Aliens vs Predator

Na het zien van de Alien- en Predator-films had ik wel zin in een lekker knalfestijn met deze wezens in de hoofrol en was dan ook meer dan blij toen het schijfje van deze first person shooter in mijn XBOX 360 kon stoppen. Rebellion, maker van de game, heeft na een aantal delen genoeg ervaring op gedaan om hiervan een feest te maken zou je zeggen. Toch?

Iedereen kent de Alien- en Predator-films, zo niet dan raad ik je aan de achterstand snel in te halen door de dvd’tjes van de filmseries te scoren. Het hele idee van Aliens vs Predator begon in de film Predator 2, waar aan het einde een kop van een Xenomorph, de Alien, bij wijze van een soort jachttrophy te zien was. Sindsdien zijn er een aantal stripboeken, films en games uitgekomen met wisselend succes. Fans zien de stripboeken nog steeds als voorbeeld van een goede battle tussen de twee rassen die van een andere planeet komen. De films van Alien vs Predator waren de franchise niet waardig en de vraag is of er ooit een regisseur zal bestaan die beide werelden goed begrijpt en er een leuke prent van maakt.

De eerste Aliens vs Predator-game, gemaakt door Rebellion, kwam in 1994 uit op de Atari Jaguar en ondanks dat de console niet wist te overtuigen wordt deze game gezien als het beste wat de Jaguar is overkomen. In 1999 bracht Rebellion Aliens vs Predator richting de PC om in 2001 vervolgens het stokje door te geven aan Monolith, bekend van onder andere F.E.A.R., die een eigen twist mocht geven aan de franchise. Bijna tien jaar later pakt Rebellion Aliens vs Predator zelf weer op voor een nieuwe reboot van de serie.

Aliens vs Predator

Als er een mysterieuze piramide wordt gevonden op mijnkolonie BG-386 gaat de Weyland-Yutani Corporation, een bedrijf dat Aliens wil gebruiken als biologisch wapens, er op af om de Aliens (Xenomorphs) te vangen en experimenten op ze uit te voeren. Uiteraard is dit vragen om moeilijkheden en het gaat dan ook goed mis. De piramide lokt Predators naar de mijnkolonie toe en de Xenomorphs weten te ontsnappen. Foute boel dus.

Aliens vs Predator bestaat uit drie campaignes, Colonial Marines, Aliens en Predator, die elk zo’n vier uur in beslag nemen. Allereerst is er de Colonial Marine campaign, waarbij je als mens van vlees en bloed vooral Xenomorhps aan gort mag schieten. De marine op zich is het zwakste ras van de drie, al is hij bewapend met diverse vuurwapens waarmee Xenomorphs van afstand beschoten kunnen worden. De snelle en agressieve wezens kunnen echter met gemak over muren en plafonds lopen waardoor je je eerder een prooi voelt dan een jager. Daar ligt dan ook de kracht van deze campaign en je eerste momenten zijn dan ook zeer spannend. Naast een handje vol wapens, die niet veel verder gaan dan wat standaard schietijzers en een flamethrower, beschik je over een radar die aan de hand van sonartechnologie je kan vertellen waar het buitenaardse kwaad zich bevindt. Die sonartechnologie resulteert in een vrij vervelend getik die je elke seconde hoort in deze campaign, maar als er een vijand in de buurt beweegt wordt dit getik ingeruild voor een piepje. In het begin is het erg wennen aan het getik, maar als je eenmaal verder bent dan is het vooral heel irritant. Ik begrijp dat de spanning op zo’n manier wordt verhoogd, maar dat je dit getik ’s nachts in bed nog hoort lijkt mij niet de bedoeling.