Unreal Tournament III

Ah, 1999, het jaar van het grote Online Shooter op de PC gevecht! Quake 3 en Unreal Tournament stonden lijnrecht tegenover elkaar, met gamers die partij kozen voor een van de games (of zwak waren en ze allebei leuk vonden). Quake 3 was chaotisch, snel, bruut en erg mooi. Unreal Tournament was chaotisch, snel, bruut en misschien ietsje minder mooi. Maar wat UT wel met zich meebracht waren uitgebreidere wapens (elk wapen had namelijk twee manieren om te schieten) en meer multiplayer mogelijkheden.


Drie generaties Unreal Tournament op een rij

Een echte winnaar is nooit uit deze strijd gekomen, al is het wel opvallend dat dit een review is van Unreal Tournament 3 (eigenlijk vierde deel in de serie, maar Epic rekent UT 2003 en 2004 tot dezelfde generatie games) en niet van Quake 5 (al heeft ook id Software niet stil gezeten, maar hun afgelopen games hebben zich geen van allen erg gericht op de multiplayer ervaring).

Unreal Tournament 3 (van nu af aan UT3) is eigenlijk een gestroomlijnde versie van Unreal Tournament 2004 (van nu af aan UT2004), tenminste tot op zekere hoogte. Er lijkt vrij weinig veranderd in de game zelf, de wapens zijn grotendeels hetzelfde gebleven als eerst, de double-dodges en -jumps zijn nog aanwezig, de raketten vliegen je nog steeds om de oren, de meeste spelmodi komen bekend voor, zelfs de helft van de voertuigen zijn oude bekenden. Het is wel allemaal naar een hoger niveau getild, alles voelt wat soepeler aan dan eerst en zeker de voertuigen zijn een stuk sneller geworden. Aan het echte Unreal Tournament gevoel is dus weinig veranderd en gelukkig maar want dit is juist de kracht van de game.

Wat is er dan allemaal nieuw aan de game, want een simpele stroomlijning van de gameplay is geen compleet nieuwe game waard. UT3 kent qua spelmodi twee belangrijke toevoegingen: de vehicle CTF en de Warfare modus. De eerste is een Capture the Flag met voertuigen, de tweede is ook met voertuigen, maar dan met doel om punten te veroveren op de kaart om uiteindelijk de reactor van de tegenstander op te blazen. In beide spelonderdelen spelen voertuigen een belangrijke rol, hiervan zijn twee verschillende sets beschikbaar, een al bekende set uit UT2004 en een compleet nieuw stel gebaseerd op de buitenaardse techniek van de Necris.

Zeker bij deze nieuwe Necris-voertuigen zitten echt geweldig uitgewerkte ideeën, zoals een organisch uitziende drie-poot, met meterslange benen die zich als tentakels neerzetten op de grond. Ook andere voertuigen zitten vol creativiteit en lol, zo is er een tank die onzichtbaar kan worden en een soort gel-achtige kubus kan neerzetten waarin de tijd langzamer gaat. Ook de \"oude\" voertuigen uit UT2004 zijn gepimpt met nieuwe lak en dikke bodykits, en zijn ook een stuk beter te besturen dan in 2004. Ook zijn de voertuigen wat beter in balans, bepaalde voertuigen zijn wat steviger geworden, anderen wat zwakker, ook hier is met een een oog voor detail naar gekeken en zijn de voertuigen geperfectioneerd. Er is er geen enkele die niet nuttig is, ze hebben allemaal een leuk foefje wat ze dodelijk maakt in de handen van de juiste speler maar zijn tegelijkertijd ook allemaal erg makkelijk om op te pakken.