Vijf gametips voor de maand juni

Game: Wildstar
Platform: pc
Ontwikkelaar: Carbine Studios
Uitgever: NCsoft
Releasedatum: 3 juni 2014
Genre: MMORPG

We hebben het al zo vaak gehoord: deze MMO gaat ons World of Warcraft doen vergeten. Tot nu toe is dat geen enkele MMO gelukt, en de vraag is of WildStar een kans maakt. De game is al een tijdje in ontwikkeling en heeft grote ambities voor zichzelf opgelegd. En dat kan ook, want Carbine Studios is opgericht door ex-Blizzard mensen, die ook daadwerkelijk gewerkt hebben aan World of Warcraft. Daarna hebben ze mensen aangetrokken die gewerkt hebben aan RPG's als Fallout, Everquest en andere bekende titels, zoals Diablo II, Metroid Prime en Half Life 2. Een ervaren team dus, dat zou moeten weten hoe een MMO en gameplay in elkaar moet steken.

Waarom gaat dit spel slagen?
Drie woorden: content, loot, uitdaging. Cabine Studios schept erover op. Naast de geijkte warrior zijn er ook andere paden te kiezen, gericht op verkenning of juist de lore van de wereld. Je hoeft dus niet, zoals in bijna elke MMO, te kiezen om puur te gaan vechten. Wil je dat wel, dan is er het telegraph-systeem dat voor interessante gevechten gaat zorgen. Zeker in de 40-man raids, die bizar lang duren. Drie tot vijf uur, met meerdere minibazen, bazen, events en andere uitdagingen, zoals omgevingen die niet meewerken. Van wat we ervan gezien hebben, worden gevechten niet het simpelweg een half uur lang op de aanvalsknop duwen en hopen dat de healer je op tijd opmerkt en de tank aggro houdt. En dan is er loot, heel veel loot. En heb je geen zin in monsters te bevechten, dan is housing een game op zich geworden; een soort tower-defense, maar dan anders. Warplots zijn de PvP-instances van WildStar. Veel te doen dus, en dat is belangrijk.

Waar kan het mis gaan?
Zoals elke MMO staat of valt WildStar ook met drukte. Niets is erger dan dat je verhaal stopt omdat er niemand is die dezelfde dungeon moet doen. Of dat je lange wachttijden hebt voordat dat het geval is. Hoe uitdagend de spelwereld Nexus zelf is als je high-level bent, is ook nog gissen; niemand is nog klaar voor endgame, zoals raids en het rondlopen op de planeet zelf. De makers houden zeker een oogje in het zeil, terwijl ze meer raids en endgame dungeons in elkaar bakken, maar er zijn altijd idioten die binnen een week al zover zijn en zich dus de pleuris kunnen vervelen als de endgame content toch te beperkt is dicht na de launch.