Need for Speed: Most Wanted

Zeven jaar geleden vond er een kleine revolutie plaats in de Need for Speed serie. In Need for Speed III: Hot Pursuit kwam namelijk voor de eerste keer in de reeks de politie voor. Met name deze uitbreiding zorgde ervoor dat de game een flinke hit werd. Vijf jaar later werd de boeg wederom omgegooid door EA. Het thema straatracen was populair geworden dus de stap was vrij logisch om daar een Need for Speed game van te maken. De stijl werd een stuk meer arcade en de tuning mogelijkheden spraken veel gamers aan blijkbaar aangezien Need for Speed: Underground een groot commercieel succes werd. Na een niet al te vernieuwende sequel van Underground werd het tijd voor een nieuwe Need for Speed. EA heeft besloten om de twee grote successen samen te voegen en voila, Need for Speed: Most Wanted was born.

Al vanaf de intro word je de game ingezogen. De filmpjes in de game zijn half gerenderd en half full motion video. Dit geeft een apart effect maar past perfect bij de sfeer die het spel uitstraalt. Het is vanaf het begin duidelijk dat de politie weer een grote rol speelt in Most Wanted aangezien de Corvettes met luide sirenes en felle zwaailampen op volle snelheid achter je aan zitten in het introfilmpje. Het verhaal in Most Wanted speelt een belangrijke rol binnen de game en hoewel het niet uitblinkt van originaliteit zit het goed in elkaar. Je komt als nieuwe straatracer het plaatsje Rockport City binnen. Daar kom je er na een paar races al snel achter dat er een zogenaamde Black List is waar alleen de 15 beste streetracers op komen te staan. Uiteindelijk kom je dan ook met je BMW M3 GTR tegenover Razor, de nummer 15 te staan. De race zal allerminst makkelijk worden en halverwege de race blijkt dat er met je auto geknoeid is en de motor loopt in de soep. Aangezien de politie achter je aan zit word je dan ook opgepakt en de auto ben je door je verlies kwijt aan Razor. Met het beetje geld dat je overgehouden hebt aan de overige straatraces kun je een cheap autootje kopen om daarmee te proberen om alsnog bovenaan de lijst te komen en daarmee Razor van de troon te stoten. Hij heeft namelijk intussen jouw BMW gebruikt om de competitie te verslaan. Om deze taak tot een goed einde te brengen word je bijgestaan door, hoe kan het ook anders, een babe. Mia is haar naam en ze zal ervoor zorgen dat je in contact komt met de juiste mensen om je auto te kunnen upgraden of races te kunnen doen.

Hoewel je dus heel even van de mooie BMW hebt mogen proeven begint de game daarna pas echt. Zoals te verwachten heeft Most Wanted veel weg van de Underground serie. Je koopt een auto waar je verschillende races mee kunt doen zodat je geld kunt verdienen voor upgrades of andere auto\'s. Met je standaard auto ga je dan ook naar buiten op zoek naar races voor geld. Het doel is om iedere keer de volgende racer op de zwarte lijst te verslaan. Deze racers worden geïntroduceerd door een kort filmpje in de stijl van de intro. Alles bij elkaar straalt de game dan ook een erg verzorgde indruk uit.

Om het tegen de Black List racer op te mogen nemen moet je eerst wel aan een aantal vereisten voldoen. Oftewel je moet een bepaald aantal en types races winnen voordat je bewezen hebt dat je goed genoeg bent. Aan races in ieder geval geen gebrek. Er zijn circuit races, sprints, drag races, tollbooth races waarbij je binnen een bepaalde tijd alle checkpoints moet halen, en een zogenaamde speed trap race waarbij je voor de verandering niet automatisch gewonnen hebt als je als eerste over de finish komt. Je wordt alleen de winnaar als je op bepaalde aangegeven punten tijdens de race de hoogste topsnelheden noteert. Alle tijden bij elkaar opgeteld bepalen dan de winnaar. Het voordeel van als eerste finishen is wel, dat de rest strafseconden krijgt. Wat ongetwijfeld veel Need for Speed fans gaan missen zijn de drift races. Deze zitten er in dit deel niet in. De races bieden over het algemeen veel speelplezier. Het enige wat je wel iets te veel merkt is het elastiek-effect. De persoon die achterligt is automatisch een flink stuk sneller dan zijn voorgangers en op bepaalde momenten is dit gewoon te overdreven. Natuurlijk wordt het er wel spannender van, maar een paar tandjes minder had wel gemogen. Het is af en toe gewoon belachelijk hoe snel de computer weer achter je zit nadat hij bijvoorbeeld tegen een muur geknald is. De moeilijkheidsgraad loopt trouwens gestaag op en dit merk je met name doordat het voor jou als speler steeds moeilijker wordt de overige racers in te halen als je achterligt.

Zoals gezegd is het uiteindelijke doel iedere keer de Black List racer. Als je eindelijk zover bent dat je hem of haar uit mag dagen, moet je een aantal afzonderlijke races winnen voordat je het felbegeerde plaatsje op de lijst in mag nemen. Na winst krijg je behalve meer respect ook de keuze uit een zestal bonussen. Van drie daarvan is bekend wat de extraatjes zijn. Een performance upgrade, een visual upgrade of een parts upgrade is natuurlijk allemaal leuk en aardig. Er zijn echter ook drie bonus upgrades. Hiervan weet je niet wat het is. Dit kan gewoon geld zijn, maar ook een kaartje waarme je gratis uit de gevangenis mag zoals in het welbekende Monopoly. Maar er is ook de mogelijkheid dat je de \"pink slip\" van je tegenstander wint oftewel het eigendomsbewijs. Aangezien een volledig getunede auto flink wat kosten bespaart qua uitbreiden van je eigen auto is dit een ideale manier om een snelle auto te bemachtigen. Zeker een gokje waard natuurlijk.