Tekken 6

Het King of Iron Fist Tournament wordt inmiddels al jaren lang gehouden met de Tekken-franchise, één die ontwikkelaar Namco absoluut geen windeieren heeft gelegd. Vorige maand verscheen Tekken 6 op de Playstation 3 en, als eerste Tekken-game op een console die niet van Sony is, ook op de Xbox 360. Een maand eerder kon ik aan de slag met de preview-versie van de game en niet lang daarna mocht Frankii aan de slag met de volledige game. Hij gaf de game een mooie 77. Inmiddels zijn we aanbeland bij de dure kerstdagen en heeft Namco onlangs de PSP-versie van Tekken 6 op de markt gebracht. Zou deze game net zo te kunnen overtuigen als zijn grote broer op de consoles?

In wezen valt er maar weinig te zeggen over Tekken 6 voor de Playstation Portable wat nog niet gezegd is in de review van de console-versie. De game is een vrij directe poort en bevat dan ook alle veertig karakters waarvan zes nieuwe en 34 oude bekenden. Nu zou je wellicht verwachten dat Namco ergens heeft moeten snijden in de game om de overzetting naar de PSP soepel te laten verlopen. Minder stoere moves gok je? Nee, Tekken 6 voor de PSP bevat niet alleen alle karakters, maar ook nog eens alle moves die deze karakters hebben in de console-versie. Dat betekent dat je de prachtige combo\'s die je op je HD-televisie te zien kreeg ook op het kleine schermpje kan laten verschijnen, mits je de juiste knoppencombinatie weet te gebruiken. Tot zover doet de PSP-versie dus absoluut niet onder aan de console-versie.

Toch heeft Namco gesneden in de game, en wel in de Scenario Campaign modus. Deze is in de PSP-versie namelijk volledig afwezig. Deze modus was een leuke manier van het overbrengen van het verhaal in de game en het is wat dat betreft een gemis. Wat betreft de gameplay kon deze modus echter op veel kritiek rekenen van zowel mij als Frankii. Daarmee is het absoluut geen gemis, maar het toch al schaarse aanbod aan modi wordt daarmee nog schaarser voor de PSP-versie. Dit betekent natuurlijk niet dat je snel bent uitgekeken op de game. De game bevat een korte verhaalmodus voor elk karakter, de gewone arcade-modus en een challenge-modus. In de challenge-modus is het de bedoeling om zo snel mogelijk gevechten te winnen, zo lang mogelijk te overleven of om zo veel mogelijk geld te verdienen met mooie combo\'s. Natuurlijk gaat Tekken voornamelijk om de multiplayer, welke aanwezig is in de vorm ad hoc. Ook hier zijn de opties schaars en ondanks dat het nog altijd prachtig is om op elkaar in te beuken, had er meer in gezeten.

Zowel op het gebied van graphics als geluid weet Tekken 6 zeker behoorlijk wat uit de PSP te trekken. De omgevingen waarin geknokt kan worden zijn erg gedetailleerd en ook de karakters bewegen soepel over het kleine schermpje. Daarbij is de manier waarop de verhalen van de karakters worden verteld erg stijlvol en daarmee is Tekken 6 zeker geslaagd. Naast de mooie beelden voor het oog, krijgt het oor ook genoeg om van te genieten met lekkere techno-deuntjes en de bekende stemmen van alle karakters in de game. Hier en daar valt de muziek wat in herhaling en ook de wat beperkte hoeveelheid zinnen van de karakters zorgt soms voor irritatie.

Tekken 6 voor de Playstation Portable is een sterke game geworden met enige ogen en haken. De gameplay is als vanouds ijzersterk en lijkt nog altijd weinig vernieuwing nodig te hebben. Ik graag iets meer vernieuwing gezien, maar de Tekken-fans zullen zich hier niet al te veel zorgen over maken. Het gebrek aan vernieuwing snijdt echter wel in het cijfer. Grafisch gezien is Tekken 6 één van de mooiere games beschikbaar op de PSP en ondanks het herhalende karakter is het geluid ook goed pruimen. Door het gebrek aan echte vernieuwing en met Tekken: Dark Resurrection die tegenwoordig voor een zachte prijs in de schappen ligt zou ik overwegen om deze eerst te gaan proberen. Snak je daarna naar meer, ook al is het meer van hetzelfde? Dan is Tekken 6 zeker iets voor jou.