DVD: Japanese Story

Tegen haar wil in wordt geologe Sandy gedegradeerd tot een privéchauffeur. In plaats van gezellig graven en spitten in de Australische outback mag ze nu een Japanse zakenman op een site-seeing tocht nemen. Op het eerste gezicht lijkt de film gewoon het standaard pakket te volgen. Introotje, middenstuk en de slotacte. Bovendien gaat het over twee tegenpolen die elkaar toch vinden. Tot overmaat van ramp keek ik de DVD ook nog eens op een woensdagavond, de sfeer is gezet.
Misschien is dat wel de reden dat deze film vrijwel onzichtbaar aan het grote publiek voorbij is gegaan. Het verhaal valt ook moeilijk in een paar zinnen te duiden, zonder teveel te verklappen én tegelijk duidelijk te maken dat het geen kant en klare vrouwenfilm is. Eigenlijk is het niet zozeer een verhaal over twee verliefden, maar zit er vooral veel karakterontwikkeling in. Het magische woord voor elke zichzelf respecterende scenarioschrijver, wat maar al te vaak uitmondt in een zwaar drama. Ook dat is niet het geval. Toch een poging tot een korte samenvatting van het geheel, tegen beter weten in:

De geologe en de zakenman zijn zo ongeveer de enige personen in de film. Ze stranden tijdens de tocht ergens midden in de woestijn, wat maakt dat ze wel met elkaar moeten praten, al staat daar zelfs een lichte taalbarrière in de weg. Een zelfverzekerde wetenschapster en een seksistische zakenman, de afkeer van elkaar is meteen duidelijk. Toch lijken ze meer met elkaar gemeen te hebben dan op het eerste gezicht lijkt.
Meer moet/wil/kan ik niet verklappen. Het lijkt inderdaad op een schamel standaard verhaaltje, maar niets is minder waar. Met name door Toni Collette (Muriels Wedding, The Hours, About A Boy) die de rol van de geologe voor haar rekening neemt, tilt de rolprent boven het maaiveld uit. Haar karakter leeft en springt van het scherm af. Op zich blijft het verhaal nog net te mager voor de volle lengte van de film, maar Collette bewijst dat ze makkelijk een pittige film geheel kan dragen. Haar karakter is geen moment in de film hetzelfde, maar groeit mee met het gevoel van de kijker voor de situatie waarin de twee verkeren. Nee, zij verslaat Nicole Kidman op alle fronten als beste actrice van Down Under. Twee van de vier sterren komen geheel voor haar rekening. De andere twee omdat het script toch-net-iets-origineler-is-dan-verwacht, samen met de geweldige natuurbeelden.

Label: Total Film Releasedatum: 13 september 2005 Kijkwijzer: