Film: Happy-Go-Lucky

De titel geeft het al aan: Happy-Go-Lucky is een vrolijke film. We volgen Poppy, een jonge, vrolijke, vrijgeestige en lieve vrouw gedurende een paar weken in haar leven. We zien haar op de basisschool waar ze les geeft, in haar appartement waar ze met haar beste vriendin Zoë woont en we zien haar rijlessen nemen.

De film opent met een lachende Poppy (gespeeld door Sally Hawkins) die door de straten van Londen fietst. Als ze haar fiets stalt om even bij een boekenwinkel naar binnen te wippen, wordt deze gestolen. Een normaal mens zou dan gaan vloeken, schelden of in huilen uitbarsten, maar Poppy niet. Poppy lacht en vindt het alleen maar jammer dat ze geen afscheid van haar fiets heeft kunnen nemen. In plaats van een nieuwe te kopen, besluit Poppy dat het tijd is voor rijlessen. Haar rij-instructeur is Scott (een geweldige rol van Eddie Marsan) en hij is de absolute tegenpool van Poppy: serieus, snel boos en erg neurotisch. Zijn favoriete woord: Enraha.

Happy-Go-Lucky gaat niet echt om het verhaal, maar vooral om de personages. We zien gebeurtenissen in Poppy's leven zonder dat daar echt een lijn in te vinden is. Hoewel Poppy's vrolijkheid in het begin misschien even wennen is, werkt het al gauw aanstekelijk. Niets kan haar uit het veld slaan. Zelfs als het uit de hand dreigt te lopen met Scott, weet Poppy dit op zo'n manier op te lossen dat er niks aan de hand lijkt. Ook een situatie op school, een jongetje dat gepest wordt, weet ze mooi op te lossen. In plaats van zich te richten op het slachtoffer, houdt ze zich bezig met het dadertje en komt er zo achter waarom hij pest. Gevolg is dat je medelijden met hem krijgt. Ook mooi meegenomen is dat ze hierdoor een man ontmoet waarmee ze een relatie krijgt.

Poppy's leven lijkt op het eerste gezicht zorgeloos en oppervlakkig, maar ze krijgt met situaties te maken waar ieder ander zich geen raad mee zou weten. Juist door haar enthousiasme en ongecompliceerdheid weet ze elke gebeurtenis zo te bekijken dat het allemaal wel meevalt. Deze frisheid werkt aanstekelijk, de wereld lijkt ineens een stuk makkelijker en alle problemen die je mogelijk hebt worden gerelativeerd. Als haar vriendin zegt dat ze onmogelijk iedereen gelukkig kan maken, reageert Poppy: "there's no harm in trying". En zo is het.

Happy-Go-Lucky is een heerlijke feel-good film. Vooral Sally Hawkins en Eddie Marsan spelen uitstekende rollen. Het maakt niet uit hoe chagrijnig je bent, als je deze film hebt gezien loop je met een grote glimlach de zaal uit.

Label: RCV Entertainment Releasedatum: 15 mei 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: