Command & Conquer 3: Tiberium Wars

Mark (Strolie75)
Real Time Strategy (RTS) games is een genre spellen die traditioneel op een PC wordt gespeeld. Dit vooral omdat de gameplay een combinatie van muis en toetsenbord noodzakelijk maakt. In een RTS ben je continu bezig met verschillende handelingen, en het is van groot belang om deze snel uit te voeren en om snel van de ene naar de ander handeling over te schakelen. Even op de War Factory klikken om wat tanks te bouwen, daarna snel naar de linkerkant van de basis om turrets te repareren, ondertussen een groep tanks selecteren en een aanval uitvoeren, etc. Wil je een beetje competitief een multiplayer game kunnen spelen, of heb je geen zin om de hele tijd te klikken, dan is het gebruik van shortcuts ook noodzakelijk. Met een druk op de knop selecteer je dan bijvoorbeeld een hele legermacht.

Een muis en toetsenbord zijn de meest handige instrumenten om al deze handelingen snel en efficiënt uit te voeren. Maar helaas beschikken consoles niet over een muis en toetsenbord maar een controller. Dit is ook de reden dat RTS games op de consoles zo zeldzaam zijn en dat gamers die smachten naar een portie tactisch vechten vooral afhankelijk zijn van turn-based games als Final Fantasy Tactics, Disgaea en Advance Wars. Omdat dit beurtelings gaat is het geen probleem dat deze games talloze menuutjes bevatten die de speler op het gemak kan doorlopen. Dit zijn zeker goede games met de nodige diepgang, maar toch missen ze de hectiek en spanning van een goede RTS waar je niet zeeën van tijd hebt om over de volgende zet na te denken.

Het is jammer dat er geen goede RTS-games op de consoles zijn, aangezien dit toch het favoriete genre van veel gamers is. Maar hier is eindelijk verandering in gekomen met de komst van Command and Conquer 3: Tiberium Wars (verder afgekort als C&C3) op de Xbox 360. Natuurlijk was er al eerder Battle For Middle Earth II, maar die had een erg hoog elfjes en dwergjes gehalte. Toch hoorde ik goede dingen over dit spel, met name over de besturing. Het feit dat EA deze besturing voor C&C3 verder heeft verfijnd belooft veels goed. Maar maken ze die beloftes waar? Is het laatste genre games dat onherroepelijk op een PC hoorde nu eindelijk ook succesvol naar de consoles gebracht?