DVD: The Dark Knight

Christopher Nolan blies drie jaar geleden de Batman-franchise nieuw leven in. Gelijk werd duidelijk dat Batmans grootste antagonist, The Joker, zijn opwachting móest maken in het tweede deel. De geruchten veroorzaakten één van de grootste filmhypes van de afgelopen tien jaar, zoals meermaals op Fok! is te lezen. Daar valt bijna niet meer over te twisten, maar haalt de dvd het ook bij de reputatie van The Dark Knight? Of voegen de extra's niks meer toe aan de twee en een half uur durende film?

Nog één keer de film
Batman probeert samen met de hulp van luitenant Jim Gordon (Gary Oldman) en openbare aanklager Harvey Dent (Aaron Eckhart) de georganiseerde misdaad in Gotham voorgoed uit te roeien. Dit drietal gaat doeltreffend te werk, maar ze vallen al snel ten prooi aan een opkomend meesterbrein, The Joker (Heath Ledger). Hij dompelt Gotham onder in totale anarchie en dwingt Batman steeds verder over de delicate grens tussen held en burgerwacht te stappen. Ook Rachel Dawes, de ex-vriendin van Bruce Wayne, speelt weer een rol in de film (ditmaal vertolkt door Maggie Gyllenhaal) en wordt verliefd op openbaar aanklager Harvey Dent.

The Dark Knight maakt de hype meer dan waar. De film vliegt voorbij door de snelle opvolging van actie, prachtige beelden, aangenaam acteerwerk en niet te vergeten een hele sterke soundtrack.

De Extra's
Precies het bovengenoemd lijstje komt dan ook aan bod op de dubbel-dvd in deze special steelbox editie van The Dark Knight. Allereerst een kleine documentaire over het filmen van de openingsscène in de bank in IMAX. Voorheen is IMAX vooral gebruikt om grote steadyshots op te nemen. Deze conventionele methode is dan ook direct van de hand gewezen in de eerste scène, doordat de regisseur er voor koos om te werken met bewegende IMAX-camerashots.

De hele bonus dvd is vooral gericht op een meer volwassen publiek, dat zich voornamelijk interesseert voor hoe de film is gemaakt. Tuurlijk zijn er foto's, posters, de jokers, opnames, tv-spotjes en trailers. De gedetailleerde docu's over de Batpod en de special effects zijn toch het hoogtepunt van de dvd. Alles wordt tot in de puntjes in beeld gebracht en geeft de meest fervente filmfan alles waar deze om vraagt. Geen enkele bonusfeature is misbaar als je van details houdt en wilt weten hoe scènes in elkaar zitten.

Apart en storend zijn de zes bijgevoegde 'Gotham City News'-uitzendingen met erg slecht acteerwerk. Er is ongeveer een uur aan beeldmateriaal hiervoor gebruikt dat beter ingevuld had kunnen worden met een vitaal onderdeel dat je toch mist: interviews.
Met de alom gerespecteerde acteerprestatie van Heath Ledger in ons achterhoofd zou je denken dat de samenstellers op z'n minst een interview met hem op de dvd hebben geplaatst. Niets is minder waar en dat is jammer, want het voelt alsof de bonus-dvd niet af is. De director als voice-over is een geweldige zet, maar sommige scènes zouden beter tot hun recht komen als Bale of Ledger ze had ingesproken.

Tot slot kunnen we dus concluderen dat, ook al heeft de bonus-dvd meer beeldmateriaal dan een normale film, het zal nooit compleet aanvoelen zonder een bepaalde hommage aan Heath Ledger. Maar aan de andere kant, één van de beste films aller tijden mag ook weer niet in de schaduw staan van de dood van één acteur.

Label: Warner Bros Releasedatum: december 2008 Adviesprijs: ¤29,99 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: