Boek: Håkan Nesser - De zomer van Kim Novak

Als veertienjarige kun je tegenwoordig waarschijnlijk wel wat leukers verzinnen dan de hele zomervakantie doorbrengen met een vriend en je broer in een bouwvallige hut zonder fatsoenlijke wc. Toch hadden Erik en zijn schoolvriend Edmund de tijd van hun leven zo’n 30 jaar geleden in het zomerhuisje van Eriks familie, vlakbij een Zweeds meer. In De zomer van Kim Novak zet auteur Håkan Nesser hun belevenissen uiteen. En geheel volgens Nessers stijl gebeurt er heel wat meer dan dat ze de hele zomer alleen maar op het water dobberen.

Zware zomer
“Het wordt een zware zomer”, verzucht de vader van Erik op de eerste bladzijde. Eriks moeder ligt op dat moment in het ziekenhuis te wachten tot ze bezwijkt aan kanker en zijn vader besluit dat het voor zijn zoons het beste is als ze hun zomervakantie doorbrengen in het zomerhuisje van de familie in Gennesaret. Erik neemt schoolvriend Edmund mee, aangezien Eriks acht jaar oudere broer Henry aan heeft gegeven dat hij voornamelijk aan zijn roman wil werken. Maar na een paar weken schiet de roman er bij in wanneer Henry een verhouding krijgt met de mooie Ewa, die toevallig even daarvoor als jonge invalleerkracht bij Erik op school les heeft gegeven. Ewa is echter al verloofd met een bekende sporter. Wanneer dat probleem een paar dagen later vanzelf opgelost wordt, beginnen de problemen pas echt en krijgt de rustige zomer een geheel andere wending.

Terug in de tijd
Het boek is één grote flashback, gezien en verteld door de veertienjarige Erik. Nesser heeft Erik zeer overtuigend neergezet. De beginnende puber worstelt met zijn gevoelens voor meisjes en de jonge invalleerkracht en of hij eigenlijk niet te oud is om nog aan zijn stripboek te werken. Met veel humor, vaart en overtuiging sleept Nesser je de wereld van Erik binnen en voel je de Zweedse zon haast branden in je nek. Het boek leest vlot door en bevat hier en daar een aardige dosis droge humor. Helaas wordt het laatste hoofdstuk nogal afgeraffeld, dat had wat meer uitgewerkt mogen worden om meer in dezelfde toon als de rest van het verhaal te blijven. Maar ondanks het ietwat teleurstellende, te snelle einde is het een waar genot om dit boek te lezen.

Uitgever: De Geus ISBN: 978 90 4450 999 1 Pagina's: 217