Batman: Arkham Asylum

Kom je in een ruimte waarbij de handlangers van de Joker beschikken over wapens? Dan zal je ervoor moeten zorgen dat je iedereen ongemerkt uitschakelt. Dit kun je doen door geruisloos naar een nietsvermoedende kleerkast te vliegen, deze omver te trappen en vervolgens weer snel richting de waterspuwers bij het plafond te gaan door middel van de Grapple Gun. Word je toch gezien dan is het een zaak van heel snel door de kamer te bewegen totdat men je weer kwijt is geraakt. Gestresste vijanden zijn onzorgvuldige vijanden dus je doet er goed aan om elke vijand heel sneaky uit te schakelen.

Naast de heerlijke vechtonderdelen ben je ook vaak bezig met het zoeken van een juiste route door vernielde gebouwen en het opsporen van gijzelingen. In deze gevallen helpt het erg goed om de zogenaamde Detective vision aan te zetten. In deze modus kan Batman door muren heen kijken en lichten belangrijke voorwerpen of sporen oranje op. Verwacht geen hoogstaande puzzels in Batman: Arkham Asylum, maar verwacht ook zeker niet dat je continu weet waar je naartoe moet. Ik heb zo nu en dan flink moeten zoeken in de Detective Mode voordat ik eindelijk een verborgen schacht vond waar ik in moest kruipen. Het is verleidelijk om de Detective Mode altijd aan te hebben, maar zo mis je toch een hoop van de sfeervolle omgevingen.

Want sfeervol zijn de omgevingen zeker. Rocksteady heeft inspiratie opgedaan op plekken als Alcatraz om Arkham Asylum vorm te geven. Beklemmende gangetjes, grootse hallen vol details en claustrofobische gevangenissen worden door middel van de Unreal 3-engine schitterend in beeld gebracht. De personages zijn stuk voor stuk zorgvuldig ontworpen en in combinatie met de sterke voice-acting is de sfeer die Batman: Arkham Asylum neerzet niets minder dan perfect. Ik ben nog steeds niet moe van al de flauwe grappen die de Joker omroept via de intercom en het heerlijk irritante gebrabbel van Harley Quinn. Batman: Arkham Asylum is zeker niet de mooiste game en de collision detection tijdens de slowmotion in gevechten kan beter, maar de game is wat betreft ontwerp werkelijk waar prachtig.

De singleplayer neemt, indien je goed doorspeelt, ongeveer tien uur in beslag. De game zit echter vol met raadsels die de Riddler voor je heeft achtergelaten. Deze raadsels zijn vaak erg leuk om te zoeken en wijzen vaak op een voorwerp dat iets te maken heeft met één van de personages uit Gotham City. Zo vond ik spullen van Catwoman en de cel van Mister Freeze. Bovendien zijn er nog een hele hoop cryptische boodschappen te vinden die achtergelaten zijn door Amadeus Arkham, de oprichter van Arkham Asylum. Alsof dat nog niet genoeg is, zijn er tot slot veel vraagtekens achtergelaten door Riddler en zijn er meerdere tapes te vinden van sterk neergezette interviews met patiënten als de Joker, Zsaaz, Poison Ivy en meer. Heb je alles al verzameld? Dan is er ook nog een challenge modus waarin je de fightskills van Batman uit mag proberen voor een highscore. De PS3-versie bevat zelfs enkele challenges waarin je de Joker bestuurt. Vaak zijn dit soort modi een soort slap aanhangsel van het geheel, maar in Batman: Arkham Asylum is het een verslavende modus die de meeste spelers uren zoet kan houden.