Ferrari Challenge: Trofeo Pirelli

Met auto\\\'s die je vrijgespeeld en gekocht hebt kun je vervolgens de arcade-mode induiken. Hierin krijg je voor elke auto een uitdagende race, waarbij je in de top-3 moet eindigen om door te mogen. Je krijgt hiervoor twee races, waarbij je in de eerste achteraan begint. Vervolgens krijg je tien minuten om zo veel mogelijk tegenstanders in te halen. Daarna begin je op de positie waar je net op geëindigd bent. Dit is absoluut geen makkie, want de tegenstanders passen zich aan op jouw racekwaliteiten en zijn dus standaard een stevige uitdaging. Jammer is in dit opzicht wel dat het passeren van auto\\\'s gruwelijk lastig kan zijn, maar als je er eenmaal voorbij bent is uitlopen geen enkel probleem. Het lijkt soms wel dat alles wat voor je ligt tijdelijk langzamer gaat rijden zodat je dichterbij kunt komen, waarna ze je het even heel lastig maken. Ben je er voorbij, dan zakken ze volledig weg.

Nu is dit niet heel irritant, het zorgt wel voor een leuke uitdaging, omdat elke inhaalpoging een prestatie op zich vereist. Het is alleen niet bepaald realistisch dat je zelf niet sneller bent gaan rijden na je inhaalactie, maar je tegenstanders toch plots seconden op je achter gaan lopen. Wat wel irritant is, is het gedrag van je tegenstanders van tijd tot tijd. Ze volgens namelijk vrij moeiteloos de ideale lijn, dus je eerste reactie bij het inhalen is een goed moment zoeken en er dan voorbij glippen. Op zich geen dom plan, als je dit doet op het rechte stuk tenminste. Als je vlak voor de bocht nog boven op de bumper van je voorganger zit willen ze nog wel eens gaan uitwijken, zonder te kijken of jij daar nu rijdt. Meer dan eens werd ik op deze manier van het circuit geramd om volledig terug te zakken qua positie naar een hopeloze plek.

Het concept van het spel dat je als laatste begint en dat je iedereen voorbij moet is ook wel aardig, maar kent ook een vrij hard nadeel. Iedereen voorbij in tien minuten of een kwartiertje is eigenlijk onmogelijk, zeker voor beginners. Je hebt dus vaak beide races nodig en deze duren niet op de kop af tien minuten. Zodra de tijd voorbij is moet je namelijk aan je laatste lap gaan beginnen. Het neigt dus vaak meer naar 12 a 13 minuten. In de challenge-mode, waar de races een kwartier duren, gaat dit dus nog verder. Hierdoor kan \\\"even\\\" een weekend racen je zo bijna drie kwartier kosten. Je moet je namelijk ook nog kwalificeren. Het rekt de levensduur van het spel wel, en ik moet zeggen, je bent dat ruime kwartier dat je racet ook wel in opperste concentratie bezig, maar even snel racen zit er dus niet in.

Wat racegames wel vaker hebben is dat bekende merken die hun auto\\\'s licenseren voor de game liever niet hebben dat deze auto\\\'s ook kapot gaan. Hetzelfde geldt, helaas, ook voor Ferrari Challenge. Je kunt probleemloos op je tegenstanders inrammen in een bocht, al is dat niet te adviseren, en je zult vrijwel niks kunnen zien van schade aan hun auto\\\'s. Ze zullen net zo hard wegrijden, ondanks dat ze waarschijnlijk, net als jij, total loss zouden moeten zijn. Het is iets wat veel racegames missen en daardoor wellicht geen verrassing, maar is de illusie nu echt dat gamers denken dat de auto\\\'s waarmee ze spelen in de game in het echt ook niet kapot kunnen? Het zorgt wel ervoor dat de game voor beginners beter te doen is, want je zit meer dan eens per ongeluk op de bumper van je voorganger die zich slecht aanpast op jouw rijgedrag.