DVD: Generation Kill

Generation Kill is een mini-serie van de zender HBO. Deze serie is gebaseerd op op het gelijknamige boek van journalist Evan Wright, die hierin zijn ervaringen heeft gedeeld die hij heeft opgedaan gedurende de twee maanden dat hij samen is geweest met het bataljon Amerikaanse mariniers. Evan heeft deze heren mogen observeren en heeft zo ook echt het oorlogsgevoel en de missers van die oorlog van dichtbij mee mogen maken. Zijn doel was het zo puur mogelijk op te schrijven in zijn boek. HBO heeft daarvan weer een acht uur durende serie gemaakt.

Het verhaal
Bagdad, Irak 2003. Missie: onduidelijk. Vijand: Niet geïdentificeerd. Duur van uitzending: Onbekend. De mariniers van het First Recon Battalion waren op geen enkele manier voorbereid op die eerste 40 dagen van de oorlog in Irak, waarin ze worstelden met ondeugdelijke uitrustingen, zeg maar gerust geen materiaal en strubbelingen hebben met hogere rangen. Het verhaal begint in Camp Mathilda in Koeweit, het basiskamp waar deze mannen in zaten. Al snel kregen ze te horen dat ze met hun open Hummers, ook wel HMMWM’s genoemd, richting Bagdad moesten vertrekken. In detail krijgen we de reis te zien naar Bagdad, wat voor belachelijke beslissingen er werden genomen en hoe de mariniers door dom toedoen en koppigheid van hogere ranken in gevaar raakten. Duidelijk is te merken dat deze roadtrip meer bestaat uit wachten dan daadwerkelijk vechten. Je ziet de mariniers meer hun behoefte doen op een houten kist dan daadwerkelijk schieten. Geduld is een schone zaak, ook voor het First Recon Battalion. We kijken voornamelijk mee in de wagen van Sgt. Colbert: Iceman cometh (Alexander Skarsgård), dit omdat de journalist van de Rollingstone (Evan Wright) meereed in deze wagen. Als kijker ga je stap voor stap mee met deze mannen en je ziet dus ook waarmee ze te maken krijgen. Waar ze zelf persoonlijk heel erg tegenop zien, of het liefst het werk willen weigeren te doen. De conflicten en de gevoelens waar de personen mee kampen, en hoeveel fouten er zijn gemaakt op sommige momenten.

Generation Kill is geen documentaire maar een echte miniserie geschreven door David Simon, de grote man achter The Wire. De productie is van een bijzonder hoog niveau en bevat zeer goede special effects. Het team acteurs is ook compleet op elkaar ingespeeld als echt team. Als je de making of bekijkt op de dvd snap je ook waarom. De mannen hebben namelijk in bootcamp gezeten en zijn zo ook nader tot elkaar gekomen tot deze geweldige cast. In de cast van deze serie zitten ook een aantal echte leden van het First Recon Battalion. Sgt. Rodolfo 'Rudy' Reyes speelt bijvoorbeeld zichzelf in deze serie.

DVD
Naast deze bijzondere zeven afleveringen staan er op de dvd ook nog wat extra’s. We hadden het net al over de 'making of'. Hierin wordt de achtergrond van de serie uitgelegd en vooral opvallend om te zien is dat ze het merendeel van de afleveringen hebben opgenomen in Zuid-Afrika. Als kijker mag je ook even meekijken op boot-camp hoe de mannen worden klaargestoomd. De acteurs leren realistisch met geweren om te gaan en te schieten. Naast het standaard audiocommentaar bij een aantal afleveringen hebben we ook een gesprek met de oorspronkelijke mariniers en een Eric Landins videodagboek. Zeker de moeite waard allemaal om even naar te kijken.

Ben je geïnteresseerd in de oorlog in Irak of vind je het gewoon leuk om naar dit soort series te kijken dan is Generation Kill absoluut een aanrader. Het is puur en zelfs de missers worden duidelijk in beeld gebracht. Ongetwijfeld is er censuur over heen gegaan anders waren ze er in Amerika vast niet blij mee geweest dat dit uitgezonden zou worden op televisie. De acteurs zitten goed in hun rol en het kijkt dan ook super weg. Aanrader is dan ook om ze allemaal achter elkaar door te kijken. Geen slecht woord over deze serie te zeggen. Daarom een dikke vijf sterren, dat heeft hij zeker verdiend.

Ben je trouwens benieuwd naar de stukken die Evan Wright heeft geschreven voor Rollingstone? Dan kan je deze op onderstaande linkjes nog eens doorlezen.

The Killer Elite
From hell to baghdad