Boek: Karen Walthuis - Leven met de handrem eraf

Leven met de handrem erafVoor velen zal de titel van het boek van coach, trainer en psychologe Karen Walthuis heerlijk in de oren klinken. Leven met de handrem eraf impliceert een uitbundig en feestelijk leven, zonder remmingen waar iedereen wel eens last van heeft. Middels dit optimistische boek probeert Walthuis de ogen van de lezer te openen en diens grip op de persoonlijke handrem wat te verslappen.

Crisis hier, crisis daar

Het boek met de vrolijke cover opent met omschrijvingen van mondiale crises, gevolgd door persoonlijke crises die bijna ieder mens doormaakt, al dan niet afhankelijk van leeftijd en ervaringen in het leven. Deze hoofdstukken hebben voornamelijk de uitwerking dat de lezer zich identificeert met de besproken crises en het gevoel krijgt dat er wat aan te doen is. Op tweederde van het boek begint dan het gedeelte waarin handvaten aangereikt worden om je door de dalen heen te kunnen slaan. Dit gebeurt door middel van zes tips met elk een hoofdstuk, waarin vragen gesteld worden die achterin het boek in het werkboekgedeelte ingevuld kunnen worden. Walthuis bespreekt daarnaast ook enkele van haar eigen overwonnen crises en kantelingen in haar denkwijze gedurende haar leven.

Take a break
De titel Leven met de handrem eraf geeft een iets luchtigere verwachting van het boek dan wat de daadwerkelijke inhoud is. Het gaat dieper dan kleine alledaagse angsten overwinnen om net wat lekkerder en lichter door het leven te gaan en richt zich eerder op grootse, meeslepende hindernissen die je in een mensenleven tegen kunt komen. Meerdere malen wordt er in het boek gesteld dat crises goed voor je kunnen zijn; ze leren je naar jezelf te kijken en waar nodig je gedrag of denken te veranderen. Hoe je dit vervolgens praktisch kunt doen wordt niet echt verteld, dit is voor ieder mens ook verschillend. Wel stelt Walthuis de lezer enkele vragen die verwant zijn aan RET therapie. Vragen waarin je teruggaat naar wat voor gevoel een bepaalde situatie je geeft, hoe je acties daarop gebaseerd zijn en hoe je dit om kan draaien tot positief gedrag ten opzichte van jezelf. Het boek heeft een prettige, persoonlijke toon, alsof Walthuis je in een gesprek een aantal zaken vertelt. Er staan dan ook enkele stellingen in die eerder de persoonlijke mening van Walthuis vertegenwoordigen dan dat ze een bewezen feit zijn. Het boek spoort de lezer aan om zelf aan de slag te gaan om de denkwijze te veranderen, waardoor de handrem op het leven minder strak wordt aangeknepen. Maar de tekst heeft helaas te weinig power om het gevoel te geven er helemaal voor te willen gaan. Leven met de handrem eraf is hoe dan ook een positief boek, op een liefdevolle en persoonlijke manier geschreven en bemoedigend voor eenieder die zich in een persoonlijke crisis bevindt.