Boek: Jeffrey Wijnberg - Het neurotisch handboek

Krijg jij ook jeuk van al die mensen die menen dat je alles maar positief moet bekijken? Of van mensen die schijnbaar genieten van het uren gedachteloos tegen je aan kletsen op de door jou intens verafschuwde en gevreesde jaarlijkse buurtbarbecue? Dan ben je niet de enige. Psycholoog Jeffrey Wijnberg krijgt namelijk dagelijks gelijkgestemden in zijn praktijk, die niet weten hoe ze hun karakter kunnen verantwoorden naar de immer dwingende optimistische maatschappij. Met Het neurotisch handboek wil Wijnberg een lans breken voor eenieder die het leven liever lijdzaam ondergaat en niets wil weten van de vele zelfhulpboeken voor positivo’s.

Wat mot je?
Wijnberg hanteert in zijn praktijk een provocatieve stijl van psychotherapie. Dat wil zeggen dat hij zijn patiënten niet probeert te sussen met zachtaardige woorden, maar op een dusdanige manier met ze meepraat dat de patiënt zelf met tegenargumenten komt waarom zijn eigen denkwijze niet helemaal klopt. En dat is precies wat er in Het neurotisch handboek ook gebeurt. In 14 hoofdstukken beschrijft Wijnberg de perfecte manier om chagrijnig en onbemind door het leven te kunnen gaan. Volg de instructies in het boek op en je zult eindigen als een neurotische, het leven vrezende kluizenaar, waar iedereen met een grote boog omheen loopt. Dat is toch precies wat je wilt, of niet?

Nou, nou...
Het boek begint een beetje lacherig. Het sarcasme van Wijnberg werkt aanstekelijk, maar na vijf hoofdstukken van hetzelfde sarcasme wordt het een beetje ongemakkelijk. Is dit nu allemaal wel, of niet serieus bedoeld? En waar blijven de heppiedepeppie tegenargumenten voor dit in een negatieve spiraal praten? Die argumenten heeft Wijnberg er geheel volgens de provocatieve gedachte uit gelaten, om de lezer hopelijk zelf aan het denken te zetten. Of niet, zodat deze juist gesterkt wordt in het feit dat het niet eens zo heel raar is om neurotische trekjes te vertonen. Die heeft iedereen namelijk wel in meer of mindere mate, het is maar net hoeveel last je er zelf van hebt. De spierwitte kaft met het neurotisch uit zijn/haar ogen kijkende hondje is natuurlijk hilarisch, niet in de laatste plaats omdat het totaal niets verraadt van de zwartgallige sfeer van het boek. Rasechte pessimist, eeuwige optimist of Hollandse nuchterheid, het hangt van de persoonlijkheid van de lezer af welke indruk dit boek achter zal laten.

Uitgever: Scriptum ISBN: 978 90 5594 616 7 Pagina's: 132

Kijk voor meer boeken in Boeken.