“We hebben het ergste nu wel gehad”, zegt Bos. “In 2010 kan de economie weer groeien.”
“We kunnen slecht gedrag niet belonen, maar ook geen systeembank laten falen.”
“De JSF levert ons enorm veel banen op”, zegt Balkie. “Gaat u maar rustig slapen, Nederland”, wordt ons verteld, “uw regering lost het allemaal wel op.”
De holle klanken van de Brezjnev-partijslogans weergalmen dagelijks in het nieuws. Nog steeds bepaalt een kleine minderheid via de overheid en de media wat we geloven, wie onze vijand is en waar we ons boos om maken. CO2, een onschuldig en weiniglijk aanwezig natuurgas, is tot aartsvijand gebombardeerd. Peak Oil is zó 2008. De mijnen zijn dicht, de bossen gekapt, de rivieren vervuild, de wetten verslapt. De arbeiders hebben geen werk meer en de Voedselbank geen voedsel. De banken hangen aan het infuus. De koopkracht daalt naarmate het toezicht faalt. Het leger vecht tegen de bierkaai in Uruzgan en de files krimpen godzijdankzij de werklozen. De bevolking slikt het allemaal nog steeds, blijft rustig, haast gedwee. Sommigen kirren en morren, meestal kleinschalig, of leggen anders hun hoop in een valse messias die geweld, isolering en oppressie aanklampt als oplossing voor het huidige non-beleid.
Stemmingmakerij wordt ook lustig door de rest van de wereld bedreven, nu de wereldwijde economie het putje in gaat en de industriële orders steeds meer ruimte kunnen bieden aan munitie, wapens en voertuigen. Iran heeft - misschien, wellicht, gegeven bepaalde voorwaarden, ergens in de niet zo nabije toekomst - 'de' bom. De wereld wil van de dollar af en op de SDR over, Obama concentreert de oorlog op 'Al Quaida' in Pakistan en breidt de bestaande uit. China, Rusland en Europa helpen Iran met oliewinning en nucleaire centrales en Noord-Korea laat weer weten een reëel gevaar te zijn. En wij? Wij lopen er zoals gewoonlijk gelijk een trouw hondje achteraan. Die SDR is overigens frappant – nu de dollar binnenkort is uitgemolken en afgeschreven, worden er andere valuta bij gemikt om de schijn nog maar wat langer op te houden. All aboard the failboat.
Well we should have recycled
And saved our resources
While there's still someone else’s
Someone call the armed forces
And we'll blame it on terror
Also known as religion
But we shouldn't feel guilt
For protecting our children
Zeggen dat de Afghanistan-oorlog helemaal niet om terroristi's of burgerrechten gaat, maar om pijplijnen, heroïne en machtsposities, mag ondertussen ook nog steeds niet. Noch, tot het onderzoek klaar is, dat Irak voor olie en Jaap de fucking Hoop Scheffer's kont in het pluche gevochten en gesteund wordt. Grotere humanitaire rampen onder ergere dictators met meer gruwelen op hun geweten dan die van Saddam of de Taliban zijn overal ter wereld te vinden, maar daarvoor sluiten we voor het gemak onze ogen. De VN zegt hooguit af en toe 'foei'. Ondertussen blijven we grondstoffen veroveren onder valse pretenties, en luisteren we naar regeringsfunctionarissen alsof zij de waarheid in pacht hebben, in plaats van spreekbuis te zijn voor een politieke ideologie en zittende machtspositie die waar nodig zal liegen om haar zin door te drukken.
Het is een kenmerk van de samenleving. Terwijl de regeringen wereldwijd miljarden dollars per úúr bijdrukken om de rente op de lening voor de rente op de staatsschuld af te lossen, wordt de woede van de bevolking gericht op de onbenullige, procentueel niets voorstellende bonussen van Topman X en Bankier Y. Het is het tijdperk waarin de écht grote vragen niet gesteld mogen of durven worden, terwijl onzinnige discussies over nog geen cent van elke bailouteuro als bliksemafleider dienen. Goed, je mag demonstreren, maar met je rug tegen de muur. Sommigen noemen het 'typisch poldermodel', ik houd het liever op doelmatige ignorantie – (restricties opgelegde) onderzoekscommissies ten spijt, is Balkiebalk voor het steunen van de illegale Irak-blamage medeplichtig aan massamoord. Dat luidop zeggen mag weer niet. Dat is niet 'polder' genoeg. Alles is gericht op het behouden van het status quo – dat van 'De Bank', 'De Regering', 'Dít Systeem' en vooral ook 'Déze Olieverbrandingsmotors.'
Excuse me, sir
But is this what they call denial
Just to carry on regardless
We'll only do it for a while
We'll carry on straight down the line
Down the road to nowhere
Do you know where it is leading us
And do we even wanna go there
Ik ben nog niet zo oud, dus mijn ervaring op het gebied van nieuws en (geo)politiek gaat terug tot eind vorige eeuw. Toch heb ik mijn best gedaan het door jong of niet geboren te zijn gemiste deel 'in te halen' – veel bestuderen en lessen leren. Een land als de VS, dat het Baai van Tonkin-incident flikte, Guatemala, Argentinië, Iran-Contra, en nog zo wel honderd dingen, zou je ook nu, juist nu, en ook vanuit de regering, met een flink korreltje zout moeten nemen. Alles wat een bruin kleurtje heeft en het niet met de VS eens is, krijgt tegenwoordig appearstobelinkedtoalqaeda opgeplakt. Het is een zieke vriendschap. Zo een waarbij de vriend alle regels maakt, altijd z'n zin wil hebben en geen ruimte laat voor welke concessie dan ook. Met dat soort mensen wil ik doorgaans niets te maken hebben.
En het gaat maar door. De politiek richt haar pijlen op het behouden van haar machtspositie of het uitbreiden daarvan, de multinationals, lobbyisten en vakbonden evenzo. Het status quo is een gegeven in goede tijden, maar in het blacklight van de crisis steekt ze felwit af. We zetten de geldsluizen volledig open als de financiële instellingen hun hefboomeffect moeten handhaven. De bevolking die het moet gaan betalen wanhoopt zonder ballen, of denkt terug aan al die andere keren dat belastinggeld werd gespendeerd aan prestigeprojectjes van Einzelgängers met ambitie, en interesseert zich gewoon niet (meer) in de wereld. Dat ligt mijns inziens ook weer aan de educatie; 90 procent van de tv-programma's is achterlijk. Op de middelbare scholen wordt het status quo jarenlang de hemel in geprezen, als de enige mogelijke ultieme uitkomst van de geschiedenis en menselijke evolutie geroemd. U moest eens weten hoe lyrisch mijn economieleraar over Keynesiaanse marktwerking was.
And the teachers always told us
Told us we should love thy neighbour
And my mother always told me
Told me I should vote new labour
But I don't know who to trust
And I just find it all confusing
All as useless as each other
Past the point of being amusing
De samenleving neemt klakkeloos, kleurloos en vrijwel kritiekloos alles over wat de overheid ons de strot in ramt. Genot wordt door dit jaren vijftig-kabinet bestraft, plezier verboden. Verbieden - nog zoiets waar deze regering heer en meester in is. Van seksfeesten en paddo's tot bivakmutsen, gloeilampen, online poker, (grens)coffeeshops, boerka's, roken in de kroeg, roken in de kerk, roken op kantoor, roken op het perron, roken overal. De regering schermt met onwerkelijke oneliners als normen en waarden, waarden en normen en na het zuur komt het zoet en samen werken, samen leven. Als ik dat hoor, en dan die uitgestreken harses van die hufter JP of communist Wouter in de Tweede Kamer zie, denk ik: flikker toch gauw een eind op, man, met je 'na het zuur komt het zoet'. We zijn geen acht meer. Dankzij júllie idiote wetgeving en gebrek aan transparantie komt na het zuur het bitter, en dat weten jullie dóndersgoed. Tuig, om Wilders even te parafraseren. Door de belangenverstrengeling, corruptie, incompetentie en egoïsme die op hoog niveau al decennia hoogtij vieren, komt van het meeste beleid niet echt iets terecht. Er worden overal doelmatig problemen gecreëerd om later een oplossing te kunnen bieden.
Dankzij de olielobby hebben we bijvoorbeeld alternatieve energievormen véél te lang laten wachten. We hadden al lang en breed in waterstof- of elektrische auto's kunnen rijden, met energie opgewekt in milieuvriendelijke kerncentrales en/of zonnepanelen. Maar nee, we zetten inefficiënte, godslelijke, peperdure, oligopolie in de hand werkende windturbines neer. Als iedereen een akker van vijftig bij vijftig meter zou krijgen, past de hele wereldbevolking in het eiland Australië. We zijn niet overbevolkt, maar meer gewoon slecht bestuurd. In Nederland is het weinig beter. De grond- en huizenprijzen zijn ridicuul, 'het land vol' terwijl tachtig procent van de oppervlakte gebruikt wordt voor landbouw en maar tien procent 'bebouwd' is, de miljarden gekost hebbende Deltawerken blijken achteraf helemaal niet beter te zijn voor de natuur – dijkverhoging was goedkoper en beter geweest, de HSL is nóg niet af, de JSF wordt met de dag duurder, de Betuwelijn is een flop, de Noord-Zuid een ramp, Flevoland impopulair, de bouwfraude stilgezwegen, de gulden kapotgemaakt, oorlogen goedgepraat, belastingverhogingen doorgedrukt, de EU opgelegd, het onderwijs ten gronde gericht, de zorg aan de farmaceutische industrie overgeleverd, de ontwikkelingshulp een bodemloze put, de privacy de databases in en de pensioenen niet langer gegarandeerd. En al die mensen maar weer trouw CDA en PvdA stemmen in 2011. Het is wat.
I don't have the answers
I don't know where we start
Start to pick up all the pieces
Of everything we've torn apart
Now, you'd think that we'd be grateful
For the fact we've got a choice
Instead we throw it back at people
Who don't even have a voice
Ik heb geen idee hoe het anders zou moeten. Wat ik wel weet, is dat de in de media en politiek gepropageerde, Orwelliaans omgedraaide begrippen míj, en velen met mij, allang niet meer om de tuin leiden. De Vrede en Democratie waarmee we Irak en Afghanistan platbombardeerden in een laaghartig grondstoffenoffensief, zijn een farce. Democratisch gezien is 80 procent van de Irakezen voor het ogenblikkelijk oprotten van Amerika, maar díe democratie had de VS natuurlijk niet voor ogen. Vrede en Democratie, sja. Ik noem een Patriot Act. Als die klootzak Bush écht om vrijheid had gegeven, had hij het WTC al lang en breed opnieuw opgebouwd. Liefst twee keer zo hoog. Maar nee. Nog meer voorbeelden: De As Van Het Kwaad waarmee we samenteamen als het ons goed uitkomt, de Verlichte Burgerrechten die we klaarblijkelijk aan en uit kunnen schakelen als een keukenlamp, de Solide Munteenheid die we koppelen aan waardeloos 'vertrouwen'. Ik neem aan dat eenieder dit rijtje wel kan aanvullen met talloze verdere voorbeelden. Ik zag deze crisis net als vele anderen al een tijdje komen – opgroeiend in een wereld van weelde dankzij wereldwijd ziekelijke ongerechtigheid en uit(/out)buiting(/sourcing) besefte ik dat dit niet veel langer kon voortduren. Huizenprijzen die stíjgen? Ik dacht dat alles wat geproduceerd wordt, vanaf de oplevering met de dag minder waard werd? Ik vond het altijd al bizar, en nu begint ook die bubbel leeg te lopen.
Ik had gehoopt dat deze crisis een omslag zou betekenen. In de South Park van deze week betaalt het Joodse jongetje Kyle met een creditcard zonder limiet iedereens schulden af om de economie te stimuleren – een hilarische, maar doeltreffende referentie aan Jezus. Ik had gehoopt dat het IMF zich zou realiseren dat iederéén in hetzelfde schuitje zit – we hebben mondiaal meer schulden dan geld, ergens zit er een gigantisch zwart gat. Ik zou graag op een dag wakker worden, naar Jan de Hoop zappen, en zien dat het systeem gereset is. Iedereen z'n schulden kwijt. Alle verhoudingen gestabiliseerd, het geld op échte waarde gebaseerd, efficiëntie in energie, eerlijkheid en mondiale humane verantwoordelijkheid protectionisme vervangend, zonder verborgen overheidsbelasting in inflatie, democratie niet meer trickle-down, maar bottom up. Het zal m'n tijd wel duren, helaas. Soms denk ik dat ik veertig jaar te laat ben geboren en mijn grieven beter in de sixties en seventies had kunnen uiten dan in de huidige starre individualistische samenleving, maar ik hoop nog steeds stiekem dat ook het 'polder'-volk het ergens dit jaar niet langer meer pikt en haar opgehoopte woede om het wanbeleid eindelijk eens zal uiten. Met een miljoen man op 't Malieveld, zeg maar. Verzin iets. Doe iets. Een keer. Alsjeblieft?
Lily Allen - Kabul Shit (B-kant van de 7"/CD-single van 'The Fear', 2009)
quote:Doe mij eens een HEEL GROOT PLEZIER en schei daar nou eens mee uit - het is 'lessen leren' versus 'conclusies trekken'. Dat al die randmongolen op tv en in de kranten de taal zo verbasteren wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen, zeker niet nu ik net begin door te krijgen dat jij anders bent dan heel veel anderen.lessen trekken
quote:Klinkt leuk, maar het vereren van vergane glorie was een typisch trekje van oud-liberalen. Niks mis mee, maar zo ervaarde 'de Nederlander' het totaal niet, slechts een kleine elite. Idem voor verwijzingen naar onze 'Bataafse' roots, die niet bewezen zijn. Kenmerkend voor het opkomend nationalisme van die tijd; het zoeken naar een gezamenlijk verleden en dat samen delen/vieren. Het is nu niet anders (' vroeger was alles beter', VOC-mentaliteit, etc).W.J. Hofdijk draait om in zijn graf als hij ziet hoe Balkende en consorten dit land precies de verkeerde kant op draaien:
"Wij hebben eenmaal de zee beheerscht, en volkeren de wet voorgeschreven; wij hebben Europa en de waereld doen spreken van, doen buigen voor den Leeuw van Nederland, omwapperd van zijn driekleurige banier. Dat behoort tot het verledene; dat keert nimmer weder te rug - en behoeft ook niet te rug te keeren. Een andere toekomst ligt voor ons; een grootschere nog - die is bereikbaar. En wanneer gy, als ik, gehecht blijft aan den ouden Nederlandschen Leeuw - gij zult hem ook in die toekomst behouden: gij kunt er hem zien, verjongd door de gloreie der overwinning, met zijn ouden standert, het heldere "Oranje, blanje, bleu" uitwaaiende boven de golvende manen, maar den fieren klaauw rustende op een nieuw blazoen, waarin ge het devies lezen zult: HET IS SCHOONER HET ZEDELIJKSTE DAN HET MACHTIGSTE VOLK DER AARDE TE ZIJN." (1875)
quote:Wees gerust, ik verlang ook echt niet naar 1875 hoor. En vroeger was ook niet alles beter. Het is echter vooral de laatste zin die ik ongelooflijk mooi vind. Het is schooner het zedelykste dan het machtigste volk der aarde te zijn.Op maandag 30 maart 2009 @ 08:55 schreef Steeven het volgende:
[..]
Klinkt leuk, maar het vereren van vergane glorie was een typisch trekje van oud-liberalen. Niks mis mee, maar zo ervaarde 'de Nederlander' het totaal niet, slechts een kleine elite. Idem voor verwijzingen naar onze 'Bataafse' roots, die niet bewezen zijn. Kenmerkend voor het opkomend nationalisme van die tijd; het zoeken naar een gezamenlijk verleden en dat samen delen/vieren. Het is nu niet anders (' vroeger was alles beter', VOC-mentaliteit, etc).
Prima column overigens.
quote:Zozo, een reactie van potjebier zonder gaap-smiley! Het moet gewoon niet gekker worden! Wat dat betreft heeft superworm al een revolutie gestart!Op maandag 30 maart 2009 @ 07:55 schreef Potjebier het volgende:
[..]
Doe mij eens een HEEL GROOT PLEZIER en schei daar nou eens mee uit - het is 'lessen leren' versus 'conclusies trekken'. Dat al die randmongolen op tv en in de kranten de taal zo verbasteren wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen, zeker niet nu ik net begin door te krijgen dat jij anders bent dan heel veel anderen.
Dat gezegd hebbende:
Doe jezelf eens een HEEL GROOT PLEZIER en print deze column eens uit om boven je bed te hangen, want hij is EXCELLENT(!) en staat bij mij met stip in de top 3 van columns die ik hier gelezen heb...
(En nu wil jij natuurlijk weten waar in die top 3, n'est ce pas?)
[afbeelding]
quote:Op maandag 30 maart 2009 @ 09:56 schreef kamikaze het volgende:
[..]
Wees gerust, ik verlang ook echt niet naar 1875 hoor. En vroeger was ook niet alles beter. Het is echter vooral de laatste zin die ik ongelooflijk mooi vind. Het is schooner het zedelykste dan het machtigste volk der aarde te zijn.
Heel veel buitenlandse vrienden zeggen mij dat ze bij ethiek les altijd gewezen worden op hoe het in Nederland is geregeld en meestal op zeer positieve wijze.
Dat hadden wij voor een groot gedeelte te danken aan onze neutraliteit, het polderen, het elkaar verdragen, ons gedoogbeleid (wel softdrugs, weinig softdrugsgerelateerde criminaliteit), abortusbeleid (hoewel ik daar ook minder positieve verhalen van heb gehoord), scheiding kerk en staat, vrijheid van meningsuiting, effectieve ontwikkelingssamenwerking (ongelooflijk hoog in contrast met andere landen, maar ook ik vind dat het nog beter kan), etc.
Afgelopen tijd is echter erg veel van ons "aanzien" qua moraliteit ernstig aangetast. Ik noem deelname aan Irak oorlog (afganistan beschouw ik nog als half-legitiem), de moord op theo van gogh en pim fortuyn, gedoogbeleid wordt steeds meer ingeperkt (en zonder goede redenen), het oppakken van die tekenaar midden in de nacht door een dozijn agenten, etc.
Wij moeten uitkijken dat we niet verder die weg afglijden. Verandering heb ik in principe geen enkel probleem mee, sterker nog ik denk juist dat we moeten veranderen, alleen dan moeten we ons wel ontwikkelen in de richting waarin wij karakter tonen, dat wij duurzaamheid nastreven, dat we transparantie en verantwoordelijkheid tonen.
Lees de quote overigens nog maar een keer. Juist in de quote wordt ook gezegd dat we onszelf niet moeten manifesteren als overheerser van anderen, maar dat we juist het morele karakter moeten nastreven. Het is niet zozeer een quote over het verleden, maar een quote over de toekomst. Wat gebeurd is, is gebeurd. Zolang we vanaf dit moment maar het juiste doen.
quote:A la barricade! We plakken de sticker Bastille op het Binnenhof en volledig volgens le roi est mort: vive le roi bestormen we op konninginnedag de "bastille"Op maandag 30 maart 2009 @ 09:46 schreef Terecht het volgende:
Welcome to reality, superworm. En wat nu? La revolución?
quote:Je legt niet de vinger op de zere plek, maar ramt een vuist in een gapende, etterende wond.
Gramps (Redactie Frontpage) 30-03-2009 @ 12:38
quote:Dat heb ik al vaker gedaan, honey. Ik verrek 't alleen om als een kip zonder kop met de massa mee te hobbelen 'om maar bij de groep te horen' en complimenten te geven die ik niet meen. Als ik ze geef meen ik 't ook echtOp maandag 30 maart 2009 @ 10:10 schreef TheFes het volgende:
[..]
Zozo, een reactie van potjebier zonder gaap-smiley!
quote:Op maandag 30 maart 2009 @ 10:10 schreef TheFes het volgende:
lessenuitmag leren!
quote:Op maandag 30 maart 2009 @ 10:17 schreef Maximus.Proximus het volgende:
Auw !!
Je legt niet de vinger op de zere plek, maar ramt een vuist in een gapende, etterende wond.
superworm (Redactie Frontpage) 30-03-2009 @ 12:50
quote:Hartelijk bedankt! Fijn om te zien dat mijn 'anti'-braaksel (schreef het in 1 lange tirade tussen de lyrics door) herkend en gedeeld wordt. En vertel, nummer 3?Op maandag 30 maart 2009 @ 07:55 schreef Potjebier het volgende:
[..]
Doe mij eens een HEEL GROOT PLEZIER en schei daar nou eens mee uit - het is 'lessen leren' versus 'conclusies trekken'. Dat al die randmongolen op tv en in de kranten de taal zo verbasteren wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen, zeker niet nu ik net begin door te krijgen dat jij anders bent dan heel veel anderen.
Dat gezegd hebbende:
Doe jezelf eens een HEEL GROOT PLEZIER en print deze column eens uit om boven je bed te hangen, want hij is EXCELLENT(!) en staat bij mij met stip in de top 3 van columns die ik hier gelezen heb...
(En nu wil jij natuurlijk weten waar in die top 3, n'est ce pas?)
[afbeelding]
superworm (Redactie Frontpage) 30-03-2009 @ 13:03
quote:Dat was de bedoeling zo'n beetjeOp maandag 30 maart 2009 @ 10:17 schreef Maximus.Proximus het volgende:
Auw !!
Je legt niet de vinger op de zere plek, maar ramt een vuist in een gapende, etterende wond.
quote:Ik doe mijn best! Groot compliment dat je je aanmeldt, om een compliment uit te delen. Zoals je wellicht meelezend wel weet, wissel ik danig af in soort, lengte, vertelvorm en onderwerp van elke column. Enige 'vaste' ben ik als schrijver, en mijn tijdstip; maandagochtend, 02:00.Op maandag 30 maart 2009 @ 08:11 schreef hollandert het volgende:
Speciaal door deze colum mezelf maar is aangemeld.
Beste colum die ik ooit heb gelezen en tevens blij dat dit geluid helder gebracht wordt.
Ik hoop ook echt dat je hiermee doorgaat al is het alleen maar om mensen de ogen te openen.
quote:Hoezee!Op maandag 30 maart 2009 @ 08:45 schreef Viper23rd het volgende:
Briljante column, deze laat ik meer mensen lezen!
superworm (Redactie Frontpage) 30-03-2009 @ 13:31
quote:De JSF heeft wel te maken met de PvdA; ze regeren nu, en hebben er geen 'nee' tegen gezegd. Verder was Fortuyn erg tégen de JSF, maar heeft Snor Herben 'm er doorgedrukt na z'n dood. De JSF wordt overigens vooral genoemd als voorbeeld van het onzinnig over de balk gooien van miljarden belastinggeld, niet als specifiek faalpunt van de PvdA zelve. Mijns inziens doen álle partijen mee, zittend danwel oppositie, aan het regenteske spelletje.Op maandag 30 maart 2009 @ 13:25 schreef stmark het volgende:
JSF thanks to de LPF...
als je op wilders stemt, krijg je er 1000 JFS bij.
de PvdA heeft dus niets te doen met de JSF, ken je geschiedenis..
drulovic (Redactie Frontpage) 30-03-2009 @ 14:57
quote:De gevolgen van de meeste regeringsbeslissingen worden pas één of twee kabinetsperiodes later duidelijk he?....Op maandag 30 maart 2009 @ 13:31 schreef superworm het volgende:
[..]
De JSF heeft wel te maken met de PvdA; ze regeren nu, en hebben er geen 'nee' tegen gezegd......
quote:Disclaimer: Ik ga nu dingen zeggen die waarschijnlijk niet goed zullen vallen.Op maandag 30 maart 2009 @ 11:49 schreef Katermeister het volgende:
[..]
A la barricade! We plakken de sticker Bastille op het Binnenhof en volledig volgens le roi est mort: vive le roi bestormen we op konninginnedag de "bastille"![]()
Ik vrees trouwens dat dit uiteindelijk de enige mogelijkheid als het zo doorgaat...
quote:Demonstreren doen we tegenwoordig op het internet. In columns, in de commentaren, op blogjes, fora etc. Lekker veilig vanachter je computer roepen dat je het er niet mee eens bent, maar uit gemakzucht wel deel uit blijven maken van datgene waar je op afgeeft.Op maandag 30 maart 2009 @ 14:14 schreef Toet1 het volgende:
Ik hoor ook van anderen uit vorige generaties, dat onze generatie veel minder en in veel kleinere getalen demonstreert in vergelijking met de 60's, 70's en al in mindere mate 80's.. Dat terwijl de klachten in interne kringen zeker niet afgenomen zijn.. Toch een aparte ontwikkeling.
quote:Dat iets nog nooit heeft gewerkt wil nog niet zeggen dat het onmogelijk is.Op maandag 30 maart 2009 @ 15:01 schreef Terecht het volgende:
[..]
Utopische ideeen als de macht bij het volk leggen of democratie hebben nog nooit 100% in de praktijk gewerkt.
quote:Het maakt het wel onwaarschijnlijk. Het is ook niet zo dat als je een paar factoren wat tweakt het wel gaat werken. Zelfs de meest succesvolle staatsvorm die de mens in de praktijk heeft gebracht, de democratie, heeft fundamentele tekortkomingen.Op maandag 30 maart 2009 @ 15:43 schreef NickRiviera het volgende:
[..]
Dat iets nog nooit heeft gewerkt wil nog niet zeggen dat het onmogelijk is.
quote:Is alleen maar briljant. Elkaar een spiegel voorhouden waar wij onszelf niet in herkennen dwingt ons om beter na te denken.Op maandag 30 maart 2009 @ 14:58 schreef Terecht het volgende:
[..]
Disclaimer: Ik ga nu dingen zeggen die waarschijnlijk niet goed zullen vallen.
quote:Er is altijd een werkbare oplossing. Zelfs de huidige vorm van staatsbestuur is werkbaar toch? De vraag is echter of het een ideale vorm van bestuur is. Wat mij betreft is de staatsvorm allang prima als mensen inspraak kunnen leveren, er transparantie bestaat en dat beslissingen duidelijk worden gemotiveerd. Als die drie elementen bestaan dan is de situatie eigenlijk al ideaal.Wat als er geen werkbare oplossing bestaat? Utopische ideeen als de macht bij het volk leggen of democratie hebben nog nooit 100% in de praktijk gewerkt.
quote:Een redelijk Freudiaanse gedachte. Echter aan vele jaren samenwerking tussen mensen is de huidige samenleving ontsproten. Des te meer je kan en hebt geleerd in je leven, des te minder is er een noodzaak om egoistisch te zijn. Op het moment dat je jezelf kan onderhouden zonder dat er een levensbedreiging is, is er geen nut meer om egoistisch te zijn.Uiteindelijk is de mens ook maar een egoistisch dier.
quote:Bestaat er zoiets als een onzelfzuchtige daad? Als je iets doet zonder er eigenlijk iets voor terug te doen, dan alsnog krijg je zoiets als voldoening. In die zin heb je gelijk. Echter ben ik het niet eens dat mensen niet samenwerking met het oog op de lange termijn. Een samenwerking gericht op het lange termijn doel kan men namelijk ook nog voldoening van verkrijgen.Samenwerken doen we eigenlijk alleen als alle actoren binnen het samenwerkingsverband er op de korte/middellange termijn beter van worden of ertoe gedwongen worden. Eigenbelang prevaleert, het volk krijgt wdb de leiders die ze verdient.
quote:AgreedDaarbij, hebben we het nou echt zo slecht in Nederland? We zijn een van de meest welvarende landen ter wereld, en we hebben de laatste eeuw op allerlei terreinen (sociaal, economisch, gezondheid) gigantische progressie geboekt.
quote:In theorie geef ik je ongelijk. Ik ben een groot aanhanger van zelfbeschikking en non-violent resistance, gepropageerd door oa. Gandhi. Hoe onethisch je tegenstander ook is, zorg dat jij altijd ethisch blijft. Hierdoor kan jij ook nooit wroeging over je acties krijgen, in tegenstelling tot je opponent. Als niemand onethisch is, dan leven we in principe in een vredige en mooie wereld. Bovendien zou niemand een waardige vervanger kunnen zijn van een autoriteit als diegene het onethische gedrag van die autoriteit met eigen onethisch gedrag probeert te verjagen.Misschien moeten we een bepaalde mate van 'onethisch' gedrag wel voor lief nemen.
quote:Voor een gedeelte hebben wij inderdaad onze huidige welvaart voor een gedeelte verkregen door onze niet altijd even aardige historie. Maar bedenk wat verdraagzaamheid in Nederland ook wel niet heeft opgeleverd. Waar ze in Frankrijk, Engeland en Duitsland elkaar niet konden verdragen en elkaar de hersenen uit de schedels sloegen, werd in nederland veel getolereerd, zolang een ander er geen last van had. Waarom denk je dat wij zo'n handelsland zijn geworden en die andere landen veel minder? Overigens hebben de afgelopen 60 jaar ook niet veel last gehad van het feit dat we een vredige samenleving kennen.Onze welvaart is er immers niet gekomen doordat we vroeger van die lieve jongens waren.
quote:Je stelt het een beetje cru, maar zeker een legitiem standpunt.Ik heb weinig trek om mijn welvaart in te leveren ten behoeve van de welvaart van volkeren waar we vrij weinig van te vrezen of mee te makken hebben. Fuck de hongerlijdertjes in de derde wereld.
quote:Nee hoor. Vroeger ging met enkel de barricades op als er niks meer te vreten was, en vorige eeuw was het meer de ideologische gedachte erachter. Er is in principe geen noodzaak om te protesteren, zolang je zonder problemen je eten, onderdak en zelfs luxe aan kunt schaffen. Je zou dat weg kunnen schuiven onder de 'luie Nederlander', maar ik zou het meer in de hoek 'we hebben het nog veeeeel te goed' gooien. Het moet echt goed misgaan wil men er iets aan veranderen.nederlanders zijn verleerd voor zichzelf op te komen.
quote:Doe jij eens even fijn een stukje niet jankbuilen?Op maandag 30 maart 2009 @ 13:24 schreef Mfpower het volgende:
Het is misschien niet een supergoede column als het gaat om stijl,
quote:Pleur op man, kokosmacroon. Niet ratelen over dingen waar je geen verstand van hebt. Doe maar doen, doe maar rtl4 op, doe maar. Maar niet doen meepraten met de groote menschen doen. Graag niet, nee.Op maandag 30 maart 2009 @ 14:14 schreef Toet1 het volgende:
Zoals eerder gezegd, qua stijl wellicht niet ideaal,
quote:Ik huil met je mee.Op maandag 30 maart 2009 @ 17:41 schreef thunderbunny het volgende:
Ik denk dat je met deze column precies het "onderbuik" gevoel van veel medelanders hebt beschreven. Ik kan het zelf niet zo op papier zetten, maar ik denk er hetzelfde over. 1 miljoen man op het malieveld gaat nooit gebeuren, nederlanders zijn verleerd voor zichzelf op te komen. Toch hoop ik stiekem dat ik ongelijk heb.
quote:Kut toch op man, LBO-mongool. Holland leeft op schuld, en schuld alleen. De usa en holland bananenrepubliek = 1 pot nat.Op maandag 30 maart 2009 @ 14:58 schreef Terecht het volgende:
We zijn een van de meest welvarende landen ter wereld,
quote:ACHTERUITGANG, geen vooruitgang. Sociaal zitten we in een omgeving waarin mensen de straat niet meer op durven door al 't parasiterend trailertrash uitkeringtrekkend tuig, economisch leven we op de pof, gezondheidstechnisch houden we lijken in leven die gewoon de pijp uit moeten gaan, daarbij jonge arme kinderkes leven ontzeggend.Op maandag 30 maart 2009 @ 14:58 schreef Terecht het volgende:
en we hebben de laatste eeuw op allerlei terreinen (sociaal, economisch, gezondheid) gigantische progressie geboekt.
quote:Ik voorspel een briljante carriere binnen de pvda/gl/sp voor jou.Op maandag 30 maart 2009 @ 14:58 schreef Terecht het volgende:
Misschien moeten we een bepaalde mate van 'onethisch' gedrag wel voor lief nemen.
quote:En hier werd ik echt PIS- en PISLINK om. Laat ik 't zo zeggen, als je dit in mijn gezicht had gezegd had ik jou de komende 2 jaar niet meer gezien...Op maandag 30 maart 2009 @ 14:58 schreef Terecht het volgende:
Fuck de hongerlijdertjes in de derde wereld.
Bakoenin (Redactie Frontpage) 30-03-2009 @ 23:31
quote:Op maandag 30 maart 2009 @ 19:24 schreef Potjebier het volgende:
[..]
Kut toch op man, LBO-mongool. Holland leeft op schuld, en schuld alleen. De usa en holland bananenrepubliek = 1 pot nat.
[..]
ACHTERUITGANG, geen vooruitgang. Sociaal zitten we in een omgeving waarin mensen de straat niet meer op durven door al 't parasiterend trailertrash uitkeringtrekkend tuig, economisch leven we op de pof, gezondheidstechnisch houden we lijken in leven die gewoon de pijp uit moeten gaan, daarbij jonge arme kinderkes leven ontzeggend.
[..]
Ik voorspel een briljante carriere binnen de pvda/gl/sp voor jou.
[..]
En hier werd ik echt PIS- en PISLINK om. Laat ik 't zo zeggen, als je dit in mijn gezicht had gezegd had ik jou de komende 2 jaar niet meer gezien...
Ik kots op vuile vette honden zoals jij![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Hoe DURF je dat uberhaubt te zeggen? Er zijn mensen die er niet om gevraagd hebben om geboren te worden, die er ook maar 'opeens zijn', en jij, met je volgevreten moddervette pens en reet, durft gewoon te zeggen 'krepeer maar', als ik maar met mijn ipod, mijn pc, mijn plasma-tv, mijn uitkering, mezelf verder kan degenereren, dan krepeer maar'.
Ik word hier zo pissed om, je kunt je niet voorstellen hoe ik op tuig als jij kots. Scum of the earth, trailer trash, fucking rioolrat.
Bakoenin (Redactie Frontpage) 30-03-2009 @ 23:38
quote:Ik ben wel de alleroudste op FOK en ik weet zeker dat meer demonstreren helpt. Ik heb destijds gedemonstreerd tegen de kerncentrale in Dodewaard en die is nu inderdaad dichtOp maandag 30 maart 2009 @ 14:14 schreef Toet1 het volgende:
Ik hoor ook van anderen uit vorige generaties, dat onze generatie veel minder en in veel kleinere getalen demonstreert in vergelijking met de 60's, 70's en al in mindere mate 80's.. Dat terwijl de klachten in interne kringen zeker niet afgenomen zijn.. Toch een aparte ontwikkeling.
quote:Ach, wat zal ik zeggen? De een is een gefrustreerde oversekste zestiger die talentloze zwetsverhaaltjes schrijft over jonge meiden, de ander is een bevlogen, temperamentvol, maatschappelijk betrokken bestrijder van zowel de 'LBO/VMBO-min eentjescultuur' als het trailer trash dat zich inmiddels in grote getale ophoopt in de hollandse huizen, en die zich geen ruk aantrekt van het feit dat de microbenmassa vindt dat hij niet meespeelt in hun zandbak.Op maandag 30 maart 2009 @ 23:31 schreef Bakoenin het volgende:
[..]
Dus dit soort taalgebruik zouden we van jou mogen verwachten als je ooit zelf een column schrijft?
quote:Je zou ook, in plaats van mensen bestempelen als dom, even inhoudelijk aan kunnen geven waarom je het niet met me eens bent ;-)Op maandag 30 maart 2009 @ 19:02 schreef Potjebier het volgende:
[..]
Pleur op man, kokosmacroon. Niet ratelen over dingen waar je geen verstand van hebt. Doe maar doen, doe maar rtl4 op, doe maar. Maar niet doen meepraten met de groote menschen doen. Graag niet, nee.
quote:Je hebt gelijk. Mea culpa.Op dinsdag 31 maart 2009 @ 10:40 schreef Toet1 het volgende:
[..]
Je zou ook, in plaats van mensen bestempelen als dom, even inhoudelijk aan kunnen geven waarom je het niet met me eens bent ;-)
Zoals de schrijver na mijn post zelf al aangaf, is het een samenraapsel van gedachten, en op die manier is het ook geschreven, dus af en toe ietwat onoverzichtelijk, MIJNS INZIENS (als jij een andere mening hebt, prima!). Dat is het enige minpuntje dat ik aanstipte.
Om vervolgens iemand op deze manier aan te vallen, lijkt me onnodig.
Overigens is 'doe maar doen' geen correct Nederlands, maar dat terzijde.
![]()
quote:Hoe krijg jij dat bruin weer van je tong af? Slik je daar ook al pillen voor?Op dinsdag 31 maart 2009 @ 12:53 schreef jeminee het volgende:
@Bakoenin: Ik kijk al uit naar je column op de vrijdag. Laat iemand eerst maar eens presteren wat jij voor elkaar krijgt. Vanaf de kant krijsen kan iedere idioot.