CD: Elysian Fields - The Afterlife

Elysian Fields bestaat al veertien jaar en heeft inmiddels vijf platen op het conto staan. De nieuwste heet The Afterlife, wat mooi bij de bandnaam past. Deze cultgroep bestaat uit Oren Bloedrow (gitaar) en Jennifer Charles (zang). Ze staan bekend als bijzonder eigenzinnig, wat ook wel blijkt uit het feit dat hun tweede album, dat bij Universal Records zou verschijnen, nooit uitgekomen is wegens 'artistieke meningsverschillen' met de platenmaatschappij. Maar niet getreurd, nu is er Het Hiernamaals.

Bedroom voice
The Afterlife wordt gedomineerd door de hese, fragiele stem van Charles, waar ze dan weer slaperig, dan weer ironisch of kwetsbaar mee weet te verleiden. De nummers klinken duister, weemoedig en af en toe sexy. Dat laatste vooral door Charles' bedroom voice en de suggestieve lyrics. Ook een goede term om deze muziek te beschrijven is hypnotiserend. De zachte stem en de fluwelen muziek proberen de luisteraar steeds weer in trance te brengen.

Op naar de eeuwige jachtvelden
Het album opent met een toepasselijke titel: 'How We Die'. Want hoe kom je op de mythologische Elysian Fields? De oude Grieken wisten dat: door als held of dichter te sterven. Bloedrow en Charles maken op beide titels aanspraak. Al komen ze uit New York, ze zijn helden in het Europese cultcircuit. En daarbij hebben de lyrics zeker dichterlijke kwaliteiten. Er wordt gespeeld met ritme en herhaling, zoals bijvoorbeeld in Only For Tonight en de teksten zijn vaak wonderschoon.

Contrast
De eerste negen nummers worden door Charles in haar eentje gezongen. Daarom komt het duet, dat de finale van het album vormt, aanvankelijk een beetje eigenaardig over. Het is een tweegesprek tussen geliefden, waarbij de man een beetje zeurderig en negatief begint met: "It's true, my life has been full of regrets". Troostend antwoordt de vrouw: "For me, it’s been the only way it could be". Hij pruttelt nog wat tegen, maar het 'gesprek' ontwikkelt zich naar prachtige beelden. Het nummer is rustig opgebouwd en drijft op het verhaal(tje). Ondanks een herhaling van de verzuchting van de man, eindigt het nummer in harmonie, met een uitnodiging om de plaat nog een keer te draaien: "You´ve got to journey 'round the bend, to make it start again". Goed advies, want dit is een mooi album, dat zeker het vaker beluisteren waard is.

Label: Vicious Circle Releasedatum: februari 2009

Kijk voor meer muziek in FOK! muziekforum.