Goedemorgen!

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over de zoveelste flater van de RET en het Rotterdamse regiobestuur.

Het Rotterdamse openbaar-vervoerbedrijf RET is het slechtste van heel Nederland. Dat heb ik al vaker betoogd. En opnieuw wordt mijn gelijk bewezen:

Ook openbaar vervoer te water behoort te worden aanbesteed. De Stadsregio Rotterdam heeft een nieuwe verbinding tussen Krimpen aan de IJssel en Vlaaringen niet aanbesteed, maar onderhands gegund aan de RET. Al een flinke tijd geleden, want het laten bouwen van schepen is niet in een vloek en een zucht gedaan. De afspraak was, dat de RET volgende maand met de veerdienst zou beginnen. Nu wordt duidelijk, dat de dienst niet eerder dan halverwege volgend jaar zal starten. Bij aanbestedingen maakt de voorwaarde dat de vervoerder op de afgesproken dag met zijn dienst kan beginnen altijd deel van de verplichtingen uit.

Kan de Stadsregio Rotterdam mij even bevestigen dat de concessie van de RET wordt ingetrokken, en men op zoek gaat naar een rederij die wél doet wat is afgesproken?