Pixeljunk Shooter

Na Racers, Monsters en Eden is er nu het vierde deel uit de Pixeljunk-reeks met de weinig verhullende naam Shooter. Q-Games heeft er tot op heden voor gezorgd dat geen van de Pixeljunk-games zo recht toe recht aan is als de naam doet vermoeden. De naam Shooter wekt dan ook een totaal verkeerde indruk en omschrijft maar een klein element uit de totale game.

Maar ik loop misschien wat te hard van stapel. Meteen als je de game opstart merk je dat de muziek en grafische stijl op zijn minst apart te noemen zijn. Een soort ouderwets sci-fi deuntje heeft, in combinatie met het simpel uitziende 2D-scherm met weinig kleuren een hoog wtf-gehalte. Maar al dit aparte gedoe nodigt zeker uit om de PSN-titel daadwerkelijk te gaan spelen. Van de intro word je al wel een stukje wijzer. Een tijdje geleden is een vreemde planeet gevonden en een aantal ontdekkingsreizigers en wetenschappers zijn op de planeet geland om er een kolonie te starten. Helaas is er het één en ander misgegaan en het is aan jou om deze figuren te gaan redden.

De essentie
En dat is inderdaad de basis van de game. Je bent een ruimteschip en moet alle ventjes simpelweg optakelen met de haak van je schip. Maar laat dat laatste nou niet zo simpel zijn. Je doelen staan dikwijls op gevaarlijke en moeilijk bereikbare plekken en vijanden liggen altijd op de loer want de planeet blijkt niet zo verlaten als gedacht. Met het linkerpookje stuur je je schip, met het rechterpookje kun je je schip draaien om de juiste richting in te kunnen schieten. Als je beide pookjes in dezelfde richting stuurt, zorg je ervoor dat je extra sterk vooruit gestuwd wordt en dus sneller vooruit gaat. De besturing is wel heel even wennen omdat je maken hebt met de traagheid van de massa van het ruimteschip. Oftewel, je drijft altijd nog even uit. En aangezien er nogal wat vleermuizen, kanonnen en andersoortig gespuis van plan is om je tegen te houden moet je hier altijd rekening mee houden.

Wat meteen opvalt is het geniale gebruik van physics. In het eerste level heb je bijvoorbeeld te maken met water en lava en hoewel de graphics in eerste instantie erg simpel overkomen, zorgen de bewegingen van de vloeistoffen voor een wow-effect. De vloeistoffen gedragen zich erg vloeiend en realistisch, je zou het bijna een techdemo kunnen noemen. De muren en het water zijn totaal ongevaarlijk, je kunt probleemloos tegen een muur vliegen of door het water heen vliegen. De vijanden kun je door middel van je laser afmaken, of - als je de knop ingedrukt houdt - door een regen van raketten. Dit laatste zorgt er echter wel voor dat je schip oververhit raakt en dit is einde verhaal, daarna mag je het level weer helemaal opnieuw beginnen. Dat oververhitting iets is waar je altijd rekening mee moet houden blijkt ook als je te dicht in de buurt van lava komt. Het balkje dat de temperatuur aangeeft loopt dan snel omhoog en als je niet snel genoeg uit de buurt van die lava komt om af te koelen zal je schip onbestuurbaar neerstorten en het blijkt in de praktijk een flinke uitdaging om dat te voorkomen.

Maar het uiteindelijke doel is het redden van de mensen die heftig zwaaiend met hun armpjes door het veld verspreid staan. Deze zie je meestal niet direct omdat de velden groter zijn dan een enkel scherm. Iemand die dan ook denkt als een cowboy in het Wilde Westen met zijn laser in het wilde weg te kunnen schieten zal bedrogen uitkomen, omdat je dan ongetwijfeld ook die wetenschappers neer zult knallen. Datzelfde gebeurt ook nogal snel als je door bepaalde muren heen moet. De grijze muren zijn gestolde lava en door middel van je laser weg te schieten, maar als daar een ventje achter staat, moet je dus niet als een bezetene op de knop blijven drukken. Wel kun je je ruimteschip laten tollen en daarmee wat veiliger door de muur heen breken, maar dikwijls heb je daar de tijd niet voor omdat er of vijanden op je af komen, of er lava in de buurt is. In de meeste gevallen zal het dan ook nodig zijn om de lava onschadelijk te maken door er water op te gooien. Hierdoor stolt de lava en kun je het wegschieten of er probleemloos langs vliegen. Meestal zul je een reservoir met water leeg moeten laten lopen of een rivier van richting veranderen, maar je komt ook planten tegen waar je met je haak een soort van waterbom vanaf kunt trekken en ook liggen er soms een soort sponzen in een reservoir waarmee als een blushelikopter water over een plas lava heen kunt gooien. Massa’s water en lava bewegen daardoor over het scherm wat er altijd even indrukwekkend uit blijft zien, ook als je midden in de actie volop bezig bent om uit te puzzelen hoe je een level kunt voltooien.