Horizon Zero Dawn

2. Gameplay, Open Wereld, Opslaan en Doodgaan


Gameplay
Je bent behoorlijk vrij in je bewegingen. Je kan rennen, sluipen, rollen, springen en zwemmen. Je kan ook snel en zelfs sneaky zwemmen om iemand te verrassen. Je kan alleen met je hoofd onder water zwemmen en niet duiken naar de bodem. Bij het rennen is er geen uithoudingsmeter, dus je kan de hele kaart doorrennen als je daar zin in hebt. Als je aan het rennen bent en op sluipen drukt, dan glij je het laatste stuk. Je glijdt lekker ver door en daar kun je goed tactisch gebruik van maken. Zo kom je namelijk snel van bosje naar bosje om ongezien te blijven. Er is ook een ‘snel reizen’-systeem (fast travel) dat gaat van kampvuur naar kampvuur of vanuit het veld naar een stad. Dit kost je een fast travel-pack. Je kan deze zelf craften, kopen en vinden. Later in de game kun je iets kopen waarmee je onbeperkt kan rondreizen. Snel reizen kan ook midden in een gevecht, dus zorg ervoor dat je genoeg packs hebt.

HZD - Altijd gratis Fast Travel

Je gezondheid wordt linksboven weergegeven en de balk eronder is de inhoud van je medicijn-tasje. Dit vul je met planten die je onderweg plukt. Wanneer je wilt kun je jouw gezondheid aanvullen met je tasje. Dit is een superhandige innovatie. Je eerste blok van je gezondheidsbalk vult steeds vanzelf aan. Je hebt later ook de beschikking over gezondheidsdrankjes, maar die zijn een stuk duurder in gebruik. Er is ontzettend veel te zien, te ontdekken en te verzamelen. Je komt ook kapotte robots tegen waar je onderdelen vanaf kunt plukken. Ik ben in games een vreselijke verzamelaar en pak alles mee wat ik tegenkom. Als je veel verzamelt dan heb je ook sneller de spullen om je tassen groter te maken. De valuta zijn metaalscherven genaamd shards en deze kun je ook overal tegenkomen. Het doen van zijmissies en praten met npc’s is noodzakelijk om zaken vrij te spelen en te ontdekken. Dat is ook een reden dat doorvragen in gesprekken altijd verstandig is.

Open wereld
Horizon Zero Dawn heeft een open wereld en je kan dus gaan en staan waar je wilt. Bij veruit de meeste missies zijn er meerdere oplossingen en tactieken mogelijk om deze tot een goed einde te brengen. Soms leent een quest zich daar niet voor en is een meer lineaire opbouw gewenst. Dan wordt je geconfronteerd met smalle gangen die steeds uitkomen in een groot gebied. Hier kun je weer doen wat je wilt en dan weer door een smalle doorgang. Ook kwam ik meerdere routes tegen die uiteindelijke gewoon op dezelfde plek uitkomen. Dit is een leuke manier om een open wereld toch soms lineair te maken.

In galop
Je kan bepaalde robots hacken en dan doen ze even niets. Dit geeft je de mogelijkheid ze uit te schakelen. Sommige machines kun je na ze te hacken ook berijden als een paard. Mocht je te voet verder willen gaan, dan kan je ze later weer roepen door te fluiten. Rondrennen met een rijdier gaat sneller en is veiliger. Jouw robot kan namelijk gewoon vechten met jou op zijn rug. Anderzijds is lopen verstandiger, want dan mis je minder van de wereld. Het berijden van een robot gaat helaas niet met allemaal. Er zijn ook vliegende machines en ik zie deze graag in deel twee mij de wereld rondtorsen.

Opslaan en doodgaan
Het spel opslaan kan alleen bij een kampvuur. Let wel even op: veel kampvuren zijn niet op een veilige plek en het feit dat je naast een kampvuur staat betekent niet dat niemand je kan aanvallen. In een gesprek met een NPC ben je wel veilig voor robot-geweld en boze bandieten, maar zodra je bent uitgesproken mag je weer op je hoede zijn. Als je dood gaat dan begint de game meteen bij het laatste punt waar er opgeslagen is. Dit kan zijn bij een kampvuur of ergens anders, want Horizon Zero Dawn slaat automatisch op bij belangrijke punten. Bij je dood ben je al jouw voortgang kwijt. Andere menu-instellingen worden wel onthouden, maar toegekende vaardigheden (skillpoints) niet. 

Quests
Je kunt elke quest starten die je wilt. Er wordt geen waarschuwing afgegeven als je eigenlijk een te hoog of nogal laag level hebt. Ik was dus in het begin een quest aan het doen en het ging vreselijk moeizaam. Toen bleek ik een aantal levels te laag te zijn. Doorgaans zijn er twee hoofdquests die je kunt doen. Het volgen van meerdere verhaallijnen tegelijk maakt het ook weer afwisselender. Ik weet zeker dat dit is gedaan om mensen die door de game willen haasten toch meer mee te geven van het verhaal. Naast de hoofdquests zijn er natuurlijk een heleboel zijmissies die je kunt doen. Telkens als je een wapen hebt aangeschaft opent er bijvoorbeeld een tutorial-quest voor dat specifieke wapen. Deze hoef je absoluut niet te doen, maar ze leveren wel een leuke hoeveelheid xp op. Horizon Zero Dawn begint met een tutorial, maar eigenlijk duurt deze tot je het complete begingebied hebt doorlopen. Na ongeveer drie uur als je alles hebt gedaan wat er te doen valt begint de “Proving”. (Tip: Koop voordat deze begint een goed wapen en degelijke outfit. Je hebt het nodig.) De zijmissies zijn vaak speurtochten, waarbij je je Focus gebruikt om sporen te volgen en uit te zoieken wat er is gebeurd. Je bent dan een detective zoals Batman: onderzoek de feiten en schakel alles en iedereen uit die je scheef aankijkt.

HZD - In de jungle