LP: Various - Frisian Metal Massacre - Volume 1

Soms zijn er van die momenten dat je intens gelukkig kan worden. Zo kan ik heel blij worden als ik een nieuwe cd beluister. Toch heeft een cd voor mij een tweetal grote nadelen. Ten eerste is er geen mooie hoes die je van alle kanten kan kunt bekijken en bestuderen, terwijl je de muziek beluistert. Ten tweede mis je dan het ritueel wat je wel hebt als je een verse elpee opzet. Zo'n fijne plak zwart vinyl, die je dan uit die binnenhoes haalt en voorzichtig op de draaitafel neerlegt. Even een stofje van de naald blazen en dan zet je die op de draaiende schijf. Dat is wel wat anders dan een glimmend schijfje in een laatje leggen toch.

FMM - Vol 1 front

Metalplatenboer Tamme Oosterhof, eigenaar van het knusse platenwinkeltje Big Bad Wolf Records in Leeuwarden, dacht er waarschijnlijk net zo over en besloot een viertal Friese bands bijeen te halen voor een fraaie verzamel-lp. De lp heet Frisian Metal Massacre - Volume 1. De LP lp is uitgebracht op het nieuwe Crazy Cat Events-label en laat een mooie doorsnede van de hedendaagse metalscene in de Noordelijke provincie horen. Friesland heeft altijd al bekendgestaan als een provincie met een ruime aanwezigheid van metalbands en afgaande op het feit dat de lp 'volume' in de titel heeft staan kunnen we er gerust van uitgaan dat deze lp wel een aantal vervolgen gaat krijgen.

Wat opvalt aan Frisian Metal Massacre is het hoge gehalte van progressieve metal. Dat geldt echter niet voor de opener van de LP lp op kant 1. Disintegrate, afkomstig uit Stiens, bijt het spits af met een fijne portie ouderwetse deathmetal. Hun eerste nummer is de titeltrack van het debuutalbum 'Parasites Of A Shifting Future' dat vorig jaar in eigen beheer uitgebracht. Ook het tweede nummer 'The Architect' laat duidelijk horen dat de groep niet schroomt om een behoorlijk stuk thrash erdoorheen te gooien. Vooral het stemgeluid van zanger Danny Boonstra doet me meerdere malen denken aan bands zoals The Crown. De tweede band op kant 1 van de lp is Leapers Path, afkomstig uit de Friese hoofdstad. Leapers Path tapt duidelijk uit een ander vaatje en maakt progressieve metal. Zowel 'Black Medicine' als 'Sick Inside' zijn niet eerder uitgebrachte nummers en laten duidelijk horen dat de groep haar inspiratie put uit de jaren zeventig en tachtig. Zanger Hans Kuyper is niet alleen gezegend met een mooie stem maar schrijft ook intelligente teksten.

Eveneens afkomstig uit Leeuwarden is de groep Dimaeon. In tegenstelling tot de overige drie bands koos Dimaeon ervoor om 1 track aan te leveren voor de compilatie. 'Terra' laat duidelijk een geluid horen wat het best te omschrijven valt als progressieve doom metal. De intro doet denken aan bands zoals Wishbone Ash maar dat gevoel verdwijnt als zanger Ferdinand Wanders zijn strot opentrekt. In 2010 bracht de groep een EP ep uit met een drietal tracks waaronder ook het nummer dat we op Frisian Metal Massacre aantreffen. Met ruim tien minuten de langste track van het album maar absoluut niet te lang. Dimaeon is zeker een band om in de gaten te houden. Dat geldt ook zeker voor de tweede band van kant 2 van de lp. Insidiae is min of meer ontstaan nadat voorloper Sincerus uiteen ging. De tracks op deze lp zijn dan ook het debuut van een band die een combinatie weet te maken van melodieuze metal met deathmetal trekjes. Daarnaast geeft het aandeel van toetseniste Janneke Smids het geheel een progressief tintje. 'Skinnerbox' en 'Major Arcana' zijn nummers die smaken naar meer.

FMM - de bands

De lp is uitgebracht in een oplage van slechts 500 en zal op zondag 18 september officieel gepresenteerd worden op een metalfestival in Poppodium Romein in Leeuwarden. Naast bovengenoemde bands zullen daar ook God Dethroned (hun allerlaatste optreden in een club), Toiletation (reünieshow), Wakeful en Methusalem optreden. Het festival begint om 15.30 uur en is gratis toegankelijk.