Psychonauts (import)

Het verhaal
De hoofdpersoon in Psychonauts is Raspoetin, bijgenaamd Raz. Raz wil dolgraag lid worden van de psychonauts, een organisatie psychisch begaafde helden die het kwaad bestrijden. Om dit voor elkaar te krijgen loopt hij van huis weg en meldt zich aan bij het zomerkamp waar jonge kinderen tot psychonauts worden opgeleid. Ondanks het talent van Raz zijn de kampleiders hier niet gelukkig mee en bellen ze zijn vader op. Deze heeft het niet zo op psychonauts en geeft aan Raz de volgende dag op te komen halen. Raz heeft nu slechts één dag te tijd om alle benodigde diploma\\\'s te halen om een volleerd psychonaut te worden. Echter, tijdens zijn korte verblijf in het zomerkamp ontdekt Raz dat niet alles zo vredig is als het lijkt. De hersens van de andere kinderen in het kamp worden door een gestoorde wetenschapper gestolen waarna een lege huls overblijft die slechts geïnteresseerd is in TV kijken.

De speler kruipt in de huid van Raz en zal naast het halen van diploma\\\'s ook het raadsel rond het ontvreemden van de hersens moeten oplossen.

<\/center>

De Gameplay
Psychonauts is in essentie een vrij standaard platformspel. Raz moet al lopend, springend en klimmend gebieden verkennen waarbij puzzels moeten worden opgelost, monsters moeten worden verslagen en items moeten worden verzameld. Hierdoor bereikt de speler een steeds hogere rang en worden speciale psychische krachten verdiend die tijdens het spel gebruikt moeten worden om verder te komen. Enkele voorbeelden van psychische krachten zijn telekinese (het verplaatsen van objecten met de gedachten), onzichtbaarheid en levitatie (zweven door de lucht). In elk level zal een combinatie van psychische krachten moeten worden gebruikt om het einddoel, meestal het verslaan van een eindbaas, te bereiken. De nadruk ligt hierbij uiteraard op het gebruik van de laatst verkregen kracht.

<\/center>

Wat Psychonauts zo bijzonder maakt is de setting. Tim Schafer heeft een frisse wind van originaliteit door het platformgenre geblazen. Niet langer hoeft de gamer zich door dezelfde standaard sneeuw-, water- en lava-levels heen te werken of een futuristische stad te verkennen. Bij Psychonauts staat de gedachtenwereld centraal.

De levels binnen Psychonauts vallen eigenlijk onder te verdelen in twee typen. Allereerst is er het zomerkamp dat onderverdeeld is in verschillende gebieden zoals de slaapvertrekken van de kinderen, de eetzaal en een meer. Het zomerkamp vormt eigenlijk een zogenaamde \\\'hub\\\', een plaats waar de voor het verhaal belangrijke locaties en personages zich bevinden.

En om deze personages gaat het eigenlijk. Psychonauts kunnen namelijk in de gedachten van mensen duiken om daar geestelijke problemen op te lossen. Deze gedachten vormen de eigenlijk levels van het spel. Het mooie hierbij is dat deze levels een weergave vormen van de persoonlijkheid van de persoon wiens geest het is. Zo staat de geest van een instructeur in het teken van oorlog en militarisme terwijl de geest van een actrice die over haar hoogtepunt heen is meer lijkt op een theater. Ik zal niet teveel verraden, maar elke geest is uniek en de ene is nog gekker en origineler dan de andere. Hierbij vormen de geesten van een paranoïde bewaker met achtervolgingswaanzin en die van een gemuteerde longvis hilarische hoogtepunten.

In elke geest moet afgerekend worden met de persoonlijke demonen van de persoon wiens geest bezocht wordt. Deze vormen namelijk een obstakel die de voortgang van Raz in de echte wereld tegenhoudt. Zo zal de eerder genoemde actrice van de trauma\\\'s uit haar ongelukkige jeugd afgeholpen moeten worden wil ze een trofee aan Raz geven die gebruikt kan worden op een puzzel in de echte wereld op te lossen. Naast persoonlijke demonen, meestal eindbazen, lopen er in elke geest ook censoren rond. Censoren zijn ambtenaarachtige mannetjes wiens doel het is ongewenste gedachten te vernietigen. En een psychonaut is een vreemde gedachte in het hoofd van de gastheer.

<\/center>