Super Monkey Ball Deluxe

De Super Monkey Ball-serie is niet alleen leuk om te spelen als originele puzzlegame, maar kan ook een waar multiplayerfestijn zijn. Er zijn twaalf minigames te spelen die heel wat uren leuk zullen blijven, met name als er vier spelers meedoen. De behaalde punten in de minigames worden opgeslagen, zodat er ook nog wat concurrentiestrijd bij komt kijken. Je hebt de keuze uit vier apen, met elk hun eigen sterke en zwakke punten. Aiai is bijvoorbeeld in alles een beetje goed en Gongon moet het vooral hebben van zijn kracht, waardoor hij snelheid en wendbaarheid mist.

Monkey Target
In Monkey Target wordt de aap naar keuze van een enorme schans afgerold. In de lucht moet je de bal waar de aap in zit opendoen, die dan functioneert als een parachute. Je moet je stuurmanskunsten combineren met de windkracht en windrichting, om vervolgens op een eilandje te landen. De eilanden zijn verdeeld in zones met verschillende punten, variërend van 10 tot 500 punten. Natuurlijk zijn de zones met meer punten veel moeilijker te bereiken dan de andere. Onderweg kun je ook banaantjes uit de lucht snoepen om wat bonuspunten te verdienen.

Cijfer: 9.5

Monkey Bowling
Een potje Monkey Bowling is bijna net zo leuk als in het echt. Je speelt volgens de officiële regels met maximaal vier spelers. Deze versie is echter wel makkelijker dan de eerdere Monkey Ball-games. Je krijgt namelijk een richtingwijzer waar de bal heen gerold moet worden en die gaat een stuk trager, wat het mikken weer makkelijker maakt. Desondanks zul je er een hoop lol aan beleven.

Cijfer: 9.0

Monkey Soccer
De titel zegt al genoeg, in Monkey Soccer kun je lekker een potje voetballen op een klein voetbalveldje. Je speelt in teams van vijf apen en de bal blijft plakken aan de aap die het meest dichtbij de bal is. Je kunt schieten door hard tegen de bal aan te lopen. Dit spelletje gaat erg snel en als een wedstrijd in een gelijkspel eindigt volgt een zenuwslopende, doch hilarische penaltyserie. Jammer genoeg heeft deze minigame af en toe last van framedrops, wat het speelplezier wat vermindert.

Cijfer: 8.0
<\/center>

Monkey Tennis
Monkey Tennis is simpelweg een hilarisch potje tennissen waar het nodige geschreeuw en gemep op elkaar nu eenmaal bij hoort. Het heeft veel weg van Mario Tennis, maar dan een stuk simplistischer.

Cijfer: 8.0

Monkey Billiards
Normaal spelen we dit in de kroeg, maar om de biljarttafel niet verder te vernielen kan het ook in Monkey Billiards. Je kunt met maximaal twee spelers een potje spelen en je volgt de officiële regels van biljarten. Om de bal vooruit te slingeren kun je zwakke en harde stoten uitvoeren. Voor de mensen zonder enig inzicht in het effect van de bal kun je een hulplijntje aanzetten waardoor je kunt zien waar de bal heen knalt voor je schiet.

Cijfer: 8.0

Monkey Race
Bij Monkey Race moet je niet denken aan een Mario Kart-variant, maar meer een minigame gebaseerd op games als F-Zero. De apen rollen in een sneltreinvaart over een traject met de nodige obstakels en wegversmallingen van dien. Je zult hier snel op uitgekeken raken, omdat het nogal saai en eentonig is. Het enige wat je doet is de analoge-stick vooruit duwen en objecten ontwijken.

Cijfer: 6.0

Monkey Golf
Een potje golfen is SEGA niet vergeten! Net als met Bowling speel je volgens de officiële regels, maar dan in een arcade-sausje. Je moet 18 holes afwerken en kunt kiezen uit verschillende clubs die geschikt zijn voor diverse afstanden. Een minigame is het niet echt te noemen vanwege de tijd die een potje kan duren met vier spelers. Toch is het erg leuk om te spelen.

Cijfer: 9.0
<\/center>

Monkey Shot
Monkey Shot is een Duck Hunt-variant, maar dan zonder lightgun. Met de analoge-stick kun je mikken, maar dat is nooit echt plezierig bij dit soort spellen. Je kunt beter de andere minigames spelen.

Cijfer: 4.0

Monkey Boat
Tja, hier is eigenlijk weinig aan. Je bestuurt de apen in een boot door een wilde rivier. Zodra een ronde af is doen je vingers nog net geen pijn.

Cijfer: 3.0

Monkey Dogfight
De apen vliegen in de lucht en je moet elkaar naar beneden knallen met allerlei verschillende wapens. Dit kan erg grappige situaties opleveren en heeft een hoge fun-factor. Je bent gewaarschuwd.

Cijfer: 9.0

Monkey Fight
Je kunt een paar stevige klappen uitdelen in Monkey Fight. Alle apen bevinden zich op een klein platform en zijn voorzien van een bokshandschoen. Door te drukken op de X-knop kun je andere apen slaan. Af en toe verschijnen er power-ups waardoor je verder kunt slaan of juist veel harder.

Cijfer: 8.5
<\/center>

Monkey Baseball
Tenslotte hebben we nog honkbal over. In deze versimpelde variant van een ingewikkelde sport bestuurt de speler die in het veld staat de pitcher. De bal is de aap zelf en je kunt zelf de richting bepalen. Je kunt onderweg ook stoppen om de slagman uit te dagen eerder te slaan. Als slagman sla je de bal een richting op en met een beetje geluk valt de bal in een schacht waar een bonus aan verbonden is. De ene schacht brengt je naar het eerste honk, terwijl een andere je bal met een springplank uit het stadion werpt en je een home-run bezorgt. Leuk spelletje!

Cijfer: 7.0

Het is natuurlijk een beetje vreemd dat de minigames stiekem leuker zijn dan het concept van het spel zelf. In de vorige Monkey Ball-delen werd dit gecombineerd, door via de singleplayermode ver te komen, punten te verdienen en minigames te kopen. In deze versie zijn alle minigames echter al beschikbaar vanaf het moment dat je het spel de eerste keer opstart. Dat is dan wel jammer, want als je de minigames verdient zijn ze nóg leuker omdat je er zoveel moeite voor hebt moeten doen.