CD: Tricky - Knowle West Boy

Tricky is terug bij zijn roots, terug bij zijn dromen, terug in zijn thuisland, terug bij een label waar hij het wel ziet zitten en niet onbelangrijk, terug in de platenbakken! Het heeft namelijk vijf jaar geduurd voordat deze recalcitrante rapper/zanger met nieuw materiaal op de proppen kwam. Domino was het label waar hij naar op zoek was om een echt Engels Tricky-album te schrijven. Niet alleen het Engelse aspect moest aanwezig zijn op zijn album, ook zijn roots, zijn verhalen uit het Bristolse Knowle West moesten verteld worden.

Knowle West Boy is dan ook een behoorlijk autobiografisch kunstwerk waarin Adrian Thaws aka Tricky zijn vroegere escapades blootlegt. Zo vertelt 'School Gates' over het feit dat hij zijn zestienjarige vriendinnetje zwanger maakte in zijn tienerjaren (en nee, dat was toen nog niet Martina Topley Bird). Het opgefokte testosteronnummer 'Council Estate' gaat over opgroeien in een arme wijk zoals Knowle West. Hierin wil hij iedereen meegeven dat hij van zichzelf al een "superstar" is, maar dat je het wel moet laten gebeuren. Met deze track waan je je ook weer even in de intense sfeer van Maxinqauye, de uptempo beats, zijn rauwe scherpe vocalen en een vette bassbeat brengen je meer dan tien jaar terug in de tijd. Ook 'C'mon baby' en 'Coalition' maken van hetzelfde laken een pak. Onstuimige soundscapes waarin interessante electronica wordt bijgestaan door de spittende en soms politieke lyrics van Tricky.

Het feit dat Tricky zijn teksten en muziek vaak vanuit een vrouwelijk standpunt interpreteert resulteert ook ditmaal in een aantal vrouwelijke samenwerkingen. Tricky kan naar eigen zeggen niet zingen (en daar kan hij wel eens gelijk in hebben), dus maakt hij graag gebruik van vrouwelijke vocalen om zijn ideeën naar buiten te brengen. Daarbij komt dan nog het grote voordeel dat hij nogal gek is op vrouwen. Zijn ex-vriendin Lubna leent haar vocalen op het schroeiende 'Past Mistake' en 'School Gates. De track 'Veronika' behoort eigenlijk toe aan een Italiaanse Veronika en Alex Mills laat haar sexy stem gelden op 'Puppy Toy'.

Toch zijn vele nummers transformaties van Tricky die iemand anders 'nadoet'. Als artiest zag hij zijn kans schoon om op één nummer The Specials te zijn en op een ander Tom Waits of Howlin' Wolf. Knowle West Boy is dan ook een gevarieerd worden waarop verscheidene stijlen de revue passeren, van blues, rock, hiphop en reggae tot soul. Toch heeft de plaat een zeer coherent karakter, de sfeer blijft duister en grijs en ook tekstueel is het geen lichtvoetige plaat. Zelfs de cover 'Slow' van Kylie heeft een kartelig randje en klinkt in cross-over vorm een stuk venijniger.

Met Knowle West Boy is Tricky weer terug bij zijn basis, niet alleen geografisch maar ook artistiek. Het gruwelijk hoge van Maxinquaye wordt niet overtroffen maar dit nieuwe album kan zeker wedijveren met enkele tracks van zijn doorbraak.

Label: Domino Datum: Juli 2008 Waardering: