Disney Infinity 3.0
In de oorlog tussen alle 'toys-to-life'-games heeft Disney een grote troef: de overbekende figuurtjes uit haar tekenfilms. In Disney Infinity 3.0 zien we daar een van de meest bekende franchises aller tijden bij komen: Star Wars. Daarnaast komen er meer Marvel-figuren uit de laatste Avenger-film en de gepersonificeerde gevoelens uit Binnenstebuiten, ook wel bekend als Inside Out. Voor de verzamelaar is er weer genoeg pijn in de portemonnee te voelen met al deze toevoegingen, en er gaan alleen maar meer figuren uitkomen. Gelukkig blijft Disney zorgen dat alle gekochte poppetjes van vorige Disney Infinity-games blijven werken in Disney Infinity 3.0. Sterker nog, ook de NFC-lezer, de zogenaamde Disney Infinity-basis, heb je niet nodig als je al een basis uit een eerdere versie hebt.
Ik ben nog maagd als het gaat om Disney Infinity, dus een starterspakket is zeker handig om te kunnen beginnen aan een nieuw Star Wars-avontuur. In het starterspakket zitten het spel, een basis, een playset en twee figuren. De basis sluit je aan met USB op je console. Persoonlijk vind ik het jammer dat de meer iconische figuren niet in de doos zitten. Anakin Skywalker, prima, maar natuurlijk wil ik Yoda, Darth Vader en Chewbacca. Helaas, er zit een voor mij onbekende Ahsoka Tano bij, die bij nazoeken uit de tekenfilmserie komt. Soit, dat wordt Yoda en Darth Vader er los bij kopen.
Als je wilt spelen dan zet je er een playset op, de game herkent deze en vraagt of je wilt spelen of dat je verder wilt gaan met wat je ook voor de rest in de game aan het doen was. Ik wil eerst eens zien hoe de gameplay is voordat ik zelf aan het ontwerpen van levels ga, dus kom maar op met die Force. Ontwikkelaar Ninja Theory heeft meegeholpen om het vechtsysteem te verdiepen. Dit keer zijn combo's toegevoegd aan het arsenaal. Verwacht geen enorme variatie zoals in andere games, het gaat hier puur om button-bashen en met een juiste timing eindigen met de Force-knop. Of dashen en op de aanvalsknop rammen, zodat je met lichtzwaarden om je heen slaat terwijl je snel vooruit rent.
De meer spectaculaire combo's zijn te doen in de lucht. Je kunt vijanden omhoogslaan, erachteraan springen, een flink pak rammel geven en bijvoorbeeld eindigen door ze op de grond te slaan. Of je gebruikt een Force-pull als ze bijna op de grond zijn en gaat nog een keer in de herhaling. Het leuke is dat oudere figuren uit Disney Infinity 1.0 en Disney Infinity 2.0 deze combo's ook krijgen, maar dan natuurlijk wel op hun eigen terrein, Mickey Mouse heeft geen Force, maar blaast op een tuba om iemand de lucht in te krijgen.
Het avontuur in de starters-playset van Disney Infinity 3.0 is vrij kort. Een paar uur later ben ik er al klaar mee, letterlijk en figuurlijk. Het is duidelijk een showcase van wat kan zijn, alleen is het allemaal vrij simpel opgezet. Het gevechtssysteem is al niet al te diepgaand, maar dat is ook niet nodig. Het voelt wel lekker om met de Force en lichtzwaarden te spelen, maar de levels zelf zijn kinderlijk eenvoudig. Dat laatste is gezien de doelgroep echter niet heel vreemd. Het hoofdverhaal leidt je naar een paar planeten, waar er naast de hoofdmissies ook optionele opdrachten te vinden zijn. Veel verder dan "zoek dit of vecht tegen dat" gaat het niet. De missies in de lucht voelen lomp aan als je in je ruimteschip los mag gaan op de vele Tie Fighters.
Grafisch stelt het niet veel voor, daar mag bij een volgende Disney Infinity echt aandacht aan worden besteed. Het ziet er soms wel erg PlayStation 2 uit, ook op een Wii U en dat is gewoon jammer, zeker omdat de figuurtjes van plastic wel tot in detail zijn verzorgd. Wat een raardere keuze is, is dat oude playsets niet speelbaar zijn. Ik dacht handig wat goedkope playsets van oudere Disney Infinity-games op de kop te tikken, maar een simpele zoekactie liet al lezen dat ik dat geld beter in mijn zak kan houden als ik de bijbehorende avonturen wil spelen. Wel zijn ze nog nuttig in de Toy Box van Disney Infinity 3.0, mocht je levels willen bouwen met de objecten en textures die je erbij krijgt.