FOK!toen: David Bowie - Low

Bowie Low 3
Bowie Low a

A1 Speed Of Life

De door synthesizers gedomineerde instrumentale openingstrack van de plaat Low maakte meteen duidelijk dat we hier te maken hadden met een vernieuwende Bowie. Bowie had wel een tekst geschreven voor deze track maar besloot na een aantal opnamepogingen om het instrumentaal te laten. 'Speed Of Life' is ook te vinden op het live-album Stage en was ook de B-kant van de single 'Be My Wife'.

A2 Breaking Glass

Baby, I've been.
Breaking glass in your room again.
Listen.
Don't look at the carpet.
I drew something awful on it.
See.
You're such a wonderful person.
But you got problems oh-oh-oh-oh.
I'll never touch you.

'Breaking Glass' was een compositie die in september 1976 was geschreven door Bowie, bassist George Murray en drummer Dennis Davis. In het liedje keek Bowie terug op de met coke doordrenkte jaren dat hij in Amerika woonde. 'Breaking Glass' was regelmatig te horen tijdens Bowie's tournee in 1978 en zou ter promotie van het album Stage in een liveuitvoering op de Breaking Glass-EP worden uitgebracht. De single kwam tot de 54e plaats in de Britse singles charts. In Australië en Nieuw Zeeland verscheen 'Breaking Glass' als single met op de achterkant 'Art Decade'.

A3 What In The World

You're just a little girl with grey eyes.
Never mind, say something.
Wait until the crowd cries.
Oh, wait until the crowd cries.
You're just a little girl with grey eyes.

'What In The World' is een track die duidelijk wordt gedomineerd door de experimenten van Eno. Zo kent de track een bliep-geluid dat wel wat doet denken aan Pac-Man. Het was ook de enige track op Low waarop we Iggy Pop als achtergrondzanger kunnen waarnemen. Low werd integraal opgenomen met het album The Idiot van Iggy Pop, wat meteen verklaart waarom veel van de muzikanten op beide platen te horen zijn. Op het album Stage was een aanzienlijk langere uitvoering van 'What In The World' te horen. Het nummer is ook te zien in de concertfilm Serious Moonlight.

A4 Sound And Vision

Blue, blue, electric blue.
That's the colour of my room.
Where I will live.
Blue, blue.
Pale blinds drawn all day.
Nothing to do, nothing to say.
Blue, blue.
I will sit right down.
Waiting for the gift of sound and vision.

'Sound And Vision' werd oorspronkelijk opgenomen als een instrumentale track. Nadat de andere muzikanten de studio hadden verlaten besloot Bowie er toch een tekst onder op te nemen. 'Sound And Vision' werd door de BBC gebruikt ter promotie van het album Low. In 1991 verschenen  vier remixen van de track op de Sound And Vision Remix EP van David Bowie vs 808 State. Daarnaast werd het nummer in 2013 in een nieuwe remix gebruikt in een reclamecampagne voor de Sony Xperia Z smartphone.

A5 Always Crashing In The Same Car

Jasmine, I saw you peeping.
As I pushed my foot down to the floor.
I was going round and round the hotel garage.
Must have been touching close to 94.

'Always Crashing In The Same Car' was gebaseerd op een ervaring van Bowie. In de tijd dat Bowie nog zwaar verslaafd was aan cocaine was hij al rijdende in zijn Mercedes op zekere dag een dealer tegenkomen die hem naar zijn mening had opgelicht. Bowie ramde de auto van de dealer meerdere malen met zijn Mercedes waarna de muzikant terugkeerde naar het hotel waar hij verbleef, alwaar hij rondjes ging rijden in de parkeergarage. Van het nummer 'Always Crashing In The Same Car' werd ook een langere versie opgenomen, waarin Bowie een derde couplet in de stijl van Bob Dylan zong. Deze versie werd nooit officieel uitgebracht.

A6 Be My Wife

Sometimes you get so lonely.
Sometimes you get nowhere.
I've lived all over the world.
I've left every place.

'Be My Wife' was de tweede en tevens laatste single van het album Low. Het was een wat afwijkende track vergeleken met de rest van het album en kende de structuur van een rockliedje. 'Be My Wife' was één van de favoriete liedjes van Bowie zelf en was zodoende ook regelmatig op de setlijsten van de muzikant te vinden in de daaropvolgende jaren. 'Be My Wife' werd ook opgenomen voor het album Stage maar zou pas in 2005 voor het eerst te horen zijn op de geremasterde her-uitgave van het epische album.

A7 A New Career In A New Town

Met het fraaie instrumentale 'A New Career In A New Town' sluit de eerste kant van de plaat af. Met de titel van de track verwees Bowie naar zijn besluit om uit Los Angeles naar Europa te verhuizen om zo een frisse nieuwe start te kunnen maken. Bij de Reality Tour in 2003 werd 'A New Career In A New Town' als intromuziek van de concerten gebruikt. 'A New Career In A New Town' was ook de B-kant van de single 'Sound And Vision' in februari 1977.

Bowie Low b

B1 Warszawa

Sula vie dilejo
Solo vie milejo
Cheli venco deho.
Cheli venco deho.
Malio.
Helibo seyoman.
Cheli venco raero.
Malio, malio.

In april reisden David Bowie en Iggy Pop met de trein van Zurich naar Moskou en kwamen daarbij ook door het land Polen. In Warschau aangekomen moest de trein een paar uur wachten en Bowie maakte van de gelegenheid gebruik om een lokale platenwinkel te bezoeken waar hij een aantal elpees kocht waaronder een langspeelplaat van de Poolse band Śląsk. Terwijl Bowie naar Parijs was in verband met een rechtzaak tegen zijn voormalige manager ging Eno in de Château d’Hérouville studio aan de slag met 'Warszawa'. Nadat Bowie uit Parijs was teruggekomen en de muziek van Eno hoorde schreef hij binnen tien minuten de tekst voor het nummer. Bij de tournee van 1978 was 'Warszawa' de openingstrack. Het nummer was eveneens te horen tijden de Heathen tour in 2002. 'Warszawa' is ook te horen in de films Christiane F. (Wir Kinder Vom Bahnhof Zoo) (1981) en Control (2007).

B2 Art Decade

'Art Decade' was een compositie die de plaat bijna niet had gehaald. De titel van het nummer is een verwijzing naar een straat die Bowie had ontdekt tijdens zijn omzwervingen in Berlijn. De track ademt de sfeer die ook te horen was op het album No Pussyfooting (1973) van Brian Eno. Bij de oorspronkelijke opname van 'Art Decade' werd alleen een piano gebruikt maar Bowie was niet te spreken over het eindresultaat. Nadat Bowie twee dagen afwezig was ging Eno aan de slag met ongebruikte opnames in de Hansa by the Wall Studio en nam daarbij ook de kale opname van 'Art Decade' onder handen. Eno voegde een aantal lagen aan de track toe en liet Bowie horen dat het toch best wel een fraai nummer was. Een latere live-opname van 'Art Decade' verscheen als B-kant van de single 'Breaking Glass'.

B3 Weeping Wall

'Weeping Wall' was het laatste nummer dat werd opgenomen voor het album Low. Voor de duistere ambient compositie liet Bowie zich inspireren door Steve Reich’s 'Music for Mallet Instruments, Voices and Organ' uit 1973 en de eerste noten van het nummer 'Scarborough Fair' van Simon & Garfunkel. Het was ook de enige track die volledig door Bowie alleen werd opgenomen. Bij de tournee van 2002 gebruikte Bowie 'Weeping Wall' als openingsmuziek voor zijn concerten.

B4 Subterraneans

Care-line.
Care-line.
Care-line.
Care-line.
Riding these Shirley, Shirley, Shirley umm.

'Subterraneans' was een track die oorspronkelijk was geschreven voor de soundtrack van The Man Who Fell To Earth. Het nummer 'Subterraneans' was een eerbetoon aan de mensen die in Oost-Berlijn achter waren gebleven nadat het IJzeren Gordijn was opgebouwd. Een sombere en naargeestige wereld met wrakke oude huizen, buren die elkaar bespioneerden, mensen die elkaar niet durfden te vertrouwen en een wereld waarin alle kleuren grauw waren geworden en waar de tijd stil leek te staan. Bowie zou het nummer ook in 1995 spelen bij zijn tournee met de band Nine Inch Nails.