Concert: Moke & het Metropole orkest

De Amsterdamse band Moke stond zaterdag in de Heineken Music Hall samen met het Metropole orkest. Het optreden maakte deel uit van de Week van het Metropole Orkest, Moke was de hekkensluiter. Het was helaas niet helemaal uitverkocht, maar gelukkig weerhoudt dat de band er niet van om een geweldig optreden te geven.

Bij binnenkomst zie ik een groots en prachtig decor. Het orkest zit verdeeld over drie verhogingen: de eerste twee rijen de blaasinstrumenten en de bovenste rij de strijkinstrumenten. Daarachter hangt vanaf het plafond tot aan het podium een groot wit doek dat van kleur verandert door de lampen die erop schijnen. Rond 20.15 uur komen de leden van het orkest een voor een het podium oplopen.

Na ongeveer tien minuten, als iedereen is gesetteld, komt Jules Buckley het podium oplopen en houdt zijn verhaal. Het  Metropole Orkest is afhankelijk van subsidie en daarom is het voor hen belangrijk dat het kabinet niet gaat bezuinigen op Kunst & Cultuur. Daarom riep Jules alle bezoekers op om hun handtekening te geven om te protesteren tegen de plannen. Daarvoor moest de zaal ook voor twintig seconden stil zijn. En inderdaad, op de lolbroeken na die dan nog wat roepen door de zaal, kon je een speld horen vallen. We plakten er nog een twintig seconden aan vast om na te denken waarom we naar dit concert zijn gekomen. Vervolgens was iedereen het erover eens dat we er zijn om een toffe avond te hebben.

Jules neemt zijn plaats in, de strijkinstrumenten, die op de bovenste rij zitten, beginnen zachtjes te spelen en gaan steeds harder en met steeds meer instrumenten terwijl Moke het podium op komt lopen. Met een ietwat dromerig intro begint de band met het geweldige 'The Long & Dangerous Sea', van het gelijknamige album van de band. Rustig begin, mooie introductie van de show. Op de voorgrond zie je de rockband staan zoals je die kent. Daarachter een groots orkest dat met alle mogelijke instrumenten het optreden van de band siert.

Het Metropole Orkest heeft al nauw samengewerkt met de band. Het is dan ook geen verrassing dat je Moke al samen met het orkest hebt kunnen horen spelen. De band speelde ook een aantal covers, zo kwam 'Survive' van David Bowie langs. Maar ook 'Enjoy The Silence' van Depeche Mode en dat werd geweldig gespeeld. Voordat de band Last Chance ging spelen zei gitarist Phill Tilli: "We hebben tijdens het schrijven van deze track nooit kunnen bedenken dat we dit een paar jaar later zouden spelen in de Heineken Music Hall met het Metropole Orkest." Terwijl de band 'Last Chance' speelt, zie je het publiek ook actief meedoen. Iedereen kan deze wel meezingen.

Als toegift kwam zanger Felix alleen het podium op met een akoestische gitaar. Terwijl er een stilte heerste in de zaal, legde hij uit waar de komende track over ging. Namelijk over een familielid die was neergeschoten en hoe ze dat hebben verwerkt. We hebben het over de track 'The Song That You Sing' van het eerste album 'Shorland'. Een prachtig uitgevoerde track, en door de bijbehorende uitleg heb ik ook juist goed naar de teksten geluisterd en dat maakt het er nóg mooier op.

Het was een mooie show waarin een rockband werd gecombineerd met het grootse Metropole Orkest. Het samenkomen van rock en klassiek zorgde voor diversiteit in de muziek.

Bekijk hier de fotoreportage van de show!