Indie-Update #1

Aah, de Indie-scene: het laatste baken van hoop in de grijze smurrie die onze gameindustrie heet. Omdat huilen en tieren uiteraard niet werkt is het tijd om dit ondergeschoven kindje eens in een minder pretentieus daglicht te zetten. Met gepaste trots presenteer ik jullie de eerste FOK!games Indie-Update!

Indie Update 1 fix

F!G Indie-Update?
De FOK!games Indie-Update is je noodzakelijke dosis Indie-injectie. In een terugkerende special krijg je het nieuwste van het nieuwste voorgeschoteld met betrekking tot alles Indie. Denk hierbij aan nieuws, reviews en artikelen maar ook aan ongezouten meningen vanuit de vrijgevochten game-tak middels columns en interviews. Daarnaast zorgen wij ook voor letterlijk gameplezier want naast geschreven tekst zit er bij elke Indie-Update een aantal freebies in de vorm van gratis speelbare games! Elke Indie-Update doen we een kleine greep uit de meest interessante ontwikkelingen. Deze week in de Indie-Update: 

Indie Update 1

Sommige van jullie zullen al op de hoogte zijn van deze film, voor anderen is het wellicht een uitgekeken mogelijkheid om een kleine blik achter de computerschermen te nemen: Indie Game: The Movie. IG:TM vertelt het verhaal van de creatieve geesten achter onder andere Super Meat Boy, FEZ en Braid. Deze mannen vertellen over hun passie, hun onzekerheden en hun motivatie om datgene te doen wat ze doen: games maken. 

De film laat goed zien hoeveel bloed, zweet en tranen het kost om hart voor je werk te hebben en juist datgene te doen waar je in gelooft. Uiteraard is het geen The Dark Knight Rises, maar voor nog geen tien dollar bega je allesbehalve een miskoop! Een absolute kijktip in deze tijden waarin het toch te warm is om te gamen. Koop de film op indiegamethemovie.com

Indie Update 1

Polytron liet eerder deze week weten dat ze het besluit hebben genomen om de game FEZ niet meer te patchen voor Xbox Live Arcade. De reden voor deze beslissing was de, volgens de ontwikkelaar, absurde prijs die Microsoft hanteert voor het uitbrengen van een patch. Een XBLA-patch kost gemiddeld $35.000, iets wat de kleinschalige developer te veel van het goede vond.

Nu blijft dit nieuwsbericht natuurlijk een tweesnijdend zwaard: Microsoft hanteert dit beleid om er zorg voor te dragen dat de technische kwaliteit van hun aangeboden XBLA-games gewaarborgd blijft en Polytron wist dit van tevoren. Aan de andere kant zorgt een dergelijk beleid ervoor dat alleen de allergrootste bedrijven zich een patch kunnen veroorloven, iets wat neigt naar ongelijke concurrentie. Gelukkig heeft Microsoft laten weten dat ze Polytron (en investeerder Trapdoor) willen helpen door er voor te zorgen dat het vermoedelijke geldbedrag niet de bottleneck zou zijn. Helaas blijft Polytron bij haar eerste besluit en daarmee valt een klein gedeelte van de FEZ-spelers (minder dan een procent) buiten de bugvrije boot.

Nu zal het torenhoge patchbedrag absoluut een reden zijn geweest voor Polytron om te besluiten om niet door te gaan met de patch, maar wellicht dat er meer achter schuilt... In een redelijk oud interview met Gamasutra doet Phillipe Poisson (Phil Fish) uit de doeken wat voor een ‘lijdensweg’ het ontwikkelen van FEZ is geweest. Hij vertelt daarin over de hoge pieken en de diepe dalen waar hij doorheen heeft moeten klimmen. Het artikel staat in een rechte lijn met de eerdergenoemde Indie Game: The Movie, en is daardoor zeker interessant om te lezen. Je kunt het volledige interview lezen op Gamasutra.

Indie Update 1

En we blijven even in het IG:TM-straatje met een artikel over het ontwerpproces van de cult-klassieker Super Meat Boy. Ditmaal geen emotioneel ‘gezever’ over de ups en downs van het gamedesignleven, maar schetsen, concept-art en inside scoop over de absurd lastige retro-platformer. Wist je dat Super Meat Boy eigenlijk The Meat Ninja heette? En dat dat een van de redenen is dat de ninja uit N+ een speelbaar personage is in de game zelf? Meer scoops, leuke feitjes en een interessant stuk interview vind je op Gamasutra.

Indie Update 1

Vers van de pers-nieuws: de Dutch Game Garden brengt dit jaar INDIGO 2012 in samenwerking met het Nederlands Film Festival. INDIGO is een tweedaags evenement waarbij één dag gereserveerd is voor developers, investeerders, uitgevers en pers en waarbij de andere dag in teken staat van games, games en games. Voor een reportage van INDIGO 2011 kun je hieronder terecht. Voor INDIGO 2012 ben je welkom op zaterdag 29 september 2012. Voor meer informatie over INDIGO 2012 kun je terecht op de site van de DGG.

Surf snel verder naar pagina twee waar we een overzicht van de freebies van deze week hebben!