Neverwinter Nights 2: Mask of the Betrayer

Een ander leuk bijkomend voordeel van het verder ontwikkelen van het NWN2 personage is dat je personage zich kan ontwikkelen tot (en boven) level 30. Dit is in de Dungeons and Dragons spelregels beschreven als epische levels, en zo voelt dat ook wanneer je Mask of the Betrayer speelt. Je personage wordt niet alleen veel machtiger door middel van verhoging van statistieken maar ook door het verkrijgen van speciale epische vaardigheden. Deze vaardigheden uiten zich onder andere in het verkrijgen van epische spreuken voor wizards, sorcerers en clerics en het krijgen van epische verdedigings- of aanvalsvaardigheden voor fighters, barbarians en rangers. Het inbrengen van deze epische vaardigheden zorgt ervoor dat je nog meer opties krijgt om je personage krachtiger te maken, iets wat hard nodig is in de omgevingen die Mask of the Betrayer rijk is. Zo wordt je personage geconfronteerd met (onder andere) de shadow plane, een alternatieve dimensie waarin kwade geesten onderdak vinden.
De shadow plane en ook alle andere omgevingen binnen Mask of the Betrayer zien er erg mooi uit, en geven goed de beklemmende sfeer weer die de overhand heeft in deze uitbreiding. De omgevingen dienen ook bijzonder goed om de epische verhaallijn weer te geven, soms kom je in gebieden waarin je daadwerkelijk een gevoel krijgt dat jouw personage maar een nietig onderdeel is van iets veel groters...

<\/center>


Naast de (meer dan 25 uur durende) campagne heeft Mask of the Betrayer ook andere nieuwe elementen aan te bieden aan de speler. Zo zijn er vijf nieuwe rassen, twee nieuwe klassen en vijf nieuwe prestige klassen aan Neverwinter Nights 2 toegevoegd. Zo kan je nu een vuur, water, aarde of lucht Genasi personage opzetten. Genasi\\\'s zijn wezens die half mens, half elemental zijn. Hierdoor hebben zij de eigenschappen van beide ouders wat weer een boel interessante voor- en nadelen oplevert. Ook de wild-elf en half-drow zijn toegevoegd wat de diversiteit qua rassen alleen maar ten goede komt.

De twee nieuwe klassen, spirit shaman en favoured soul, lijken sterk op klassen die al in NWN2 geplaatst waren. Zo kan je de favoured soul goed vergelijken met de sorcerer, alleen zijn de spreuken van een favoured soul hetzelfde als die van een cleric. De spirit shaman lijkt daarentegen veel op de warlock, maar waar de warlock zijn kracht vanuit demonen put, haalt de spirit shaman zijn kracht uit de elementen.
Hierdoor zijn de twee nieuwe klassen makkelijk op te pikken voor mensen die gewend zijn aan de NWN2 klassen, het nadeel hiervan is wel dat er geen echt gevoel is van een totaal originele nieuwe richting waarin je je personage kan leiden.

Dat is wel anders bij de nieuwe prestige klassen. Hier is voor ieder wat wils, van de duistere invisible blade klasse, de bliksem gebruikende stormlord tot de goedaardige holy fist en arcane scholar of Candlekeep.
Ieder van deze nieuwe prestige klassen brengt iets nieuws en is daarom ook erg leuk om uit te proberen, vooral de stormlord vond ik persoonlijk erg leuk (het was vermakelijk om als een soort Thor op het slagveld tekeer te gaan). Het moge duidelijk zijn dat Obsidian goed heeft gekeken naar de Forgotten Realms-setting en aan de hand hiervan nog meer leuke prestige klassen heeft opgedoken.

<\/center>


Ook de interface is (minimaal) veranderd in Mask of the Betrayer. Zo zal je nu, net zoals in de Baldur\\\'s Gate-spellen, een keuze moeten maken voor hoe lang je personage gaat rusten, kort waarbij je geen spreuken terugkrijgt, of een volle acht uur wat ervoor zorgt dat de personages hun hit points terugkrijgen en dat alle spreuken weer tot hun beschikking komen. De reden dat hiervoor is gekozen is eigenlijk erg simpel: door de vervloeking op het hoofdpersonage zwakt deze naarmate tijd verstrijkt meer en meer af. De enige manier om deze verzwakking tegen te gaan is door zielen te verorberen. Hierdoor kan het zelfs fataal zijn om het hoofdpersonage acht uur te laten rusten.
De tweede verandering ligt ook bij de vervloeking van het hoofdpersonage. Er is namelijk een meter ingevoerd die de hoeveelheid ziels-energie van de speler bijhoudt. Hoe lager de meter hoe meer de vervloeking schade toebrengt bij het personage. Het is dus erg belangrijk om deze meter bij te houden in de Mask of the Betrayer.