Alles over Ensemble Studios en haar games

Age of Mythology
In 2002 kwam Ensemble Studios met een nieuw deel in de serie. Ditmaal was het niet een direct vervolg op Age of Empires maar meer een spin-off. Age of Mythology concentreerde zich meer op de mythen en sagen van de Noren, Grieken en Egyptenaren, wat tot onvrede bij veel fans leidde omdat die een meer realistischere game hadden gewild. Toch bracht Age of Mythology een hoop vernieuwingen en verbeteringen ten opzichte van de vorige games in de serie.

De game bevatte drie verschillende beschavingen, namelijk de Grieken, de Noren en de Egyptenaren. Elke beschaving had zijn eigen voor- en nadelen. Zo waren de Griekse units duur maar zeer sterk terwijl die van de Egyptenaren juist zeer goedkoop waren maar ook zeer zwak. Bij het kiezen van één van deze beschavingen kon gekozen worden uit één van de drie “major gods”. Bij de Grieken waren dit Hades, Zeus en Poseidon, bij de Noren waren dit Thor, Odin en Loki, en voor de Egyptenaren waren dit Ra, Isis en Set. Elke god had natuurlijk ook weer zijn eigen voor en nadelen. De drie Griekse goden hadden allemaal hun eigen voordelen voor één van de drie unit klassen (archers, cavalry en infantry), Set had de mogelijkheid om loslopende beesten te gebruiken in zijn eigen leger en Thor kon in plaats van villagers dwergen maken die veel sneller goud konden minen. Daarnaast had elke god een zogenaamde “godpower”. Dit was een event dat met één druk op de knop getriggerd kon worden. Zeus had bijvoorbeeld een bliksemschicht waarmee je één unit van de tegenstanders kon uitschakelen, Ra had het wonder van de regen waarmee zijn voedsel sneller groeide en Thor had een goudmijn met extra veel goud die hij kon oproepen.



<\/center>
De grootste toevoeging van Age of Mythology was de mogelijkheid tot het ontwikkelen van de hele beschaving naar nieuwe ages. Op dat moment kon gekozen worden uit één van de twee minor gods. Elke minor god had weer verschillende voordelen, units en godpowers. Dit systeem zorgde ervoor dat de hele game een stuk afwisselender was en er veel meer verschillende strategieën bestonden. Daarnaast hadden de makers gekozen om niet alleen historisch accurate units in de game te stoppen. Elke minor god had zijn eigen speciale Mythische unit. Centaurs, Anubites, Valkyries, Cyclopen, Trollen en zelfs de machtige Nidhogg konden met één druk op de knop worden opgeroepen. Deze waren duur maar ook zeer sterk, en een goede combinatie van normale units en deze mythische figuren kon zeer sterk zijn. De grondstoffen waren ook deels veranderd. Steen was niet meer beschikbaar en daarvoor in de plaats kwam “favor”. Grieken konden dit verkrijgen door villagers te laten bidden bij een tempel, de Egyptenaren kregen dit door het bouwen van monumenten en de Noren verdienden meer favor naarmate ze meer vochten.

<\/center>
Natuurlijk bevatte de game weer een campagne. Ditmaal mocht je de avonturen van Arkantos, een Griekse held, beleven die door Griekenland, Eypte en het Noorden moest reizen op zoek naar steun van zijn god Poseidon. De campagne was niet erg lang maar had wel een goed verhaal. Ook de skirmish was weer aanwezig maar het belangrijkste voor Age of Mythology was de Online multiplayer. Door de grote verscheidenheid van units, goden en tactieken werd deze ook veel gespeeld. Er werden online rankings bijgehouden en het was mogelijk om je eigen gespeelde games op te nemen en deze online te zetten om je tactieken met andere mensen te delen.

Age of Mythology werd wederom goed ontvangen door de pers en staat op een mooie 89% op Metacritic. Ook was de game een succes in de winkels. Vier maanden na de release waren er al meer dan één miljoen exemplaren verkocht.

Age of Mythology: The Titans
Net als bij zijn voorganger kon een uitbreiding op Age of Mythology niet achter blijven. Deze zou Age of Mythology: The Titans gaan heten en verscheen in 2003 in de winkels.

Met deze uitbreiding werd er een nieuwe beschaving toegevoegd, namelijk de Atlanteanen. Met deze toevoeging kwamen er drie nieuwe major gods beschikbaar en 12 nieuwe minor gods die natuurlijk allemaal hun eigen godpowers, mythische figuren en technologiën hadden. Deze drie mayor gods, Kronos, Gaia en Oranos, waren allemaal titanen uit de Griekse mythologie, wat de naam voor de uitbreiding verklaart. De Atlanteanen hadden over het algemeen dure maar sterke units. Voordeel was ook dat hun villagers sneller grondstoffen konden verkrijgen. Een grote toevoeging voor alle beschavingen was de portal die aan het einde van de game gebouwd kon worden. Deze kostte ontzettend veel grondstoffen en het duurde ontzettend lang om hem te bouwen, maar als deze gebouwd was, dan stond een grote Titan-unit uit deze portal op om alles om zich heen kapot te maken. Deze unit had een grote hoeveelheid hitpoints en attack en was de schrik van elke speler.



<\/center>
Wederom waren reviewers blij met deze nieuwste game van Ensemble Studio’s. De uitbreiding ontving gemiddeld een cijfer 84%. Verkoopcijfers zijn helaas niet bekend.

Na dit uitstapje in de mythologische sfeer was het weer tijd voor een échte Age of Empires-game. Ditmaal zou het buskruit uitgevonden worden en Amerika ontdekt worden in Age of Empire III.