Formula One 04

Gameplay
Ik ben een beetje in dubio over het aspect gameplay. Enerzijds is de besturing van de wagens erg goed, alhoewel het even wennen nodig heeft. Wat erg goed aan het spel is, is dat de grip van de wagens merkbaar verandert wanneer er in een bocht geaccelereerd wordt. Hoe harder je een bocht neemt, hoe meer je naar de buitenkant gedwongen wordt en hoe meer je richting binnenbocht moet tegensturen. Wil de speler met optimale snelheid door de bochten heen rijden dan zal hij dus een ideale lijn moeten volgen (aangegeven met rubbersporen op de weg), daar afwijking hiervan er bij scherpe bochten voor kan zorgen dat de auto van de baan raakt. Het feit dat dit centrifuge-effect ingebouwd is geeft extra moeilijkheid aan het spel maar ook realisme en dus diepgang.

<\/center>

Anderzijds staat het me echter heel erg tegen dat vrijwel elk menu in deze game erg traag laadt. Het duurt vaak tussen de 10 en 20 seconden voordat een geselecteerd menu geladen is en dat is naar moderne maatstaven gewoon te lang. Daarbij valt het me op dat er op bepaalde punten niet echt handig nagedacht is over de interface. Zo zie je bij het selecteren van de circuits wel een mooie animatie naast de naam van het circuit verschijnen maar niet een bovenaanzicht van het circuit. Voor de F1-fans is dit wellicht geen probleem omdat ze wel ongeveer weten hoe die er uit zien maar voor relatieve leken die niet zo heel erg bezig zijn met F1 - zoals ondergetekende - kan het in combinatie met de lange laadtijden erg irritant zijn om een leuk circuit te vinden. Dit is natuurlijk maar een klein ongemak, dat naar mate de tijd verstrekt zal verdwijnen.

Graphics
Over de graphics kan ik kort zijn: die zijn indrukwekkend. Wat vooral opvallend is, is dat Sony ontzettend haar best heeft gedaan op de details in de game-omgeving. Het ziet er niet ultra-realistisch uit, maar de game geeft een consistent, verzorgd beeld van de omgeving zonder dat er merkbaar haperingen en pop-ups optreden (waarbij bv. objecten \\\'ineens\\\' op het scherm verschijnen). Andere opmerkelijke details zijn de objecten in de omgeving die gereflecteerd worden in de auto bij het voorbij rijden en de luchtsporen die langs de wagen zichtbaar zijn wanneer er op topsnelheid gereden wordt. De belangrijkste reden waarom de graphics echter zo indrukwekkend zijn is de hoge framerate die ervoor zorgt dat de omgeving werkelijk voorbij vlíegt wanneer op topsnelheid gereden wordt.

<\/center>

Geluid
Ook op het gebied van geluid heeft Sony haar werk erg goed gedaan, waarbij het wederom de kleine details zijn die het hem doen. De motoren klinken erg realistisch en het is leuk om de toeters van het publiek te horen wanneer je voorbij rijdt. Een erg leuk detail was het geluid van de motor dat beter hoorbaar is wanneer je door een verlaagd stuk weg in een soort \\\'kom\\\' rijdt; je hoort dan het geluid van je eigen motor harder en duidelijker galmen. Tenslotte voldoen de racecommentatoren allemaal en het is vooral erg fijn dat ze op de achtergrond blijven en niet overheersend aanwezig zijn.