Crew Wishlist 2012 - 3: BioShock Infinite

Met de eerste trailer van BioShock Infinite is meteen duidelijk dat ontwikkelaar Irrational Games het ditmaal hoger op zoekt. We zien een transitie van het bekende Rapture naar het meer zweverige Columbia maar al snel blijkt dat de game er niet luchtiger op geworden is. We kunnen dan ook concluderen dat we met dit derde deel in de BioShock-reeks niks anders kunnen dan neerkijken op de vorige delen en genieten van het uitzicht. Want in BioShock Infinite zit de sfeer er weer goed in.

Bioshock Wishlist header

En sfeer is altijd bepalend geweest in de BioShock-franchise en ook in de eerste trailers zien we een stad volop in detail en volledig in concept. Columbia is een stad met haar eigen rituelen, haar eigen moraal en moreel en haar eigen cultuur. Maar hoge bomen vangen veel wind, en ook in de imposante vliegende stad gaat het fout. Het eenzijdig politiek georiënteerde slagschip wordt al snel verketterd door de Amerikaanse regering omdat ze grof geweld hebben gebruikt op burgers tijdens de Boxer Rebellion. De stad wordt ontdaan van haar positie en verdwijnt al gauw uit het zicht van het vaste land.

Bioshock Wishlist ss1

De stad, nu afgedankt tot een een mythisch fenomeen en verscheurd door haar eigen burgeroorlog, vertelt het verhaal van Elizabeth. Een meisje met, zo blijkt al gauw, speciale gaven. Het is aan jou, Booker DeWitt, om in opdracht van een niet nader benoembare partij Elizabeth te bevrijden van haar 12 jarige gevangenschap op Columbia. Dit gaat uiteraard niet zonder slag of stoot aangezien de twee fracties binnen de woedende burgeroorlog Elizabeth willen misbruiken om de oorlog naar hun hand te zetten.

Naast deze menselijke tegenstand blijkt Elizabeth ook nog eens een persoonlijke wacht te hebben in de vorm van ‘Songbird', een gigantische mechanische vogel. Deze vogel, geprogrammeerd om verraad en vertrouwen te voelen, heeft de laatste 12 jaar voor Elizabeth's veiligheid gezorgd en zal kosten wat het kost proberen om haar uit de klauwen van Booker DeWitt te houden. Laad je shotgun maar alvast door want het is weer knallen geblazen.

Bioshock Wishlist ss3

En ook daar lijkt het helemaal goed te komen met BioShock Infinite. Ontwikkelaar Irrational Games heeft ons beloofd dat we een semi-open wereld voor onze kiezen krijgen waarin we op meerdere manieren onze gevechten en puzzels kunnen overkomen. We kunnen gebruik maken van rauwe vuurkracht, we kunnen slim spelen met onze eigen krachten (verkregen via Vigors en Nostrums, welke het equivalent zijn van Rapture's Plasmids en Tonics) of we kunnen Elizabeth's gaven gebruiken om objecten uit verschillende tijdsdimensies te halen. Daarnaast hebben de trailers ook al vrijgegeven dat we gebruik kunnen maken van de vele monorails die door Columbia hangen, genaamd The Skyline, om zodoende de actie nog een stuk dynamischer te maken dan we al gewend waren. All aboard!

Bioshock Wishlist ss4

BioShock Infinite belooft dus machtiger en groter uit te pakken dan zijn voorgaande delen. Tel daar het nu al integrerende verhaal bij op en je weet zeker dat je een potentiële topper te pakken hebt. Denk dus alvast goed na over je strategie, want in de stad van Columbia is degene die wind zaait ook degene die storm zal oogsten. En in deze vliegende stad is dat wellicht het laatste waar je op zit te wachten.