waardoor je al minstens 1 jaar studievertraging oploopt als je het goed te pakken hebt).
De persoonlijke situatie van een enkeling kunnen nooit een reden zijn om beleid niet door te voeren en kunnen dan ook niet als argument aangedragen worden. Daarvoor moet je kijken naar de gemiddelde situatie van de meerderheid waarvoor de regel geldt.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 november 2010 @ 14:04 schreef Xessive het volgende:
[..]


De persoonlijke situatie van een enkeling kunnen nooit een reden zijn om beleid niet door te voeren en kunnen dan ook niet als argument aangedragen worden. Daarvoor moet je kijken naar de gemiddelde situatie van de meerderheid waarvoor de regel geldt.
Weet je nu wel wat je zegt? Als 51% geen problemen ondervind is het een goed beleid? Het beleid hoort juist een compromis te zijn voor iedereen. Scholen zijn niet alleen voor de lucky meerderheid.


Ik kan je wel op een briefje geven dat om meer dan een paar procent gaat die studievertraging oplopen. Ik kan refereren aan mijn eigen opleiding: Ik begon 3 jaar terug met 120 andere aan mijn opleiding. Daar zijn er nu nog 50 van over. De verwachting is dat de helft daarvan binnen 4 jaar netjes afstudeerd. Een deel heeft een half jaar extra nodig en pakweg 15 zullen het alsnog niet halen.
Ik weet niet hoeveel maar een flink aantal van de 120 heeft al eerder moeten stoppen met een opleiding. (dus al 1 jaar vertraging)

Eigenlijk wordt de meerderheid benadeeld door het extra collegegeld.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 november 2010 @ 14:48 schreef Fuzzysham het volgende:
[..]


Weet je nu wel wat je zegt? Als 51% geen problemen ondervind is het een goed beleid? Het beleid hoort juist een compromis te zijn voor iedereen. Scholen zijn niet alleen voor de lucky meerderheid.


Ik kan je wel op een briefje geven dat om meer dan een paar procent gaat die studievertraging oplopen. Ik kan refereren aan mijn eigen opleiding: Ik begon 3 jaar terug met 120 andere aan mijn opleiding. Daar zijn er nu nog 50 van over. De verwachting is dat de helft daarvan binnen 4 jaar netjes afstudeerd. Een deel heeft een half jaar extra nodig en pakweg 15 zullen het alsnog niet halen.
Ik weet niet hoeveel maar een flink aantal van de 120 heeft al eerder moeten stoppen met een opleiding. (dus al 1 jaar vertraging)

Eigenlijk wordt de meerderheid benadeeld door het extra collegegeld.
Ja? Ik snap niet waarom dit een reactie is op mijn stelling dat uitzonderingen niet de basis mogen zijn voor beleid.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 november 2010 @ 15:16 schreef Xessive het volgende:
[..]


Ja? Ik snap niet waarom dit een reactie is op mijn stelling dat uitzonderingen niet de basis mogen zijn voor beleid.
En hij geeft toch aan dat je niet alleen maar beslissingen kunt nemen op basis van 50%+1. Er moet een compromis gezocht worden wat voor de gelukkigen en de ongelukkigen aanvaardbaar is, als je enkel naar de meerderheid gaat kijken houdt je een minderheid zonder rechten over en dat is lijkt me ook niet de bedoeling.
50  van 62 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 21/05 Mohammed & De Moskeeplassers29
» 07/05 Duitsers zijn Untermenschen29
» 30/04 Wiens dood herdenken we?27
» 14/04 100.000+ doden; held of schurk?18


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden