Command & Conquer 3: Tiberium Wars

Zoals eerder gezegd, de belangrijkste vraag die beantwoord moet worden is of C&C3 werkt op een console. Zoals menig fanboy minder genuanceerd zal zeggen horen RTS games traditioneel gezien gespeeld te worden met muis en toetsenbord. Daarom een hele sectie van deze review gewijd aan de besturing van C&C3 via een controller.

De belangrijkste toetsen zijn de linker en rechter sticks waarmee je de camera bedient en over de speelwereld beweegt. Het selecteren van eenheden en (bouw)opdrachten geef je middels de A-knop. Het hart van C&C3 wordt echter gevormd door een centraal menu. Deze open je door de RT in te drukken. Via dit menu bedien je, op vechten na, alle facetten van het spel. Bouwopdrachten voor eenheden (lucht, infanterie, voertuigen), gebouwen en upgrades kun je via dit menu selecteren. Ook kun je er groepen eenheden beheren. Het bouwmenu kun je op elke plaats in de speelwereld oproepen. Je kunt bijvoorbeeld tijdens een gevecht met de vijand met enkele drukken op de knoppen de opdracht geven om extra tanks te bouwen en deze middels een waypoint als versterking te laten aanrukken, en dit zonder je aandacht van het daadwerkelijke gevecht weg te nemen. Een hele verademing als je nagaat dat je in oudere RTS games voor elke scheet terug moest scrollen naar je basis en het relevante gebouw moest aanklikken.

<\/center>

Daarnaast zijn er nog een aantal andere handigheden in het spel ingebouwd. Zo selecteer je speciale aanvallen en creëer en selecteer je groepen eenheden via het analoge pad. Dit laatste onderdeel is wel het meeste wennen. Je kunt niet, zoals met een muis, een kader om een groep eenheden slepen om ze te selecteren. Je zult ze per stuk moeten aanklikken en toevoegen aan een groep. De LFB werk hierbij zoals de CTRL-toets op een toetsenbord, je kunt hiermee meerdere elementen aan een selectie toevoegen. Via het analoge pad kun je een groep eenheden vervolgens een nummer geven die je dan weer makkelijk kunt oproepen, een shortcut dus. Overigens is hier ook weer wat bedieningsgemak ingebouwd, zo kun je met een druk op de knop gelijksoortige eenheden selecteren en met LT en A alle zichtbare eenheden in één keer selecteren. Wil je echter verschillende gemixte groepen creëren (wat aan te raden is) dan ben je meer aan het selecteren en toevoegen dan je lief is. Verder moet opgemerkt worden dat het creëren van groepen eenheden, toch een van de belangrijkste onderdelen van het spel, niet wordt uitgelegd in de tutorial. Het staat ergens begraven in de handleiding. Hierbij merk je toch dat de 360-versie van C&C3 een port van een PC spel is, waar dit zo\\\'n vanzelfsprekende en intuïtieve handeling is dat dit niet uitgelegd hoeft te worden.

Je merkt ook dat de 360-versie van C&C3 een port is bij de opbouw van de missies. Er zijn een aantal missies waarbij je van verschillende kanten wordt aangevallen, of een gecoördineerde aanval moet uitvoeren op de vijand. Hierbij moet je snel schakelen tussen verschillende groepen eenheden en plekken op het slachtveld. En op deze momenten merk je toch dat dit met een controller lastiger gaat dan met een muis. Dit zorgt niet voor frustraties, maar het maakt het wel moeilijker. Ik merkte na een tijdje dat ik C&C3 op de 360 anders speel dan een RTS op een PC. Op een PC bouw ik meestal een grote legermacht op en schakel ik de vijand uit middels een gelijktijdige aanval op verschillende plekken in zijn basis. Doordat het op de 360 niet handig is om snel te coördineren tussen verschillende groepen eenheden wanneer deze zich op verschillende plekken bevinden, bestaat het winnen van een level meer uit een serie kleine lokale gevechten waarbij je met één groep eenheden elke keer een klein stukje van de vijandelijke basis vernietigt. Tussendoor is het vooral veel saven en loaden. Dit is ook zeker leuk en uitdagend, maar het gevoel van grote veldslagen ontbreekt. Toch, ondanks het feit dat de bediening van C&C3 op de Xbox360 niet helemaal perfect is, is deze wel verrekte goed doordacht en werkt het in de praktijk.

<\/center>