Interview creative producer Riptide en hands-on

Gisteren was te lezen over het Dead Island: Riptide-evenement in Loon op Zand. Vandaag meer over Riptide in een interview  en een hands-on! Anthony Cardahi is de creative producer van Dead Island: Riptide. Hij verzorgde een demonstratie op de Dead Island: Riptide-party.

Kunt u mij iets vertellen over de verhaallijn en over John Morgan, het nieuwe personage?
Het verhaal van Dead Island: Riptide begint waar Dead Island is geëindigd. De survivors zijn opgepikt door het leger en worden opgevangen op een militaire boot. Op deze boot zal wederom een uitbraak plaatsvinden van zombies en de survivors zullen uiteindelijk aanspoelen op het eiland Palanai. Vanaf dit punt zullen ze proberen alles uit de kast te halen om te overleven en hun ultieme ontsnapping te realiseren.

John Morgan is een soldaat die zichzelf meester heeft gemaakt in het ongewapend vechten. Hij zorgt ervoor dat het militaire aspect van de game samenkomt met de rest. Hij vult de groep goed aan. Ik vind het personage zo leuk omdat John Morgan een soort van held is. Op het schip was John een eenvoudige kok met Australische afkomst, maar in gevecht met zombies komt hij goed tot zijn recht.

Zoals in een demo op YouTube te zien valt, is er een level waarin de speler zijn fort moet verdedigen tegen invallende zombies die op het geluid van de waterpomp afkomen. In Riptide gaan geweren een groter deel uitmaken van de game. Zal het geluid van een machinegeweer ook zombies aantrekken, net zoals de pomp? Of is het mogelijk om als een soort ninja alle zombies in stilte te vermoorden?
Geluid is niet het enige wat zombies aantrekt. Zombies zullen je kunnen ruiken. Soms zien ze je al voordat ze besluiten je aan te vallen. Ze vallen je nog niet aan omdat ze bijvoorbeeld bezig zijn met iets van de grond af te eten. In dit geval zou de speler achter de zombie kunnen gaan staan en een flinkte tik uitdelen. Andere keren zal een zombie vijf meter van je verwijderd zijn voordat hij zich plotseling omdraait en naar je toe rent om je aan te vallen. Als we het hebben over geluid met betrekking tot de pomp en het geweer kan ik zeggen dat dit twee verschillende soorten mechanieken zijn, dus het geluid van een geweer zal geen extra aandacht aantrekken.

Waarom is deze game niet beschikbaar voor Wii U?
Er zijn verschillende redenen. Ten eerste bestaat er in Dead Island: Riptide een mogelijkheid om je personage van de eerdere Dead Island-game over te brengen naar RiptideDead Island is niet voor Wii U dus als we deze game op Wii U zouden uitbrengen zou deze feature compleet wegvallen.
Op zakelijk gebied is de reden dat wij nooit Riptide voor Wii U voor de volle prijs kunnen verkopen omdat het simpelweg niet alle features zal krijgen die de andere platforms wel hebben. Dit leek ons oneerlijk voor Wii U-spelers. Ook hebben wij de keuze gemaakt om consequent te blijven in onze platformkeuzes, namelijk PlayStation 3, Xbox 360 en pc.

Als u zelf een zombie was, wiens hersenen zou u dan willen eten?
Wiens hersenen ik zou willen eten? Dat is een interessante vraag… hmm, ja ik denk er even over na. Die vraag brengt een andere vraag naar boven, namelijk: zou ik hersenen willen eten van diegene die ik haat, of juist van iemand waarvan ik houd? Of misschien zou ik wel graag hersenen willen eten van iemand waarvan ik dacht dat ze misschien lekker zouden smaken. Of zou ik juist iemand zijn hersenen willen opeten om te kunnen zeggen: ‘haha, ik eet je hersenen op!’. Ik denk dat ik uiteindelijk zal gaan voor Peter Malinowski, omdat hij zoveel weet! 

Als u één personage van de vijf zou kunnen uitkiezen om daar een aparte game over te maken, wie zou dat zijn en waarom?
Als je mij dit had gevraagd voor Riptide, dan had ik waarschijnlijk Sam B. geantwoord. Veel spelers vonden Sam B. geweldig en daarom zou het logisch zijn om over hem een spel te kiezen. Mensen zouden het cool vinden alleen al omdat Sam B. in de game zit. Echter, nu dat ik weet waar Riptide over gaat en ik John Morgan heb leren kennen, ga ik hem kiezen. Het zal even duren totdat spelers de game hebben uitgespeeld voordat ze zullen begrijpen wat ik nu bedoel.

Hoe werkt het importeren van je personage precies? Wat zal mee geport worden en wat niet? Hoe gaat de moeilijkheidsgraad zich hier op aanpassen? En hoe werkt het precies wanneer ik een coöpgame met een vriend van mij doe die level 60 is, terwijl ik net begin aan mijn eerste personage?
Oké, dus je vriend is level 60. Hij zal bij het importeren van zijn personage zijn level 60 skill tree meenemen. Hij zal niet zijn uitrusting mee krijgen (vanwege de verhaallijn zal duidelijk zijn waarom niet). Jij zal kunnen kiezen uit talent trees die de game je aanbiedt en de skill points kunnen worden ingevuld naar eigen speelstijl: aanvallend, verdedigend of gebalanceerd. Een andere mogelijkheid is om een kostuum te kiezen en je personage op die manier geheel naar eigen wens te vormen.
Met betrekking tot het balanceren van de moeilijkheid komt onze ervaring van de eerdere Dead Island-game goed van pas. Het systeem waar wij voor hebben gekozen heeft veel problemen met Dead Island opgelost. Het bleek zodanig een ‘eureka’-moment te zijn, dat we hebben besloten dit systeem ook te gebruiken in Riptide. Om op het voorbeeld terug te komen van jij en je vriend die samen Riptide in co-op spelen: stel jouw vriend is level 60 en jij bent level dertien. Wanneer jullie samen spelen zal dezelfde zombie er voor je vriend als level zestig uit zien en voor jou level dertien. Dit maakt het voor beide mogelijk om de juiste hoeveelheid aan schade te doen.

 

Is dit de reden waarom er geen split screen mode aanwezig is?
Split screen op hetzelfde platform is niet iets waar wij veel vertrouwen in hadden om deze functie beschikbaar te maken, door verschillende redenen. Ten eerste zal de leesbaarheid van het scherm er sterk op achteruit gaan en ten tweede werd het te moeilijk om dezelfde grafische kwaliteiten te behouden voor elke speler. Ook het feit dat het spel volledig modulair is opgebouwd, direct vanaf solo naar twee, drie, vier spelers. Voor ons was het de beste manier om deze multiplayerbeleving goed te brengen via co-op.

Ik kan zien dat in Riptide water meer aanwezig is, sommige delen van de game staan zelfs blank. Hoe beïnvloedt het element van water deze game?
In Riptide is de storm waarover gesproken werd gebeurd. Daardoor zijn een boel plaatsen onder water komen te staan. Dit maakt het gebruik van de boot heel nuttig. Zombies liggen in het water en ze kunnen gemakkelijk opeens tevoorschijn springen, wat de kans op overleven een stuk moeilijker maakt. Tegelijkertijd is er in het water ook betere buit te halen, dus in het water zal gevaar en beloning in balans zijn.

Door alles wat ik had gelezen over de game, door de demo op het event en het interview met Cardahi was ik zeer benieuwd geworden naar Dead Island: Riptide. Gelukkig had ik op het Dead Island: Riptide event in Loon op Zand de gelegenheid om de game uit te proberen

Als eerste verscheen een keuzemenu en moest er een personage gekozen worden. Ik kon kiezen uit Logan, Purna, Sam B, Xian Mei en John Morgan. De game start met een scene waaruit blijkt dat de speler is aangespoeld op een eiland. De speler moet hierna doorlopen naar een gebouwtje met een binnenplaats. De eerste actie begint wanneer nog niet besmette NPC’s worden aangevallen door zombies en ik deze als speler moet verdedigen. Als een echte pro ging ik gewoon random op alle knopjes drukken om te kijken wat het deed. Het schoppen vond ik persoonlijk het leukste. Als de speler rennend op een zombie afkomt en dan de schop-knop indrukt vliegt die zombie meters ver weg.

Met het alarmpistool moest ik een brug opblazen om inkomende rennende zombies naar de volgende dimensie te helpen, daarnaast heb ik in het gebouw met de binnenplaats gebarricadeerd om zombies buiten de deur te houden. Het viel mij op dat de game niet echt eng is. In het zombie-genre moet ik toch altijd denken aan van die schrikmomenten maar eigenlijk is dit gewoon een ‘zombie beat-em-up’, wat zeer vermakelijk kan zijn. In Dead Island: Riptide is de autosave niet vervangen door een handmatige save-optie. Het menu is overzichtelijk en ook de talentenboom is duidelijk weergegeven.  Meer informatie over de talentenboom is hier te vinden. 

Op het eerste gezicht is het een mooie game. Helaas vrees ik voor eentonigheid en zonder een pakkende verhaallijn en mooie features zal dit misschien na een uurtje spelen al gaan vervelen. We wachten af wat je voor ons in petto hebt, Deepsilver!

Dead Island: Riptide zal 26 april 2013 verschijnen voor Xbox 360, PlayStation 3 en pc.