Tom Clancy\'s EndWar

<\/center>

Sinds Dune 2 zijn er een hele reeks Real Time Strategy-games verschenen die allemaal hun eigen insteek op het genre hadden. De meeste van deze RTS-games hebben een achtergrondverhaal die vertelt waarom de verschillende partijen met elkaar in de clinch liggen. Het is dus niet meer dan logisch dat Ubisoft gebruik maakt van de Tom Clancy-licentie om een RTS-game uit te brengen die gebaseerd is op één van de boeken van deze schrijver. In combinatie met de aparte besturing heeft dit geresulteerd in een RTS die er best mag wezen.

Tom Clancy\\\'s Endwar kent twee verschillende modi: Solo Campaign en Theater of War. De Solo Campaign speel je zoals de naam doet vermoeden alleen tegen de AI en opgedeeld in twee delen. In het eerste deel, Prelude to War, speel je afwisselend als de Amerikanen, Europeanen en Russen. Dit deel dient als tutorial om je bekend te maken met de besturing van de game en om het verhaal achter de game te vertellen. Aan het einde van dit deel kies je bij welke partij je je wilt aansluiten en mag je je bataljon uitkiezen. Elk bataljon bestaat uit een beperkt aantal eenheden, maar de verdeling van de eenheden is bij elk bataljon anders. Zo hebben de bataljons van de Gepantserde Cavelerie meer tanks en bestaan de Vliegende Cavelerie voornamelijk uit helikopters. Het bataljon wat je kiest blijft gedurende het gehele tweede deel van de campagne bij je. Door te vechten zullen eenheden meer ervaring opdoen en zullen ze sterker, sneller en efficiënter vechten. Daarnaast kun je tussen missies door ook upgrades kunnen kopen voor je troepen ten koste van kredieten die je opbouwt door missies te doen. Hoe beter je een missie voltooit, hoe meer krediet je ontvangt van het hoofdkwartier. Hierbij maakt het niet uit of je wint of verliest, alleen zul je meer krediet ontvangen bij winst dan verlies.

Gameplay
Het tweede deel van de campagne, World War III, is een erg welkome modus in het RTS-genre. In tegenstelling tot de Command & Conquer-reeks speel je hierin niet een reeks missies af die je moet winnen om verder te komen, maar is de game verdeelt in beurten. Elke beurt mag je een beschikbare missie uitkiezen. Als je de missie wint is het territorium voor jou, als je verliest houd de tegenstander controle over dat territorium. Het spel gaat echter wel gewoon verder, wat je dus het gevoel geeft dat je echt in een oorlog zit en niet een lineaire reeks missies aan het spelen bent.
De verschillende soorten missies verterken dit gevoel nog meer, aangezien niet elke missie neerkomt op \\\"vernietig de tegenstander\\\". Soms zul je een aantal gebouwen moeten vernielen, soms zul je een aantal Uplinks moeten verdedigen en soms zul je ook echt elke vijandelijke eenheid kennis moeten laten maken met z\\\'n voorvaderen. Uplinks zijn een vrij essentieel onderdeel in Endwar. Dit zijn gebouwen die verbinding met het hoofdkwartier mogelijk maken. Door Uplinks te veroveren ontvang je Command Points, die je weer kan gebruiken om eenheden op het slagveld in te zetten. Je begint namelijk met een beperkt aantal eenheden. De rest van je bataljon zul je tijdens de slag in moeten zetten. Maar ook als je eenheden verslagen worden kun je ze vervangen door Command Points te gebruiken. Command Points worden ook gebruikt om andere zaken in te zetten, zoals luchtondersteuning en de inzet van paratroepen. Voordat je deze in kan zetten, zul je eerst een Uplink moeten opwaarderen, zogenaamde Upgrades, met behulp van je genietroepen. Een Uplink kan maar één Upgrade bevatten en hoe meer Uplinks met een bepaalde Upgrade je hebt, hoe krachtiger de inzet wordt. Als je bijvoorbeeld een Uplink hebt opgewaardeerd met luchtondersteuning, zal het bombardement van die luchtondersteuning een vijandelijke tankeenheid flink kunnen beschadigen. Als je drie Uplinks met luchtondersteunings-Upgrades hebt uitgerust, zal een bombardement een vijandelijke tankeenheid volledig vernietigen.

Doordat Uplinks continu veroverd kunnen blijven worden door de tegenpartij en er slechts een beperkt aantal eenheden beschikbaar zijn, wordt defensief spelen (ook wel \\\'Turtleling\\\' genoemd) afgestraft in de missies waarbij je als eerste meer dan de helft van de beschikbare Uplinks moet veroveren. Het zorgt er daarom voor dat je constant in beweging blijft en de zwakke plekken van je tegenstander probeert te zoeken. Bovendien win je niet direct als je dit doel behaalt hebt. Zodra je meer dan de helft van de Uplinks bezet hebt, heeft de tegenstander nog twee minuten de tijd om Uplinks te veroveren zodat je weer minder dan de helft van de Uplinks in je bezit hebt.