Concert: Racoon in Paradiso

Knuffelende stelletjes, hand in hand lopend door de grote zaal. Dat was een beetje het beeld op donderdagavond 12 mei in de Amsterdamse poptempel Paradiso. Die avond trad de band Racoon op. Dat er veelal koppels waren ligt grotendeels aan het succes van het ultieme liefdeslied 'Love You More' van de Zeeuwen. De zaal was helemaal vol en alle kaarten waren verkocht.

(foto: Koen Bauters)

In Paradiso werd het nieuwe album van de heren, Liverpool Rain, gepresenteerd. Het is alweer het vijfde studioalbum van Racoon. De eerste single van de nieuwe cd, 'No Mercy', stond meteen genoteerd in de Top 40. Wouter van Belle, bekend als producer van het debuutalbum van Novastar, heeft Liverpool Rain geproduceerd. De opnames zijn gemaakt in de befaamde Abbey Road Studios in Londen.

De Vlaamse band Yevgueni stond in het voorprogramma. Een band die in Nederland nauwelijks aandacht krijgt, terwijl ze al tien jaar bezig zijn met het zingen van Nederlandse liederen. Zanger Klaas Delrue deed zijn best om de sfeer alvast wat op te warmen voor het hoofdprogramma, en dat lukte hem aardig. De vrolijke muziek met de grappige teksten (te vergelijken met Jurk) maakte het publiek warm.

De kleinkunstachtige muziek als 'Nieuwe Meisjes', 'Aan de Arbied' en 'Morgen Komt Ze Thuis' kregen de aanwezige mensen in beweging en dat kwam deels door het enthousiasme van zanger Klaas. Hij spoorde iedereen aan om mee te klappen en te zingen. Volgens hem was dit ook het grootste Nederlandse publiek waarvoor ze ooit gespeeld hadden.

Het nieuwe album Liverpool Rain

Om stipt half negen gingen de zaallichten uit, en kwam de hoofdact Racoon het podium op onder luid gejuich. De heren begonnen meteen met twee nieuwe nummers ('2014' en 'Took A Hit'). Opvallend was de indrukwekkende lichtshow achter de band. De nummers werden vaak ondersteund door felle en gekleurde lichten. Uiteraard konden de klassiekers 'Lucky All My Life' en 'Close Your Eyes' niet ontbreken en werden deze goed ontvangen door het meezingende publiek.

De fans stonden ook open voor de nieuwe nummers, die wellicht nog niet zo hard werden meegezongen, maar wel werden ontvangen met een enorm applaus. Zanger Bart van der Weide was zichtbaar onder de indruk van het enthousiaste publiek. Vrijwel alle klassiekers kwamen voorbij en er ontstond een goede balans tussen oude en nieuwe liedjes.

Aan het eind van de set kwam de band zelfs nog twee keer terug voor een toegift. Toen het zaallicht nog niet aanging, bleef het publiek schreeuwen om meer. Het vijftal kwam terug voor onder andere het ultieme liefdeslied 'Love You More' en een cover van Duran Duran ('Save A Prayer'). Na de tweede keer kwamen de Zeeuwen echt niet meer terug en werd de avond afgesloten met een verdiend oorverdovend applaus.

Het nieuwe album van Racoon was al mooi, maar met een succesvol concert in paradiso kan het helemaal niet meer stuk voor de band. De nieuwste songs worden goed afgewisseld door oude klassiekers. Het publiek ontving vrijwel alle nummers met een enorm applaus en Racoon gaf zelfs een tweede toegift. Soms heb je van die concerten, waarvan je weet dat je ze niet snel zult vergeten. Dit was er zeker één.