Gadget: Sony PRS 650 Touch e-reader

Het lezen zelf is erg prettig, de E-ink geeft een rustig beeld dat met een echt boek te vergelijken is en misschien nog wel beter te lezen is. Van spiegelingen heb je nauwelijks last. Boekformaten worden goed weergeven en de lettergrootte is in zes verschillende standen in te stellen en de pagina-modus geeft je de vrijheid om te spelen met andere bestanden. Zo zijn wetenschappelijke artikelen vaak ingedeeld in twee kolommen, hiervoor is een stand beschikbaar die het document in vier delen opsplitst (één kolom door de helft), waardoor de tekst van A4-formaat goed leesbaar en makkelijk door te bladeren blijft. Alleen figuren die de kolomwijdte overspannen geven een probleem aangezien ze afgekapt worden. Het draaien van de orientatie van het scherm of het aanpassen van de grootte kan hier echter een oplossing zijn, dit laatste kan ook handmatig en naar eigen wens. Ook de weergave kan worden aangepast. Vijf voorinstellingen zijn beschikbaar (normaal, helderder, donkerder, verzadigd en details) en verder kan je met de optie 'Op maat' het geheel zelf instellen.

Sony heeft met deze reader ervoor gekozen om niet het volledig arsenaal aan technische mogelijkheden in te zetten, maar voor kwaliteit en functionaliteit te kiezen voor het lezen van boeken en documenten. De touch-functie is hierbij een groot onderdeel en werkt erg fijn, snel en geeft veel toegevoegde mogelijkheden. Het feit dat de reader een muziekspeler heeft en foto's kan weergeven zijn leuke extraatjes die wel passen bij het lezen. De indeling is logisch en de bediening makkelijk. Voor sommige zaken zal je even moeten speuren in de handleiding (uitgebreide versie aanwezig op de reader zelf en een quick-guide toegevoegd op papier) maar het overgrote deel spreekt voor zich. Het formaat en gewicht zijn ook erg prettig, pocketsize en slechts 215 gram. Nooit meer zeulen met stapels boeken op vakantie. Het is een heerlijk apparaat waarover goed nagedacht is. Dit gebruiksgemak levert dan ook een iets hogere prijs op (rond de 230-260 euro), maar het is het zeker waard!