Quiz

Als je aan een willekeurige Nederlander vraagt wie de beste Nederlandse acteur is, dan zullen heel veel mensen Barry Atsma noemen. Sinds de film Komt een Vrouw bij de Dokter is zijn populariteit flink toegenomen en sindsdien speelde hij in Loft, De Storm en onlangs nog Taped. In de nieuwe film van regisseur Dick Maas, Quiz, speelt Barry een rijke, gladde quizmaster. Als hij een vreemde man ontmoet, moet hij vechten voor het leven van zijn vrouw en dochter.

De bekende quizmaster Leo van der Molen (Atsma) is gelukkig getrouwd met Sandra (Kim van Kooten) en samen hebben ze een dochtertje. Op de avond dat hij zijn laatste televisieshow presenteert, gaat hij dat vieren met zijn gezin in een sjiek restaurant. Sandra laat lang op zich wachten en Leo wordt onrustig. Dan komt er een vreemde man (Pierre Bokma) tegenover hem zitten. Al snel wordt duidelijk dat hij snode plannen heeft met Leo.

De man vertelt Leo dat hij zijn vrouw en dochter heeft ontvoerd. Hij heeft een ziek spel bedacht waar de quizmaster aan deel moet nemen als hij zijn familie ooit nog levend wil zien. Leo moet al zijn acteertalenten uit de kast halen en wordt zelf deelnemer in het spel van de ontvoerder.

De Nederlandse thrillers beginnen steeds meer van de grond te komen. De films Schemer en Taped waren beide kwalitatief van een goed niveau. Ook Quiz poogt een thriller te zijn, wat vooral in het begin mislukt. De opbouw naar het uiteindelijke moment met de confrontatie met 'de man' duurt iets te lang en ook het acteerwerk in de eerste scènes zijn tenenkrommend.

Gelukkig worden de acteerprestaties naarmate de film vordert een stuk beter. Vooral Pierre Bokma levert een fantastische rol af als de naamloze psychopaat. Hij zet een angstaanjagende blik op en heeft een enorm goed gevoel voor zwarte humor. Het spelletje wat 'de man' met Leo speelt is bij vlagen enorm spannend, ondanks dat er in feite weinig gebeurt. Er heerst een naar sfeertje aan het restauranttafeltje.

Helaas wordt er af en toe overgeschakeld naar collega's van Leo en dat haalt het tempo uit de thriller er enorm uit. Ook de acteerkunsten van de overige acteurs zijn niet heel indrukwekkend, waardoor het eerder vervelend wordt om naar te kijken. Tegen het eind aan wordt het nog spannender en bevat de ontknoping meerdere twists. Net als je denkt dat het afgelopen is, krijgt het verhaal een iets andere wending.

Quiz is, als je op de thrilleraspecten let, een geslaagde thriller geworden. Als film in het geheel mislukt het eigenlijk op een aantal fronten. Vooral het lage tempo op sommige momenten nekken de film. Het is een leuk tussendoortje geworden, maar er had meer ingezeten. Pierre Bokma is degene die de film draagt en naar een acceptabel niveau tilt.