FOK! blikt terug: Command & Conquer

<\/center>

Tiberian Sun is veruit de meest gehypte Command & Conquer-game. Na het grote succes van C&C en Red Alert zou deze opvolger (in de Tiberium-reeks) de beste tot nog toe worden. Helaas is dat niet het geval gebleken.

Tiberium
De game speelt zich af in de toekomst. Tiberium heeft de planeet Aarde zowat overgenomen en de strijd tussen de GDI en de NOD is nog niet over. Kane is lang van het podium verdwenen geweest, maar duikt in dit deel toch weer op. Toch heeft Kane de Brotherhood of Nod niet geheel onder controle, want de groepering is helemaal versplinterd. Bij het zien van zijn komst worden zowel de GDI als de overgebleven NOD-aanhangers verbaasd.

Ken je die neergestorte ruimtescheepjes nog die je af en toe tegen kwam in Command & Conquer? Die spelen een kleine rol in wat er nu aan de hand is. Het ziet er naar uit dat Tiberium van een buitenaards ras afkomstig is. Kane wil dit spul gebruiken om er een superleger mee te maken, omdat mensen muteren na veelvoudig contact met Tiberium.

<\/center>

Wereldwijd
Tiberian Sun neemt je de hele wereld over. Je vecht dus onder meer in Europa, Afrika en de Verenigde Staten. Aan de opzet is vrij weinig veranderd. Je verzamelt nog steeds één resource, moet nog steeds silo\\\'s bouwen en nog steeds werken tank rushes als een speer. Variatie in je leger? Niet nodig, bouw gewoon twintig Titans en je weet zeker dat je wint.

De kwaliteit van de tussenfilmpjes zijn in Tiberian Sun wel een enorme sprong voorwaarts gegaan. Professionele decors en acteurs (James Earl Jones) zien we dit keer, alleen spreken ze je helaas niet meer toe. Dit doet toch wel een beetje af aan het gevoel dat jij de generaal bent. De soundtrack van dit spel is helaas ook van mindere kwaliteit dan de vorige twee delen.

De engine van Tiberian Sun geeft een bepaalde sfeer. Alle gebouwen geven licht af, Tiberium ziet er opvallend uit, zelfs de tijd van de dag weergeeft een hele andere indruk van elke map. Je kunt dus ook in het pikkie donker spelen. Met name in skirmish of multiplayer games kun je de sfeer helemaal zelf instellen, hoewel dat nu uiteraard weinig voor zal stellen. Voor zijn tijd was het echter tof bedacht. Overigens werden we ook lekker gemaakt met verhalen over bossen die in de fik konden worden gezet. Deze vlammen verspreidden zich dan en zouden in theorie de vijandelijke basis kunnen bereiken om er chaos te kweken. Fikkie steken met een krant in het water is nog linker dan deze wilde verhalen die er mede voor zorgden dat Tiberian Sun te overhyped raakte. En dan heb ik de roddels rond de explosieve Tiberium nog niet eens genoemd.

<\/center>

Een kleine tegenvaller zijn de eenheden en dan met name de Mammoth II. In de FMV\\\'s ziet dit ding er groots en onverslaanbaar uit, een enorm traag monster van metaal en wapens. Maar in het spel zelf ziet de Mammoth II er uit als een Dinkey Toy en stelt vrij weinig voor. De NOD heeft de beschikking over een artillerie-tank, die, in groepjes van vijf al gauw een ondoordringbare verdediging of aanval kan vormen. De balans is dus niet helemaal aanwezig. Verder bestaan de eenheden vooral uit uber sci-fi troepen die je eigenlijk al bent tegengekomen in zowat elke film die zich afspeelt in de toekomst. Toch zijn niet alle eenheden een tikje inspiratieloos, want voertuigen als de Hoover MRLS kunnen zich overal op de map begeven. De NOD beschikt zelfs over tanks die zich onder de grond kunnen verplaatsen. Westwood had ook een begin gemaakt met hun systeem dat eenheden een rang stijgen als ze ervaring opdoen. In Tiberian Sun is dit nog heel pril uitgewerkt, maar in opvolgers zoals Red Alert 2 en Generals zie je dit systeem duidelijk en verbeterd terug.

Maakt dat Tiberian Sun een slechte game? Allesbehalve dat. Voor een game in de Command & Conquer-reeks heeft het achteraf aan de juiste verwachtingen voldaan, daar die verwachtingen door de enorme hype te hoog waren. Als je er nu op terug kijkt is de kwaliteit gelijk aan elke game in de reeks; niets bijzonders, maar het speelt lekker weg.

<\/center>

Firestorm
Tiberian Sun kent één expansie met de naam Firestorm. Het verhaal wordt voortgezet op een manier die niemand zag aankomen. De GDI en de NOD gaan namelijk samenwerken. Een supercomputer met de naam CABAL is gefuseerd met Kane en probeert eigenhandig de wereld te domineren. Alleen door samen te werken kunnen beide partijen overwinnen.

<\/center>

Firestorm biedt als expansie meer dan de expansies die zijn gemaakt voor Command & Conquer en Red Alert. Naast tig nieuwe missies zijn er ook nieuwe cut-scenes, eenheden, maps, liedjes en noem maar op. Firestorm biedt genoeg voer voor de hongerige Tiberun Sun-fan.