Evenement: Red Bull Soundclash the Series: GBTTZ vs. De Jeugd

Ken je de scène uit de film Scott Pilgrim vs. The World waarin Scott Pilgrim met zijn band moet battelen tegen een andere band? Dit muzikale schouwspel kun je nu zelf bewonderen in Nederland. Het van oorsprong Nederlands concept bleek internationaal al een succes met onder andere The Ting Tings en Snoop Dogg. Na de Belgische soundclash tussen Triggerfinger en De Jeugd van Tegenwoordig komt er eindelijk een groots opgezette Nederlandse versie in samenwerking met Red Bull.

In Red Bull Soundclash the Series nemen elke keer twee Nederlandse bands het tegen elkaar op. Voor editie 1 in de Amsterdamse Heineken Music Hall kregen de hiphoppers van De Jeugd van Tegenwoordig de kans om enigszins revanche te nemen op Triggerfinger. Het rockgedeelte kwam ditmaal niet van de Belgen, maar van frisse rockhonden Go Back To The Zoo. Onder leiding van master of ceremony Dennis Weening probeerden beide bands meer punten te halen dan de ander in vier rondes. Het publiek bepaalt door middel van een decibelmeter de winnaar van elke ronde.

RONDE 1: DE COVER

In de eerste ronde werd er gespeeld om één punt. Hierin moesten beide bands het nummer 'We Are Going To Ibiza' van de Vengaboys coveren op hun eigen manier. GBTTZ bracht een heerlijke cover van de ninetieshit met eigen rockinvloeden, maar De Jeugd faalde daarin flink. Hun cover was te rustig en moest gedragen worden door Vieze Fur, wat helaas niet gebeurde. Veel gemiste noten, weinig show en totaal niet De Jeugd zoals we ze kennen. GBTTZ wint deze ronde verdiend met ruim 20 decibel verschil.

RONDE 2: THE TAKE OVER

In ronde twee dagen de bands elkaar uit door elkaars bekende hits over te nemen in eigen muziekstijl. De ene band begint hun nummer en de ander maakt het af op hun eigen manier. De Jeugd koos voor Sterrenstof en Shenkie, welke GBTTZ op een slimme manier coverden. Rustig beginnend, maar met een snelle opbouw tot een grote rockclimax.

Aan WiWa, Faberyayo en Vieze Fur de taak om Smoking On The Balcony en Beam Me Up te coveren. Dit doen ze al beter dan in ronde 1, aangezien ze meer in hun straatje blijven. De tekst enigszins aangepast bij hun eigen stijl, maar nog steeds wisten ze niet het meerendeel van het publiek te overtuigen. GBTTZ wint ook ronde twee en daarmee twee punten, maar het decibelverschil wordt kleiner.

RONDE 3: THE CLASH

Ronde drie is een heel beslissende, aangezien het om drie punten gaat. Hierin moeten de bands drie van hun eigen nummers uitvoeren in een ander jasje. Bij de stijl 'kerst' was het bij beide bands niet veel meer dan slechts een toevoeging van kerstbelletjes, maar bij de twee andere muziekstijlen werden ze een stuk creatiever.

Bij de opdracht om de stijl 'electro' te spelen had De Jeugd het makkelijk aan kunnen pakken, aangezien hun muziek al electro is. Maar ze kozen voor een iets moeilijkere, maar toch doeltreffende hardcoreversie te gaan van Sterrenstof. Het publiek ging eveneens los bij de electroversie van GBTTZ, wat uitmondde in een Armin van Buuren-achtige track. Ook de schlagerversies van beide bands waren een stuk creatiever en zorgden zelfs voor polonaises bij beide partijen. Duidelijk was dat dit qua stemming een moeilijke ronde zou zijn en het verschil was uiteindelijk slechts een decibel in het voordeel van De Jeugd.

RONDE 4: THE WILD CARD

In de laatste en beslissende ronde krijgen beide deelnemers de kans om nog een laatste troef in te zetten. De Jeugd kwam erg verrassend uit de hoek met Vader Abraham en een aantal Smurfen, tot grote hilariteit en enthousiasme van het publiek. De gehele HMH zong het Smurfenlied mee. GBTTZ moest het qua bekendheid met een iets minder persoon doen, namelijk Pablo van de bluesrockband DeWolff.

Maar het dak ging er wel af bij het zwaar rockend Electric inclusief crowdsurf van leadzinger Cas Hieltjes. Ondanks dat De Jeugd een goede gast had, waren de rockers muzikaal gezien toch een stuk beter. De winnaar van de Red Bull Soundclash werd dan ook Go Back To The Zoo. Weliswaar met wederom slechts een decibel verschil, maar toch.

De Soundclash is iets waar je eigenlijk bij geweest moet zijn. Een uniek evenement in de Nederlandse muziekscène. Onverwachte uitvoeringen, keiharde actie en een avondvullend programma. Dit is zeker voor herhaling vatbaar en wordt voorlopig nog sowieso twee keer gedaan in The Series-editie van Red Bull Soundclash. De deelnemende bands zijn helaas nog niet bekend gemaakt, maar wie het ook zijn, als muziekliefhebber mag je het eigenlijk niet missen.

De tv-registratie van de battle tussen De Jeugd van Tegenwoordig en Go Back To The Zoo is op vrijdag 28 december om 22:15 uur te zien bij RTL 5.